Társoldalunk:

Ünnepelheti-e végre felhőtlenül a vb-címet Hamilton?

2019.10.31. 17:50

Eddig többször biztosította be 1. helyét a bajnokságban gyenge versennyel, mint erőssel, az USA-ban változtathat ezen. A mérlege kiváló Austinban, de itt könnyen megfúrhatják egymást a pilóták különböző stratégiákkal.

Mintha semmi sem változna az évek során: a szezonzáró előtti második futamon minden bizonnyal megszerzi a világbajnoki címet Lewis Hamilton. Ehhez elegendő legfeljebb a 8. helyen befutnia, vagy az, hogy Valtteri Bottas nem nyeri meg az USA Nagydíjat. A brit az egyetlen, aki idén mindig pontot szerzett, szóval gyakorlatilag csak egy meghibásodás állhat az útjába.

Ugyanakkor az előző két évben úgy jött ki a lépés, hogy a korona megszerzésekor nem pezsgőzhetett a hivatalos ceremónián a dobogón, ahogy 2008-ban sem, vagyis ötből három alkalommal diétás fogást tett le az asztalra aznap, kevés hússal. Nem mintha ez bármit számítana a történelemkönyvekben, hiszen az egész éves szereplést díjazza a tabella, de bizonyára Hamiltonnak is jobban ízlene a diadal kellemes friss emlékekkel.

Hamilton győzelemmel kezdte az amerikai túrátForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Ha szerencséje van, ezúttal nem nyaggatják a környezetvédelemmel és a vegán életmóddal kapcsolatos hozzáállásáról sem, bár egy felelőtlen környezeti politikát folytató országban, a marhatenyésztés és a hamburgerek földjén ez kifejezetten érdekes lenne.

Hamilton eddig szenzációs mérleget mutat fel az Egyesült Államokban: 2007-ben Indianapolis búcsújakor nyert, Austinban pedig a pálya 2012-es debütálása óta csak kétszer nem győzött (2013-ban és 2018-ban). 

Vegyessaláta ez a pálya

Az austini pálya olyan, mint a parizer, van benne minden: szintváltozások, gyors kanyarok, lassúk, átmenetek a kettő között, valamint egy jókora egyenes, ahol a Ferrari fickándozhat a rejtélyes motorelőnyével. Univerzális autóra van tehát szükség a jó eredményhez, előzetesen nehéz megmondani, melyik csapat a favorit.

Az austini pálya vonalvezetéseForrás: FIA

A Ferrari kétségtelenül fejlődött az elmúlt hónapokban, és arra mindenképp jó esélye nyílik, hogy szombaton legyőzze a Mercedest, amely a turbókorszakban időmérőn még veretlen ezen a helyszínen. A futamokat tekintve tavaly elvesztették a hibátlan mérleget, a Ferrari Kimi Räikkönennel legyőzte őket. 

Ebben fontos szerepe volt, hogy a piros autók jobban bántak az abroncsokkal, most is döntő tényező lesz, hogy ezen a téren ki teljesít jobban. 

Az első szektor lendületes ívei szaporán aprítják a gumikat, és a tapasztalatok szerint nem mindenki képes, vagy nem akarja egyetlen kerékcserével megoldani a távot. Az előző három évben a dobogósok közül legalább az egyik kétszer járt a bokszutcában a futamon, lehet sakkozni a taktikával.

Az első szektor főleg gyors ívekből állForrás: DPPI/Dppi

A tágas bukóterek miatt gyakran előfordulnak vitás esetek a pálya kiszélesítésével (különösen az első, illetve az utolsó két kanyarnál), erre most is lehet számítani. A kifelé dőlésből eredően a 19-es forduló az egyik legtrükkösebb, de az 1-es számú szintén feladja a leckét. „Furcsa érzés ilyen meredek emelkedőre felmenni, nem látjuk a kanyar csúcspontját. Ezért muszáj pontosan tudnunk, hol és hogyan forduljunk rá" – mondja Pierre Gasly.

A hétvégére kicsit hűvös, 20 °C alatti hőmérsékletet, de száraz időt vár a meteorológia.

Milliós játszma

Besűrűsödtek a csapatok a konstruktőri értékelés 5-7. helyén, a Renault 73, a Toro Rosso és a Racing Point 64-64 ponttal áll. 

Dollármilliók sorsa múlik azon, hogy a trió tagjai hogyan teljesítenek a maradék három versenyen. 

A közelmúlt eredményei alapján a Toro Rossónak most kellene megtömnie magát (2014 óta mindig pontokkal távoztak az USA-ból), mert az előző két évben Brazíliában és Abu-Dzabiban pont nélkül maradt, miközben riválisai ott is gyarapították a számlájukat. Két éve egyébként az utolsó viadalon taszította őket hátrébb a nagyot hajrázó Renault, most bosszút állhatnak.

Nem kicsi a tét hátul semForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Peter Fox

A Renault-ra komoly önvizsgálat vár télen a mélyrepülés után, hiszen a tavalyihoz képest hátrébb esik a rangsorban, és távolodik a hosszú távú céltól, az élmezőnybe visszakerüléstől. A cseles technikai megoldásuk miatt kizárták az istállót a Japán Nagydíjról, ez nyilván nem jött jól, ahogy az sem, hogy a nyáron közel egy hónapig nem működött a szélcsatornájuk annak felújítása miatt. "Ezt beterveztük, és az előzménye az, hogy a korábbi tulajdonos alig végzett beruházásokat – magyarázta Cyril Abiteboul csapatfőnök. – Mindez kihatott a fejlesztésekre, többet is hátráltatott." 

Az USA Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 17:00-18:30
  • 2. edzés: péntek 21:00-22:30
  • 3. edzés: szombat 19:00-20:00
  • időmérő: szombat 22:00-
  • verseny: vasárnap 20:10-
A versenyzők gumikészlete az USA NagydíjraForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK