A Mercedes belement trükkös kormányának betiltásába

Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Barcelona teszt 5. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 27: Valtteri Bottas driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during Day Two of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 27, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Hivatalossá vált, hogy a 2021-re tervezett technikai reformokat leghamarabb csak 2022-ben fogják bevezetni a Forma-1-ben, a Mercedes azonban akkor úgy használhatja trükkös kormányrendszerét, hogy jövőre változatlanok maradnak a szabályok.

A Motorsport Világtanács több szabályváltozást is elfogadott a jövőre nézve annak érdekében, hogy minél jobban megkönnyítse a csapatok helyzetét a koronavírus-járvány okozta nehéz gazdasági körülmények között. Abban már korábban megegyeztek az istállók, hogy a 2021-re tervezett technikai reformokat 2022-re halasztják, és a következő szezont is a mostani szabályok mellett teljesítik. Ez elméletben lehetőséget adott a Mercedesnek, hogy az idei év után is használja a kettős tengelyű kormányrendszerét (DAS), a címvédő azonban belement, hogy a korábban lefektettetek szerint 2021-től be legyen tiltva az újítás.

A Mercedes trükkös kormánya nagy feltűnést keltett a teszten

A Mercedes a februári barcelonai tesztelésen a riválisokat is meglepte, amikor versenyzői menet közben, a kormány előre tolásával, illetve maguk felé húzásával tudták állítani a W11-es kerekeinek összetartásán. Lévén élesben még nem tudta kipróbálni az innovatív megoldást a csapat, pontos képet nem kaptunk róla, hogy mekkora előnyt jelent, de valamennyit biztosan hoz a címvédő konyhájára.

Nem sokkal a teszteken történt leleplezés után az FIA világossá tette, hogy az akkori állás szerint még 2021-ben érkező új szabályok már nem fogják lehetővé tenni a DAS használatát, azokat azonban azóta 2022-re halasztották, így jogosan merült fel a kérdés, hogy a változatlan szabályrendszerben a DAS is szabályos marad-e a következő idényre.

A válasz: nem, a Motorsport Világtanács ülésén többek között erről is határoztak, és a csapatok – köztük a Mercedes – beleegyezésével érvényben hagyták a 2021-es technikai szabályzat 10.4.2-es cikkelyét,

amely tehát így nem "tolódik" el 2022-re, hanem már jövőre életbe lép. A cikkely kimondja: „a kormányzott kerekek elmozdulását egyedül a kormánykerék egyetlen tengely körül történő elforgatásának monoton funkciójával lehet előidézni."

Belementek, hogy jövőre már nem használják a DAS-t Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A Mercedes feltehetően a koronavírus-járvány által előidézett nehéz gazdasági helyzet miatt, a közjó érdékében ment bele az eddig egyedül általa bevetett megoldás elkaszálásába,

ha ugyanis nem teszi, a riválisok szinte biztosan elkezdték volna megtervezni és legyártani saját rendszerüket, ami rengeteg pénzt emésztett volna fel.

Korábban több istálló is kijelentette, hogy az idei szezonra már nem érné meg saját DAS-t fejlesztenie, azonban ha csak 2022-től lett volna tilos annak használata, 2021-re minden bizonnyal többen is megpróbálkoztak volna vele.

A Motorsport Világtanács ülésén a DAS betiltása mellett további döntések is születtek, számos korábban javasolt változtatást iktattak be a szabályzatba annak érdekében, hogy a sportág és a csapatok minél könnyebben átvészelhessék ezt a nehéz időszakot.

  • a továbbiakban a szezon közbeni szabályváltozáshoz a csapatok 60%-ának támogatása is elég lesz az eddigi 100%-kal ellentétben
  • a szezon végi abu-dzabi gumitesztet egynaposra redukálják
  • a motorgyártókra nézve is kötelező lesz az augusztusról március/áprilisra előrehozott, két hétről három hetesre bővített kötelező leállás
  • változtak az erőfforás részegységeire vonatkozó szabályok a várhatóan rövidebb szezon miatt. Amennyiben 14, vagy annál kevesebb futam lesz, három helyett csak két belső égésű motor használható, amennyiben pedig 11, vagy annál kevesebb, csak egy akkumulátort, illetve vezérlőelektronikát lehet büntetlenül az autóba szerelni
  • a 2020-as szezon alatt tilos lesz a 2021-ről 2022-es szezonra halasztott új szabályok szerint épülő autók aerodinamikai fejlesztése

Az FIA által az elfogadott változtatásokról kiadott közlemény előrevetíti további, költségcsökkentést célzó intézkedések meghozatalát.