A Ferrari eszeveszett költekezéssel készül a Forma-1 reformjára

Forma-1, Olasz Nagydíj, Leclerc, Ferrari, Louis Camilleri
MONZA, ITALY - SEPTEMBER 08: Race winner Charles Leclerc of Monaco and Ferrari celebrates with Ferrari CEO Louis C. Camilleri and his team after the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 08, 2019 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Ferrari az idén meglépi azt, amitől a riválisok tartottak, és a költségplafon bevezetése előtt az egekbe növeli így is mindenki másénál nagyobb F1-es büdzséjét, hogy se az idei, se a jövő évi programja ne szenvedjen hiányt semmiben.

Ahogyan azt már több csapatfőnök és F1-ben dolgozó szakember is előrevetítette, a 2021-ben érkező új pénzügyi és technikai szabályok eleinte várhatóan nemhogy összébb húzzák a kettészakadt mezőnyt, hanem még tovább mélyítik a szakadékot. Ennek oka, hogy a tehetősebb csapatok képesek lesznek az idén párhuzamosan fejleszteni a 2020-as és a 2021-es autójukat anélkül, hogy bármelyik programot alá kellene rendelniük a másiknak, ezzel pedig akár nagy előnybe is kerülhetnek a nulláról építendő jövő évi konstrukcióval.

Louis Camilleri, a Ferrari ügyvezetője egy befektetőkkel folytatott konferenciabeszélgetés keretein belül leszögezte: a maranellói istálló az idei évet sem közelíti meg másképp, mint a korábbiakat, és az új szabályok bevezetése előtt sem tervezi hátrányos helyzetbe hozni idei programját, miként azt várhatóan több csapat meg fogja tenni az idén.

Nem fogják feláldozni az idei fejlesztést a 2021-es felkészülés oltárán Forrás: @CALLO ALBANESE/Rudy Carezzevoli Photographer

Az F1-es csapatok működése mindig is úgy zajlott, hogy egyidőben fejlesztették az adott évi kocsit a következő szezonra szánt konstrukcióval, majd az idény előrehaladtával fokozatosan csoportosították át erőforrásaikat a következő szezonra. Jelentős szabályváltozások előtt ez az egyensúlygyakorlat még fontosabbá válik, minél korábban kezd el valaki felkészülni az új regulákra, annál nagyobb eséllyel kerülhet előnybe a riválisokkal szemben, és minél nagyobb az adott csapat költségvetése, annál könnyebben tudja ezt megtenni úgy, hogy az adott szezont sem adja fel teljesen, valamint

egy teljesen új kocsit a nulláról megalkotni többe kerül, mintha folytonosak lennének a regulák. Emellett ráadásul a 175 millió dolláros költségplafonra történő átállásnak is meg kell történnie,

2021-től ugyanis ennél már senki sem költhet többet, tehát a csapatoknak a szervezetüket és infrastruktúrájukat is előre ehhez kell igazítaniuk.

Mindezek ellenére a világbajnoki címet legutóbb több mint tíz éve nyerő Ferrarinál egyértelműen azt tervezik, hogy az idei szezonra és a következőre is teljes erőbedobással készülnek

ahelyett, hogy visszább fognák az idei költéseket a 2021-es szabályok szerint épülő autó javára. „Soha nem adjuk fel, a célunk a győzelem, ennélfogva nem hiszem, hogy levesszük a lábunkat a gázpedálról 2020-ban vagy azután. A Forma-1-et tekintve, ahogy azt korábban említettük, duplázni fogunk, mert egy teljesen új autón kell dolgoznunk, eközben pedig az ideit is fejlesztenünk kell" – jelentette ki Camilleri.

Camilleri (öltönyben) az idén teljes erőbedobással menni akar előre Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Noha az ügyvezető nem mondott pontos számokat arról, hogy mennyivel nő az F1-es istálló idei költségvetése, „jelentős növekedést" vetített előre. A Ferrari 2019-es pénzügyi eredményei alapján a vállalat 6.4%-os növekedést ért el tavaly, ami főként az F1-es csapat szponzori szerződéseinek és a száguldó cirkusz bevételeiből kapott összegnek köszönhető. Mindeközben a Scuderia kutatás-fejlesztésre többet költött, mint korábban. ,„Ez az év meglehetősen kritikus lesz a Forma-1 szempontjából. Az ambíciónk ugyanaz, mint mindig, most is a győzelemre törekszünk.

A 2021-ben életbe lépő új technikai szabályok egy lényegesen különböző autó kifejlesztését vonják maguk után, ami nyilvánvalóan már az idei évben is további ráfordításokkal és kiadással jár."

Becslések szerint a Ferrari tavaly mindenki másnál többet, 410 millió dollárt költött a Forma-1-es csapatára, ezt növelheti tovább az idei évben, mielőtt 2021-től kénytelen lesz beállni a sorba, és betartani a költségplafont, aminek megsértése súlyos következményeket von maga után.