Vágólapra másolva!
Bár a motorformula nagyrészt változatlan marad, a Forma-1-ben tervezett 2021-es technikai reformok egyik fontos eleme, hogy környezetbarát és a világ számára hasznos üzemanyagokat használjanak a sportágban. Megkérdeztük, mi a helyzet most, és mi várható a jövőben.

Nem múlik el hét vészjósló szakértői állásfoglalások, manifesztók, és ezekre adott válaszok nélkül a klímaváltozás és a környezetvédelem kapcsán. Napjaink egyik legfontosabb problémája alól természetesen a járműipar kirakata, az autóversenyzés sem mentesül, az élpilóták aggodalmaival párhuzamosan a Forma-1 is bejelentette, hogy nettó karbonsemlegessé teszik a sportág működését.

A célkitűzés több szinten is megjelenik a 2021-re tervezett technikai reformok szövegében: az F1 vezetése mindent megtesz annak érdekében, hogy a világbajnokság vonzó maradjon az utcai autók fejlesztése szempontjából, ezzel garantálja a finanszírozhatóságot, ennek részeként, ez az autógyártás mellett az energiaszektort is érinti.

Befellegezne a Forma-1-nek, ha nem lépnének a környezetvédelem felé? Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A Brazil Nagydíj idején lehetőségünk nyílt, hogy feltegyük kérdéseinket a Shell F1-es üzemanyag-fejlesztésért felelős menedzserének azzal kapcsolatban, hogy jelenleg mekkora az átjárás a versenysport, valamint a közúti üzem- és kenőanyagok között, illetve mennyiben változhat ez a jövőben, ha életbe lépnek az új szabályok.

Adorján Viktor: Az F1 aktuális technikai szabályzata szerint az autókba olyan üzemanyagot kell tankolni, ami „normális esetben a kereskedelmi forgalomban is kapható üzemanyagokban megtalálható keverékekből áll és tilos teljesítménynövelő kémiai összetevők használata.” Segít ez a gyakorlatban, hogy a versenyzésből az utcára kerüljenek az új technológiák?

Benoit Poulet: A Shell befektetése a Forma-1-es kutatás-fejlesztésbe egy célt szolgál; hogy jobb üzem- és kenőanyagokat fejlesszünk a vásárlóinknak világszerte, és a pályán kikísérletezett innovációink átkerüljenek az utcai termékekbe. A Scuderia Ferrarival kialakított együttműködésünknek mindig is ez volt a filozófiája, és ez így is marad a szabályváltozások révén is. Ez egyébként is a sportág fejlődésének része.

Benoit Poulet Forrás: Getty Images/2018 Getty Images/Clive Mason

AV: Tavaly a Magyar Nagydíjon említett egy technológiát, amit Ön vezetett be a Forma-1-ben, és manapság már az utcai üzemanyagokban is megjelent. Mi ez pontosan, és hogyan segíti az F1-es motorokat, illetve az utcai autókat?

BP: A Dynaflex technológia súrlódásmódosítót tartalmaz, és olyan összetevőt, ami gátolja a lerakódások képződését. Ezt a Scuderia Ferrarival közösen dolgoztuk ki, és 2017-ben vetettük be először versenyen. Azért fejlesztettük ki, hogy segítsen kitisztítani és megvédeni a motort, valamint kihozza a teljesítményt és hatékonyan működjön motorok széles skálája esetben, az F1-től a korszerű közúti motorokig. A technológiát idővel átvittük az ólommentes Shell V-Power üzemanyagokba, és még 2017-ben világszerte bevezettük.

Szinte egyforma az utcai és a versenybenzin Forrás: Pirelli

AV: Feltételezem, elsősorban az eljárások és a kutatás a lényeg, de meg tudna nevezni konkrét előnyöket, amiket a Ferrarival való együttműködés vagy más motorsport projektek hoztak a vásárlóknak?

BP: A Dynaflex technológia bevezetését a Ferrari verseny-üzemanyagába és az utcai Shell V-Powerbe már említettem, és azt is büszkén hozzátehetjük, hogy a Scuderia Ferrari versenybenzinje 99%-ban ugyanazt a keveréket tartalmazza, mint a Shell V-Power üzemanyag, ami világszerte elérhető a vásárlóknak. Ez azt jelenti, hogy az F1-es üzemanyag kapcsán levont tanulságok átvihetők az utcai változatba is. A Forma-1 kiélezett környezet, a következő új fejlesztés táptalaja. A Scuderia Ferrari innovációs partnereként az a dolgunk, hogy új és innovatív megoldásokkal növeljük a csapat teljesítményét és hatékonyságát. A Ferrari erőforrásának 2018-as gyorsulása a köridők terén 21%-ban a Shell V-Power és a Shell Helix Ultra versenyváltozatainak köszönhető.

AV: Az F1-es erőforrások a futásteljesítmény terén állóképesebbek lettek az elmúlt évek során, de az élettartamuk még mindig nem összehasonlítható egy átlagos utcai autóéval. Lehetséges F1-es körülmények közepette szimulálni a kopást és az utcai autók egyéb fontos paramétereit?

BP: A motorsportok szenzációs tesztkörnyezetet teremtenek az innováció számára, lehetővé teszik nekünk, hogy új technológiákat próbáljunk ki, amelyek megnövelik a teljesítményt és a hatékonyságot a pályán, aztán az utcára is átvihetjük ezeket. A jelenlegi szabályok szerint minden pilóta fejenként csupán három erőforrást használhat, ezért a Shell Helix Ultra motorolajnak meg kell védenie ezeket, miközben extrém hőfokokat és nyomást kell kezelnie.

Még mindig sokkal kevesebbet futnak az F1-es motorok az utcai autókhoz képest, de így is hasznosak a fejlesztésekhez Forrás: DPPI/Florent Gooden

Ez azt jelenti, hogy a Scuderia Ferrari erőforrásaiban használt Shell termékeket extrém versenykörülmények között tudjuk tesztelni és elemezni, és ez tökéletes terep az utcai termékeink kapcsán.

AV: A Ferrari mellett a Shell számos versenykategóriában érdekelt. Mérnöki szempontból mit tudnak más bajnokságok megadni, amit a Forma-1 képtelen?

BP: A Shell elkötelezett, hogy nagyobb és tisztább energiát állítson elő, miközben haladunk az alacsonyabb karbonkibocsátású közlekedési rendszerek felé. Több autógyártóval is együttműködünk, például a Nissan e.dams-csapattal a Formula E-ben, ami fantasztikus lehetőséget teremt nekünk, hogy bevessük az új energia-megoldásainkat és a kutatás-fejlesztési szakértelmünket új csapatoknál és sportágakban. Ettől függetlenül a Scuderia Ferrarival való elköteleződésünk marad a figyelmünk középpontjában, és e téren semmi sem változott.

A Ferrari 2014-ben nem volt a helyzet magaslatán a motorfejlesztés terén, de azóta ismét az élmezőnybe került Forrás: AFP/Marwan Naamani

AV: A 2014-es szezontól a hibrid erőforrások jellemzik a Forma-1-et és úgy tűnik, a hajtásláncra vonatkozó szabályok nagyjából 2025-ig meg is maradnak. Mekkora fejlődést sikerült elérni az üzem- és kenőanyagok terén a szabályok bevezetése óta, és mire számít a további években ezzel a motorformulával?

BP: A Forma-1 azért állt át a V6-os, turbófeltöltéses erőforrásokra 2014-ben, hogy tükrözze az utcai autók technológiai fejlesztéseit, és azóta az optimális üzemanyag kulcsfontosságú előnyt jelent, amikor a hibrid rendszerre ellátott motoroknak keményebben, hatékonyabban és nagyobb teljesítményt leadva kell működniük. Már a turbókorszak első négy szezonja után körönként bő 0,5 másodperc volt a Shell hozzájárulása a teljesítménynövekedéshez, és folyamatos fejlesztési ciklusok révén az a célunk, hogy továbbra is fenntartsuk ezt a teljesítményt és hatékonyságot.

AV: A Forma-1 2021-es technikai előírásai rögzítik, hogy „erős a szándék, hogy javuljon az F1-es üzemanyagok környezetvédelmi relevanciája” és „megduplázódik, 20%-ra emelkedik az üzemanyagok megújuló tartalmának aránya.” Össze tudná foglalni, hogy mi (vagy mi lenne) a legfőbb különbség a jelenlegi üzemanyagokhoz képest, és lesz-e ennek következménye a kereskedelmi forgalomban kapható termékek kapcsán?

BP: Nagyon támogatjuk a szabályváltozásokat, különösen azért, mert a közúti relevanciára helyezik a hangsúlyt, beleértve az üzemanyagok megújuló összetevőit, egy ideje már erősen kiálltunk e mellett. Az új szabályok lehetővé teszik a számunkra, hogy továbbra is az utcai közlekedők számára hasznos termékeket fejlesszünk, miközben megmarad az innováció szabadsága. Újgenerációs technológiákat próbálgathatunk, amelyek javítják a termékeinket és szolgáltatásainkat a hétköznapi vásárlóinknak.

Eddig is fontos volt, hogy az F1-es technológia releváns legyen a világ számára, és ez nem változik Forrás: AFP/John Thys

AV: A fenntarthatóság és az elektromos mobilitás az autóiparban és az energiaszektorban is központi téma. Ön miként látja az F1 szerepét vagy helyzetét e téren, releváns marad a sportág a közeljövőben?

BP: Izgatottak vagyunk a Forma-1 célkitűzése láttán, ami a 2021-es szabályok révén javítaná a hatékonyságot és a fenntarthatóságot, mivel mi is folyamatosan erre összpontosítunk a Scuderia Ferrari erőforrása révén. Úgy hisszük, sportágként remek helyzetben vagyunk, hogy még többet foglalkozzunk ezzel, és várjuk, hogy további lépéseket tehessünk ebbe az irányba.