Vágólapra másolva!
Két fronton is nyomás alá helyezi a Red Bull a Mercedest az idénynyitó Ausztrál Nagydíj előtt: a DAS-rendszer mellett az Ezüstnyíl fékhűtőit is szabálytalannak tartják, utóbbi kapcsán az FIA is lépett.

A koronavírus mellett várhatóan a Ferrari motorbotrányának utórengései határozzák majd meg a pályán kívül zajló eseményeket a hétvégén zajló F1-es Ausztrál Nagydíj során, de nem lehetnek teljesen nyugodtak a Mercedes táborában sem, mert a tesztelésen bevetett, DAS nevű futóműállító rendszerük mellett a hátsó fékhűtőik is felkeltették az ellenfelek figyelmét.

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az Auto Motor und Sportnak elárulta, jelenleg jogászok vizsgálják a szabályok szövegét a DAS kapcsán, emellett a csapat mérnökei megkérdőjelezték egyes csapatok hátsó fékhűtőinek szabályosságát. Az érintettek között a Mercedes és a Racing Point is megtalálható.

Hozzá kell nyúlni a Mercedeshez a hétvége előtt Forrás: Daimler AG/Sebastian Kawka

A vonatkozó szabályozás lényege, hogy a levegő áramlása csak egy adott zónában engedélyezett, ami a pálya és kerék középvonalától felfelé maximum 160 mm-es távolság közé értendő. A szóban forgó csapatok a zónában futóműalkatrésznek álcázott légterelőket helyeztek el, amelyek révén valószínűleg

a keréktárcsára irányítják a levegőt, ez a gumik optimális hőmérsékletének fenntartására vagy a hagyományos fékhűtő kisegítésére használható.

Az FIA a TD 014/20-as számú technikai direktíva kiadásával reagált. Ez alapján nem szabad hűtőcsatornát kialakítani kérdéses területen, és a Mercedes, valamint a másik csapat megoldását elsődleges aerodinamikai (légterelési) funkciójúnak látják, ami ellentétes a szabályozás szellemével.

A Racing Point is szerelhet Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

A szövetség két gyors megoldást is felajánlott: a „csatornát” tömjék be teljesen (ez egyszerűbb), vagy a végén hozzanak létre egy ugyanakkora alakzatot, mint ami a bemenetnél van, így a levegő hátrafelé megy át rajta (így lényegében nem látja el a célját), de ezt csak átmeneti jelleggel engedélyezik az első két futamon.

A problémás megoldást használó csapatoknak azonnal szabályossá kell tenniük az autóikat, az FIA erre két ötletet is adott.

A Mercedesnél emellett az erőforrás is fejfájást okozott az előszezoni teszteken, mivel bár az Ezüstnyíl gyorsnak bizonyult, a gyári autóban és a Williamsben többször is műszaki hibák ütötték fel a fejüket. Toto Wolff csapatfőnök azonban úgy vélte, inkább a teszteken szembesüljenek a nehézségekkel, mint a futamokon.

Nagy szerepe lesz a háttérmunkának Forrás: Daimler AG/Steve Etherington

„A programunk nagyrészét a terveknek megfelelően elvégeztük a téli teszteken, de néhány megoldandó műszaki problémával is szembenéztünk. Örülünk, hogy ezek már a teszteken felbukkantak és nem versenyhétvégén, mert így büntetések nélkül dolgozhattunk a megoldásukon” – összegzett Wolff, aki izgalmas szezonra számít.

– utalt a 2021-es reformokra. – A legnagyobb technikai változásokkal nézünk szembe a sportág létrejötte óta, ráadásul itt a költségplafon is, úgyhogy az idei munkánk meghatározza a 2021-es kezdetet is. Ez hatalmas kihívássá teszi a 2020-as szezont, ezt Brixworth-ben és Brackley-ben is várja már mindenki.”