Társoldalunk:
Hírlevél

F1 2021: Jön a 25 versenyes szezon, szabály lett a költségplafonból

2019.11.01. 09:52

A technikai szabályzat reformja mellett a Forma-1 a sportszabályzat megújítása és az új pénzügyi szabályzat bevezetése révén újul meg 2021-től. Cikkünkben utóbbi kettőt foglaljuk össze.

Nagy bejelentést tartott a Forma-1 menedzsmentje, Chase Carey elnök-vezérigazgató, Ross Brawn sportért felelős ügyvezető, valamint az FIA elnöke, Jean Todt és a szövetség formulaautós bizottságának vezetője, Nikolasz Tombazisz. Ennek apropója, hogy az FIA Motorsport Világtanácsa egyhangú döntéssel megszavazta a Forma-1 2021-es reformjait.

A sportág megújítását célzó csomag három fő pillérből áll, a technikai szabályzat újdonságait itt már bemutattuk, ebben a cikkben a sportszabályzat és az új pénzügyi szabályzat kerül terítékre a sajtótájékoztatón kiemelt részletekre összpontosítva. Ezek együttesen a remények szerint műszakilag és anyagilag is kiegyenlítettebb, izgalmasabb, de továbbra is magas színvonalú versenyzést hoznak.

Jean Todt, Ross Brawn, Nikolasz Tombazisz és Chase Carey a sajtótájékoztatón - Kattintásra a 2021-es autók galériája láthatóForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Az átfogó technikai szabályváltozások mellett kevesebb újítás szerepel a sportszabályzatban, azonban ezek a nézők és a csapatok számára is jelentőségteljesek. Az új előírás lehetővé teszi, hogy egy szezon során akár 25 nagydíjat is rendezzenek, ennek kompenzálása érdekében a csütörtöki sajtónapokat lényegében elhagyják, és összesűrítik a pénteki programot. 

A gépátvétel például pénteken reggel lesz, és két, talán rövidebb edzés pénteken délután. Így nagyjából ugyanannyi lesz a pályán töltött idő, de hatékonyabbá tesszük. A csapatok nagyon együttműködők voltak e folyamatban” 

– mondta Brawn. – „A csapatoknak engedélyezett munkaórákat is csökkentjük a hétvégék folyamán, így próbáljuk tehermentesíteni a személyzetet.” 

Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója kijelentette, a jogtulajdonos továbbra is előtérbe helyezi a rendezvények minőségét a mennyiséggel szemben. 

„Ha új helyen rendezünk versenyt, tényleg azt akarjuk, hogy az valami különlegeset adjon a sportághoz” – erősítette meg az amerikai üzletember, aki elismerte, hogy a csapatok személyzete nagy áldozatokat hoz, hogy működjön a cirkusz, ezért is próbálják csökkenteni a terheiket.

Egyre többet kell távol lenniük a szerelőknek, de próbálják kordában tartani a terheiketForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Brawn fontos elemnek nevezte az ún. „referencia specifikáció” bevezetését a versenyhétvégéken. Ennek lényege, hogy azzal az autóval kell majd versenyezni, ami részt vett a gépátvételen, vagyis, ha egy csapat ki is próbál egy új alkatrészt a szabadedzéseken, akkor sem használhatja azt az adott nagydíjon. Ezzel lelassítják a fejlesztések ütemét, és csökkentik a gyártási és logisztikai költségeket.

Apró, de lényeges változást hoz elsősorban az élcsapatok számára, hogy mindenki köteles lesz szezononként legalább két szabadedzésre olyan tesztpilótát az autóba ültetni, aki korábban maximum két nagydíjon vett részt. Ez a fizető tesztpilótákat alkalmazó kisebb csapatoknál bevett gyakorlat, az élcsapatoknál azonban újszerű kényszer lesz.

Nem lehet majd azt csinálni, hogy pénteken kipróbálnak egy új szárnyat, majd ha beválik, akkor vasárnapra gyártanak és küldenek még páratForrás: AFP/Kenzo Tribouillard

Fokozatosan csökkentik a próbapadokon felhasználható munkaórák számát a motorgyártók körében, és tovább korlátozzák a szélcsatornás teszteket, valamint a CFD szimulációkat.

„Sok komment érkezett azzal kapcsolatban, hogy óriási roham indulhat 2020-ban az új autóhoz kötődő feladatok terén, még mielőtt életbe lép a költségplafon. A legalapvetőbb változások az aerodinamika terén érik az új autót, de ez a leginkább korlátozott terület, még a jelenlegi szabályokkal is” – vélte Brawn.

Pénzügyi szabályok

A sportigazgató „drámai változásnak” nevezte, hogy a 2021-es szezontól érvénybe lép a költségplafonként is ismert pénzügyi szabályzat. Az FIA ezt már jóval a Liberty Media megjelenése előtt megpróbálta bevezetni, de belebukott, és később a csapatok önkéntes megszorítása is csődöt mondott. 

A jelenlegi állás szerint csak a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull lépi túl a költségplafontForrás: Hungaroring

„A kulcsfontosságú változást az okozza, hogy a pénzügyi előírások már az FIA szabályzatának részét képezik. Ezek felrúgása valamilyen sportszakmai büntetést von majd maga után a szabálysértés súlyától függően. Korábban volt szóbeli megállapodás a csapatok között a források korlátozásáról, de attól tartok, nincs sok úriember a paddockban, ezért az megbukott, de most ennek van ereje.” 

Ha valaki csalárd módon megsérti a pénzügyi szabályokat, elveszíti a bajnoki címét. Súlyos következményei lesznek, ha a csapatok megsértik ezeket a szabályokat.” 

Brawn elismerte, „teljes mértékben” arra számít, hogy finomítani kell a későbbiekben a költségplafon részleteit, de „abszolút elengedhetetlennek” nevezte az új szabályzatot a Forma-1 fenntarthatósága érdekében. A határértéket egyelőre 175 millió dollárban határozták meg 21 versennyel számolva, ez versenyenként 1 millióval változhat. Az FIA és a Liberty Media saját szakemberei mellett a Deloitte szakértői dolgoznak a projekten.

Erre külön nem tértek ki, de az utcai parádék szinte biztosan nem tartoznak majd a költségplafon hatálya aláForrás: AFP/2019 Getty Images/Meg Oliphant

A költségplafon nem terjed ki a csapatok marketinggel kapcsolatos kiadásaira, a versenyzők fizetésére, a veteránautóik fenntartására, az év végi bónuszokra, az amortizációra, az F1-en kívüli tevékenységeik költségeire, a nevezési díjakra (beleértve a pilótákat is), és a személyzetük három legjobban fizetett tagjának költségeire.

A pénzügyi előírásokat várhatóan 2019 decemberéig véglegesítik, jövőre önkéntes alapon benyújthatják a csapatok a 2019-es adataikat, és 2021. március 31-ig megtehetik ezt a 2020-as eredményekkel, szintén önkéntesen. Az első éles bevetés 2022. március 31-ig esedékes, akkor már kötelező lesz elszámolni a 2021-es gazdálkodással.   

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK