Társoldalunk:

Jól megkopasztották a Ferrarit, de idén így is kevesebb volt a büntetés

2019.12.31. 09:45

A Forma-1 2019-es szezonja több előzést hozott, mint amennyit az elmúlt idényekben láthattunk. Ezzel párhuzamosan csökkent a bokszkiállások, a kiesések, valamint a büntetések száma. Utóbbi kategóriában a Ferrari járt a legrosszabbul, már ami a pénzbírságokat illeti.

Több pályán történő helycsere, de kevesebb bokszkiállás volt a 2019-es Forma-1-es szezonban. Előbbit minden bizonnyal a büntetések számának csökkenése, utóbbit pedig részben az egyre kevesebb kieső okozza. A Forma-1 70. idényének érdekességeit a német Auto Motor und Sport gyűjtötte össze.

Mind közül talán a legfontosabb adat, hogy a 21 versenyen 846 előzést láthattunk. Mivel az elmúlt években a mennyiséget tekintve nem változott a versenynaptár, ezért ezt a számot nem nehéz kontextusba helyezni. Ez volt a harmadik olyan szezon, amikor a korábbiaknál szélesebb autókkal versenyeztek, és elmondható, hogy pályán történő helycserék tekintetében növekvő tendenciáról beszélhetünk. Tavaly ugyanis 675, 2017-ben pedig csupán 479 alkalommal történt előzés.

Az idei évben tovább növekedett az előzések számaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Az első nyolc futamon átlagosan csupán 33,1 ilyen manővernek örülhettünk, ami 21 versenyre vetítve összesen 695 lenne. Az Osztrák Nagydíjtól kezdve viszont az átlag 44,7-re emelkedett, ami vélhetően jórészt annak tudható be, hogy a sportfelügyelők engedték a kemény versenyzést. A három héttel korábbi Kanadai Nagydíjon még megbüntették az agresszíven védekező Sebastian Vettelt, de Spielbergben a hasonló módon előző Max Verstappen már megtarthatta futamgyőzelmét. 

Részben az is az FIA szemléletváltásának köszönhető, hogy a tavalyi 103-ról 83-ra csökkent a rajt- és időbüntetések, megrovások, valamint a pénzbírságok száma. 

Utóbbiból a Ferrarinak jutott a legtöbb, a 124 400 euróból ugyanis 80 ezret a maranellóiaknak kellett befizetniük. A képet azonban jócskán árnyalja, hogy az olasz istállót Szuzukában 25, míg Abu-Dzabiban 50 ezer eurós szankcióval sújtották.

Szabadabban lehet versenyezni, ennek jótékony hatása vanForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Összesen 9 alkalommal fordult elő, hogy valamelyik pilótát a pályán való viselkedése miatt sorolták hátra a rajtrácson, általában azért, mert az időmérőn feltartotta egyik riválisát. Ami a futamot illeti, mind a bokszutcán áthajtásos szankció, mind a stop and go kiveszőben van, ezek helyett 5, illetve 10 másodperces büntetéseket osztogattak, összesen 27-et. A Német Nagydíjon az Alfa Romeók eredetileg stop and gót kaptak, de ezt már nem volt lehetőségük letölteni, így 30 másodpercet írtak hozzá az idejükhöz. 

Az erőforráselemek cseréje miatt szintén rengeteg hátrasorolás történt, csupán Lewis Hamilton és Romain Grosjean tudta az előírt komponensekkel teljesíteni a szezont. A csapatok között a Haas teljesített a legjobban, hiszen Kevin Magnussen autójában is csupán a vezérlő elektronikából használtak a megengedettnél eggyel többet. 

A motorszállítók között egyértelmű a képlet: a Ferrari és a Mercedes erőforrása jóval megbízhatóbb, mint akár a Renault-é, akár a Hondáé. Sokatmondó, hogy a francia gyártó négy autója ugyanannyi, míg a japánoké több komponenst használt el, mint a Ferrari hat kocsija. Danyiil Kvjat például belső égésű motorból, turbófeltöltőből, valamint hőenergia-visszanyerő rendszerből is 7-et fogyasztott el, ami a megengedett 3-nak több mint kétszerese.

A büntetésekhez hasonlóan a bokszkiállások is csökkenő tendenciát mutatnak. Idén 639 kerékcserét láthattunk, ami ugyan kicsivel több az elmúlt éveknél, de ezt a számot jelentősen növeli az esős Német Nagydíj, ahol a pilóták 78 alkalommal váltottak gumit. A másik véglet az Orosz Nagydíj, ahol csupán 20-szor látogatták meg a bokszutcát.

A Ferrari által befizetendő összeget jelentősen megnövelte a Leclerc autóján elkövetett hibaForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Idén 9 futamon 16-szor fordult elő, hogy a biztonsági autót be kellett hozni. Bernd Mayländer összesen 68 körön át vezette a mezőnyt, aminek negyede a Német Nagydíjra esett, ahol 4 alkalommal is behívták. A safety cart az elmúlt évekhez képest sokkal kevesebbet láttuk a pályán, ami részben a kiesések csökkenésének tudható be. 

2017-ben 78-szor, míg tavaly 69-szer fordult elő, hogy valaki idő előtt fejezte be a versenyt, ez a szám mostanra 58-ra zuhant. 

Mindez azt jelenti, hogy futamonként átlagosan 2,8 pilóta szállt ki a kelleténél korábban, ami rekord. Érdekességképpen, 1984-ben versenyenként átlagosan 16,3-an kényszerültek feladásra.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK