Társoldalunk:

A Renault F1-es csapata mindent a 2021-es szezonra tesz fel

2019.12.21. 16:21

Az idei szezonban csak bukdácsoló Renault-nál úgy tervezik, hogy amennyire lehetséges, a 2020-as F1-es szezont feláldozzák, és mindent 2021-re tesznek fel annak érdekében, hogy utolérjék a három topcsapatot.

A Renault 2016-os visszatérése óta ugyan valamelyest fejlődött, de az élmezőnyhöz nem tudott felzárkózni, az idei szezonja pedig kimondottan nem úgy sikerült, ahogyan a franciák várták, hiszen a 2018-ban még nagyon mélyen levő McLaren is megelőzte őket. Cyril Abiteboul csapatfőnök és Alain Prost szerint az erőforrás terén sokat javultak, de más területeken nagy a lemaradás. Emiatt az enstone-i istállónál úgy vélik, muszáj 2021-re koncentrálniuk, az erőforrásaikat is minél inkább az átfogó szabályváltozások utáni első évre akarják csoportosítani.

A Renault-nak két célkitűzése volt erre a szezonra: egyrészt meg akarták szilárdítani a tavaly megszerzett 4. helyüket a konstruktőri bajnokságban, másrészt felezni szerették volna az élcsapatokhoz képesti távolságot. Az első nem sikerült, hiszen az 5. helyen zárták az idényt, jócskán lemaradva a McLarentől. A különbségen ugyan valamennyit faragtak, de kevesebbet, mint amennyi az előzetes tervekben szerepelt.

A Renault-nál nagy lehetőségként tekintenek 2021-reForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Francois Nel

A francia istállónál érthető módon nem elégedettek az idei szerepléssel, és mindenképpen szeretnének felzárkózni a Mercedesre, a Ferrarira, valamint a Red Bullra. Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke szerint az erőforrás terén már utolérték a többi gyártót, sőt, jelenleg a második helyen állnak a rangsorban.

Alain Prost, a csapat ügyvezetői jogkör nélküli igazgatója úgy véli, az aerodinamika terén is érhetnének el komoly sikereket, ha a motorhoz hasonló összeget fordítanának rá. Abiteboul hozzátette, a McLarenről lenne érdemes példát venniük.

„A McLaren megmutatta, mit lehet elérni, ha a változtatunk a csapat struktúráján és személyi összetételén – nyilatkozta Abiteboul az Auto Motor und Sportnak. – Ebből a szempontból egy évvel járnak előttünk.”

A Renault-nál nem szeretnének a középmezőnyben ragadni, már csak azért sem, hogy meggyőzzék a cég új vezetését az F1-es folytatásról, a vállalat ugyanis vélhetően nem akar több százmillió eurót költeni arra, hogy a csapat legjobb esetben is csak a 4. helyért küzdjön.

Daniel Ricciardo érkezése sem lendített a csapat szekerénForrás: XPB / James Moy Photography Ltd.

A javulásra remek lehetőséget adhat a 2021-es szezon, amikor a Forma-1-es autók nagymértékben átalakulnak. Az ilyen drasztikus szabályváltozásoknál szinte mindig van egy csapat, amelyik valamit nagyon eltalál, ahogyan tette azt a 2014-es Mercedes vagy a 2009-es Brawn. Éppen ezért a csapatoknak muszáj megtalálniuk a megfelelő egyensúlyt a 2020-as, illetve a 2021-es idényre szánt erőforrások között. A három nagycsapatnál egyértelmű, hogy mindkét évben versenyképesnek kell lenniük, de a többiek esetében előfordulhat, hogy inkább az új korszakra helyezik a hangsúlyt. A Renault-nál úgy vélik, ezzel a stratégiával még úgy is utol lehet érni az élmezőnyt, hogy költségvetésüknek legfeljebb a kétharmadával rendelkeznek.

„A nagyoknak két párhuzamos programot kell futtatniuk” – magyarázta Alain Prost, a Renault tanácsadója. Ha 2020-ra úgy készülnek, ahogyan korábban, még akkor is annyit tudnak költeni a 2021-es évre, mint mi a kettőre együtt. Csak akkor vehetjük fel velük a versenyt, ha 2020-ra alig költünk. Ez a mi nagy lehetőségünk.”

A Renault privát csapatként sokkal egyszerűbb helyzetben lenne, azonban gyári istállóként ezt nehezebb megtenni. Már csak azért is, mert a francia cégnél még mindig nem született döntés a 2020 utáni időszakkal kapcsolatban, egy jelentős visszaesés pedig az egész projektre hatalmas nyomást helyezne. Prost szerint nem is dobhatják ki az ablakon a következő idényt, hanem értelmesen kell cselekedniük.

Prost szerint nem lehet csakúgy feláldozni a 2020-as szezontForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Abiteboul az erőforrások terén is próbálja érvényre juttatni akaratát. A Hondához hasonlóan a Renault F1-ben maradásának szempontjából is kulcsfontosságú lehet, hogy 2021 után befagyasszák a motorfejlesztést.

2021-ben mindenki új motort fog építeni, utána viszont nem látom, miért ne lehetne befagyasztani a fejlesztést – vélekedett a francia csapatfőnök – Jelenleg a négy motor 20 kilowattos intervallumon belül van egymáshoz képest, és ez még csökkenni fog. Utána már csak kis javulást lehet elérni, mindezt hatalmas kiadások árán.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK