Vágólapra másolva!
Az FIA helyt adott a Racing Point óvásának és a sportszabályzat megsértése miatt kizárta a Renault pilótáit a másfél héttel ezelőtt megrendezett Japán Nagydíjról.

Mindkét Renault-t kizárták a Japán Nagydíjról, miután az FIA sportfelügyelői részben megalapozottnak tartották a Racing Point óvását. A silverstone-i istálló szerint az ellenfél autóiban előre programozott, a pályán elfoglalt pozíciótól függő fékerőeloszlás-rendszer működött, ezzel megsértették a technikai és a sportszabályzatot is.

Az F1-es technikai előírások 11.1.4-es cikkelye alapján az autók fékerő-elosztásán kizárólag a pilóta vagy a brake-by-wire rendszer állíthat, tilos bármit is előre beprogramozni. A sportszabályzat 27.1-es cikkelye pedig azt rögzíti, hogy a versenyzőnek egyedül és segítség nélkül kell vezetnie az autót.

A Racing Point óvása után kizárták a Renault-kat a Japán Nagydíjról Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd.

Az ilyen esetekre jellemző kacifántos bizonyítás után a sportfelügyelők szerint a Renault az utóbbit sértette meg. Szakértői állásfoglalások alapján, a Racing Point vádjával ellentétben a Renault fékrendszerének vezérlése nem előre programozott a pályán elfoglalt pozíció függvényében és a pilóták használták a kormánykeréken elhelyezett gombokat a fékerő-elosztás megváltoztatására.

Megállapították, hogy a Renault-nál „innovatív megoldásokkal kihasználtak bizonyos kétértelműségeket a technikai szabályzatban”, de nem sértették meg azt. A sportszabályzatot viszont igen.

„A szóban forgó fékerőállító rendszer versenyzői segédletként működik, mert a pilótának így számos állítást nem kell elvégeznie a kör során. A sportfelügyelők megállapítják, hogy világos különbség van e rendszer és egy másik megoldás között, ami kiváltaná a pilóták készségeit vagy reflexeit. Ettől függetlenül [a meglévő] is segítség, ami ellentétes [a szabályokkal].”

A Renault szerint az óvás egy korábbi alkalmazottjuk vádjaira alapult, ő viszont nem ismert minden részletet, de az FIA szakértőit és sportfelügyelőit ez nem győzte meg.

Az enstone-i istálló nem élt a fellebbezés lehetőségével, így, Daniel Ricciardo elveszítette a 6. helyét, Nico Hülkenberg pedig a 10. pozícióját, ezzel Charles Leclerc, Pierre Gasly and Sergio Pérez több pontot szerzett, Danyiil Kvjat és Lance Stroll pedig befért a 9-10. helyre.

Dupla pontszerzéstől esett el a Renault Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Az egyéni pontversenyben ezt azt jelenti, hogy Leclerc továbbra is a 3. helyezett, de 223 ponttal várja az utolsó négy futamot a 212 pontos Max Verstappen és Sebastian Vettel előtt, míg Ricciardo és a szezont végén távozó Hülkenberg továbbra is 34-34 ponttal áll a 11. helyen, de Kvjat megelőzi őket, mert bár szintén 34 pontja van, a Német Nagydíjon szerzett egy 3. helyet.

A konstruktőri világbajnokságban a Ferrari 435 ponttal megerősíti a 2. helyét a már világbajnok Mercedes mögött, a Renault 77 helyett csak 68 ponttal rendelkezik, és jelentősen csökken az esélyük, hogy befogják a 4. helyen 111 ponttal álló McLarent. Ehelyett a 62 pontos Toro Rosso és az 58 pontos Racing Point miatt fájhat a fejük, ami a sikeres óvás után még hajthat az 5. helyre.