A Ferrari ugyan jobb teljesítményt nyújtott az előszezoni tesztek második hetében, mint az elsőben, de úgy tűnik, a szezon elején nem ők lesznek a legnagyobb esélyesek a győzelemre. Ugyanakkor attól nem kell tartaniuk, hogy leszorulnak a konstruktőri dobogóról.
Pénteken véget ért az előszezoni tesztek utolsó, hatodik napja is, így a mezőnnyel legközelebb már csak a melbourne-i idénynyitón találkozhatunk. Arra még két hetet várnunk kell, de addig is, a látottak alapján megpróbálunk néhány következtetést levonni. Nincs könnyű dolgunk, ugyanis a nagycsapatok közül senki nem mutatta meg a valós tudását, a középmezőny pedig szokás szerint teljesen kiszámíthatatlan, és bizonyára ott is maradtak még tartalékok.

Erre utalnak Andrew Green szavai is. A Racing Point technikai igazgatója az F1 TV-nek kijelentette, ők biztosan nem fedték fel minden lapjukat, és meggyőződése, hogy a többiek sem. Tény, hogy a legjobb köridőket megnézve nem sokkal leszünk okosabbak, de a versenyszimulációkból azért már le lehet szűrni néhány dolgot. Persze nem tudhatjuk, hogy a csapatok milyen motorbeállítással, illetve mennyi üzemanyaggal küldték ki a pilótákat, és az sem kizárt, hogy nem minden új fejlesztést vetettek be. Éppen ezért akár az is előfordulhat, hogy Ausztráliában valaki meglepetést okoz.
A leggyorsabb körök nem sokat árulnak el
Ha minden pilótának megnézzük a legjobb körét, akkor láthatjuk, hogy Valtteri Bottas a Mercedesszel fél másodperccel végzett a mezőny előtt. Ugyanakkor a képet árnyalja, hogy a finn versenyző még az első héten futotta az 1:15.732-es körét. Szinte biztos, hogy akár ő, akár csapattársa, Lewis Hamilton tudott volna javítani, de a brackley-i istállónál nyilvánvalóan nem akarták megmutatni, hogy valójában mit tudnak.
Ugyanez igaz a Red Bullra is, hiszen Max Verstappen az utolsó nap vége felé nagyon jó körön volt, de a végén elvette a gázt, így a C4-es abroncsokon autózott 1:16.269 maradt a legjobbja.
Alexander Albon pedig a C2-es, vagyis a második legkeményebb keverékű gumival futotta a leggyorsabb körét, így ez egyáltalán nem nevezhető mérvadónak.

Természetesen az sem reális, hogy a Renault a Ferrari előtt van. Ugyan Mattia Binotto csapatfőnök többször kijelentette, ők nem rejtegettek annyit, mint az ellenfeleik, azért az nem valószínű, hogy a maranellóiak teljesítménye ilyen mértékben visszaesett volna.
Már csak azért sem, mert az Alpha Tauri mellett a Ferrari az egyetlen csapat, amely nem javított a tavalyi teszteken elért legjobb eredményén. 2019-ben Sebastian Vettel 1:16.221-es idővel végzett az élen, míg idén csak 1:16.360-at tudtak Charles Leclerc révén.
Természetesen semmit nem lehet teljes mértékben kizárni, de azért nem érdemes nagy pénzt tenni arra, hogy Melbourne-ben egyik pilóta sem lesz képes megfutni Vettel tavalyi 1:21.190-es körét.
A nagycsapatok tehát tartalékolnak, ezért a valós teljesítményüket nem tudhatjuk, de a gyorskörök alapján azt lehet érezni, hogy a Mercedes a leggyorsabb, akiket a Red Bull követ, a Ferrari pedig a harmadik erőt jelenti. Azonban könnyen lehet, hogy Ausztráliában már más lesz a sorrend.

A mezőny hátsó régiójában csak annyit lehet viszonylag nagy magabiztossággal kijelenteni, hogy a Williams lemaradása csökkent, és ezúttal pár alkalommal elérhetik a Q2-t az időmérőkön. Rajtuk kívül úgy tűnik, hogy az Alfa Romeo és a Haas tartozik a mezőny utolsó harmadába, de ez még változhat, hiszen Räikkönen az első héten futotta a legjobb körét, míg az amerikai istálló versenyzői C4-es abroncsokkal szerepelnek az eredménylistán.
Ferrari: nem jó, de nem is tragikus?
A versenyszimulációkból azért már sokkal többet ki lehet olvasni. Persze ebben az esetben sem zárható ki, hogy az eltérő beállítások miatt a valóságtól valamelyest eltérő képet kapunk, de itt már nem lehet olyan mértékben trükközni, mint az egykörös tempó esetében.
A Ferrarinál mindvégig azt hangsúlyozták, hogy a Mercedeshez és a Red Bullhoz képest is le vannak maradva, ráadásul az sem biztos, hogy a konstruktőri 3. helyüket senki nem veszélyezteti. Nos, az adatok alapján az szűrhető le, hogy a kijelentés első fele igaz, viszont hátrafelé nem nagyon kell tekintgetniük.

Először vizsgáljuk meg a nagycsapatokat. A Mercedesnél Hamilton, a Red Bullnál Verstappen, míg a Ferrarinál Leclerc adatait vettük figyelembe. Mindhárman kizárólag C2-es keveréket használtak a három etap során, ami nyilvánvalóan segít az összevetésben.
Szembetűnő, hogy a hatszoros világbajnok szinte végig erősebb időket futott, mint riválisai. A Ferrari és a Red Bull összehasonlítása már érdekesebb, hiszen megtankolt autóval még az energiaitalosok tűnnek jobbnak, utána viszont már az olasz istálló kerekedik felül.
Fontos különbség azonban, hogy míg Leclerc a 6. nap délutánján, addig Verstappen a 3. nap délelőttjén teljesítette a versenyszimulációt. (Hamilton még korábban, a 2. nap első felében abszolválta.)
A körülmények tehát két szempontból is a Ferrarinak jelentenek előnyt. A későbbi időpont miatt a maranellóiak autója papíron jobban hasonlított arra, amit Melbourne-ben vetnek be. A napszak pedig ugyancsak a Ferrarit segítette, hiszen délután magasabb a hőmérséklet. Ez még akkor is így van, ha a pénteki nap második felében felhős volt az égbolt.

Ezek alapján pedig úgy tűnik, hogy nemcsak a Mercedes, hanem a Red Bull is előrébb jár náluk, és Binotto nem véletlenül kongatta meg a vészharangokat. A svájci szakember szerint még az sem kizárt, hogy a szezon elején a Racing Pointtal fognak csatázni.
Nem véletlen, hogy pont a silverstone-i istállót említette meg, hiszen az RP20-as nagymértékben hasonlít a tavalyi Mercedes W10-esre, ami miatt az autó a „pink Mercedes” gúnynevet is megkapta.
A csapat kétségtelenül előrelépett, és szinte biztos, hogy a középmezőny elején fognak csatázni, de a versenytempó alapján egyértelműen a Ferrari mögött vannak. Leclerc ugyanis végig gyorsabb volt, mint Pérez, aki szintén péntek délután teljesítette a versenyszimulációt. A mexikói pilóta ráadásul a C3-as gumikon ment első etapjában, de azokkal sem tudta megközelíteni a Ferrari tempóját.

A grafikont megvizsgálva még az sem annyira egyértelmű, hogy a Racing Point lesz a középmezőny legjobb csapata, ugyanis a „címvédő” McLaren és Carlos Sainz fel tudta venni a versenyt. Valószínű, hogy ez a két istálló fog csatázni a konstruktőri 4. helyért, esetleg még a Renault-val kiegészülve.
A Mercedes- és a Ferrari-motor sem tökéletes
Úgy tűnik, javult az autók megbízhatósága, legalábbis a tavalyi teszteléshez képest többet köröztek, ami a napi átlagot illeti. Ha figyelembe vesszük, hogy az idei évre kettővel csökkent a tesztnapok száma, akkor a Haast leszámítva mindenki hatékonyabb volt, mint 2019-ben. Sőt, a Racing Point és a Williams még ezzel együtt is több kört tett meg, mint az előző idényben.

Ami a motorokat illeti, első látásra úgy néz ki, hogy a Mercedes a legmegbízhatóbb, hiszen mind a hat napon ezzel az erőforrással tették meg a legtöbb kört, és öt alkalommal még akkor is ez a helyzet, ha figyelembe vesszük a partnercsapatok számát is.
Ennek ellenére csak a Renault-motorról mondható el, hogy a tesztek során egyáltalán nem hibásodott meg. A viszonylag kevés megtett kör annak köszönhető, hogy az autókkal egyéb gondok adódtak. Elsősorban a francia istállónál nem ment minden rendben, hiszen még az is problémát okozott, hogy a kocsit átállítsák egyik pilótáról a másikra.
Motor | Körök száma | Körök száma partnercsapatonként |
Mercedes | 2413 | 804,3 |
Ferrari | 2217 | 739 |
Renault | 1535 | 767,5 |
Honda | 1515 | 757,5 |
A többi erőforrásnál már nem működött minden tökéletesen. A Mercedes ugyan továbbra is gyors, de többször is elromlott. Nicholas Latifi alatt kétszer is megállt a Williams, de Bottas és Hamilton sem úszta meg baj nélkül. A brit pilóta csütörtökön csupán 14 kört tudott teljesíteni.
A hatszoros világbajnok megállását az olajnyomás megszűnése okozta. Könnyen lehet, hogy mindez összefüggésben áll az új szabályokkal, miszerint az autóba csupán egy, maximum két és fél literes kapacitással rendelkező kiegészítő olajtartályt lehet beszerelni. Mindenesetre Toto Wolff csapatfőnök leszögezte, hogy hatalmas kihívás előtt állnak.
A Ferrarit szintén rosszul érintheti az új szabály, hiszen a maranellóiaknál múlt héten az olajellátás romlott el, és emiatt motort is kellett cserélniük Vettel autójában.
Ugyanakkor az olaszoknak vélhetően nagyobb problémával is szembe kellett nézniük, hiszen az FIA lényegében világossá tette, hogy a tavaly használt erőforrás szabálytalanul működött. Az Auto Motor und Sport értesülései szerint a Ferrarinak teljesen új motort kellett építenie erre a szezonra annak érdekében, hogy minden előírásnak megfeleljenek.

Ehhez képest a Honda azért jobban áll, de az elmúlt két hét a japánoknak sem alakult problémamentesen. Az AMuS úgy tudja, miután az üzemanyag-befecskendezés nem működött megfelelően, gyártási hibára gyanakodtak. Emiatt a motort meg kellett vizsgálni, de a bajt egy nap alatt orvosolták, és ezután már minden rendben volt az erőforrással.
Összességében tehát úgy tűnik, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan idén is a Mercedes építette a legjobb autót, de ha a motor a szezon során is ennyire megbízhatatlan lesz,
akkor így vagy úgy, de bajba kerülhetnek. A brackley-i istálló elsőszámú kihívója a Red Bull lehet, kérdés, hogy ezúttal mekkora lesz a lemaradásuk az idény elején. A Ferrari-drukkerek pedig abban reménykedhetnek, hogy Binotto csupán blöffölt, ellenkező esetben nem sok esélyük lesz beleszólni a világbajnoki küzdelembe.