Társoldalunk:
Hírlevél

Kimi Räikkönen és Carlos Sainz sem aggódik a koronavírus miatt

2020.03.07. 09:55

Kimi Räikkönen és Carlos Sainz sem aggódik a koronavírus miatt, és így van ezzel a Holland Nagydíj sportigazgatója is, aki szerint a járvány nem veszélyezteti a zandvoorti pálya idei visszatérését. Ugyanakkor intő jel, hogy immáron európai autósport-eseményt is el kellett halasztani.

A koronavírus összesen már százezernél is több embert fertőzött meg, így egyre nagyobb problémát jelent, ezalól természetesen a Forma-1 sem jelent kivételt: a Kínai Nagydíjat már el kellett halasztani, és a Bahreini, valamint a Vietnámi Nagydíj sorsa is kérdéses. Egyelőre úgy néz ki, a melbourne-i nyitófutamot sikerül megrendezni, ugyanakkor az Olaszországból érkezőket ott is szigorúan ellenőrzik.

Ennek ellenére nem mindenki aggódik a kialakult helyzet miatt. Kimi Räikkönen abból a szempontból lehet érintett, hogy annál az Alfa Romeónál versenyez, amelynek a székhelye ugyan Svájcban található, de számos olasz alkalmazottat foglalkoztat. A finn versenyző azonban úgy véli, ők nem tudják befolyásolni a folyamatokat, ezért nincs értelme pánikba esniük.

Räikkönen nem aggódik a világjárvány miattForrás: NurPhoto via Getty Images/Foto Olimpik/NurPhoto/Foto Olimpik

„Aki hajlamos aggódni az ehhez hasonló dolgok miatt, az inkább maradjon otthon” – nyilatkozta az Ilta-Sanomat címá finn újságnak. A 40 esztendős versenyző hozzátette, a vírus hatása számos tényezőtől függ, mint például az ellátás minősége, az egészségi állapot vagy az életkor. Amikor pedig a lehetséges megoldásról kérdezték, Räikkönen kijelentette, nem neki kell választ találni a helyzetre, hanem az F1-es vezetőknek.

Carlos Sainz úgy tudja, lesznek bizonyos, a csapattagokat és a szurkolókat érintő óvintézkedések. A McLaren pilótája elmondta, végső soron a rendező országok egészségügyi hatóságain múlik a futamok sorsa. Ezalatt ők nem tehetnek mást, mint hogy várnak, és követik a hozzáértők tanácsait.

„Gyakran beszélek az orvossal, illetve a srácokkal a csapatból, és azt javasolják, legyünk óvatosak. Azt tesszük, amit mindenki más: gyakran mosunk kezet, és kerüljük a kézfogást, valamint az egyéb közvetlen érintkezést más emberekkel. Ezenkívül viszont semmi nem változott, a programom ugyanaz maradt, beleértve a légi utazást is” – magyarázta Sainz, aki momentán arra koncentrál, hogy a ma induló járattal eljusson Melbourne-be.

Az ausztrál kormány nemrég bejelentette, hogy az Olaszországból érkezőket ugyan szigorúan ellenőrzik, de nem tiltják ki őket az országból, így szinte biztos, hogy mindenki rajthoz tud majd állni.

Vietnámban azonban ennél rosszabb a helyzet, hiszen a délkelet-ázsiai ország 14 napos karantént rendelt el azoknak, akik a harmadik legfertőzöttebb országból jönnek. Ez a Ferrari és az Alpha Tauri részvételét minden bizonnyal ellehetetlenítené, ebben az esetben pedig egyáltalán nem rendeznének futamot. Daniel Ricciardo egyetért ezzel a lépéssel.

A koronavírus miatt még mindig kérdéses a Vietnámi Nagydíj sorsa - Galéria az elkészült pályárólForrás: SMG

„Szerintem nem lenne helyes, ha úgy versenyeznénk, hogy nincs ott mind a tíz csapat, illetve húsz pilóta a rajtrácson – vélekedett. Azt a felvetést pedig még rosszabbnak találja, hogy a „csonka” versenyek ne számítsanak bele a pontversenybe. –

Ezen a szinten vagy mindannyian elindulunk, vagy egyikünk sem.”

Amennyiben a Vietnámi Nagydíjat elhalasztanák, akkor a sanghaji futam után ez lenne a második, amelyet az eredetileg kijelölt időpontban biztosan nem rendeznek meg. Utóbbiról Bernie Ecclestone, az F1 korábbi mindenható ura kijelentette, helyes döntés született, de ő valamikor mindenképpen bepótolná.

„Soha nem törölnék futamot, a halasztás sokkal jobb megoldás – fogalmazott az Auto Motor und Sportnak. – Egy ideig még jelen lesz a vírus, később le fog csillapodni a helyzet, és talán egy vagy két nagydíjnak lesz helye a naptárban.

Felmerül a kérdés, hogy minden csapat ott lehet-e minden versenyenForrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Momentán tehát az első futamokkal kapcsolatban vannak kérdések, de egyelőre arról nincs szó, hogy az európai versenyek veszélybe kerülnének. A vírus azonban egyre inkább terjed az öreg kontinens Olaszországon kívüli területein is, a cikk írásának pillanatában már több mint hétezren fertőződtek meg, és ebből 216-an életüket vesztették.

Hollandiában például rövid idő alatt a duplájára nőtt a regisztrált esetek száma, ennek ellenére Jan Lammers, a zandvoorti futam sportigazgatója nem aggódik.

„Bíznunk kell a Holland Nemzeti Közegészségügyi Intézet szakértelmében – nyilatkozta a De Telegraafnak. – Persze az emberek egészsége fontosabb egy sporteseménynél, de még nem vagyunk olyan helyzetben, hogy bármit is meg kéne fontolnunk. Persze tudom, hogy a Genfi Autószalon elmarad, de az egy beltéri rendezvény.”

A Holland Nagydíj sportigazgatója nem aggódik a verseny miattForrás: AFP/Remko De Waal

Azóta azonban kiderült, immáron Európában is el kellett halasztani egy autósport-eseményt, méghozzá az április 4-ére tervezett római Formula E-futamot. Ez persze még mindig a kontinens legfertőzöttebb országát érinti, de ha a helyzet tovább súlyosbodik, akkor akár az F1-es futamok is veszélybe kerülhetnek, nem beszélve a csapattagokról.

Ebben az esetben pedig különösen aggasztó lehet a Pirelli helyzete. Jelenleg még az F1 is keresi a választ arra a kérdésre, hogy mi lenne akkor, ha a sportág hivatalos gumiszállítójának munkatársai megfertőződnének vagy karanténba kerülnének.

A Grandprix.com megszólaltatott egy meg nem nevezett csapatfőnököt, aki szerint a téma az a bizonyos forró kása, amit még mindenki kerülget.

Az FIA is felállított egy "operatív törzset"

Az FIA bejelentette, hogy válságtanácsot állított fel Gérard Saillant professzor vezetésével, ami kétnaponta ülésezik, és vizsgálja a koronavírussal kapcsolatos fejleményeket. A szövetség továbbra is egyeztet a tagjaival és a promóterekkel, valamint követi a hatóságok, kormányok és a WHO iránymutatásait. Megerősítették, hogy szükség esetén elhalasztják az esedékes versenyeket.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK