A riválisok a Ferrari motortrükkjét kutatják, az FIA hallgat

Forma-1, Japán Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 11: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF90 on track during practice for the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka Circuit on October 11, 2019 in Suzuka, Japan. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több csapat is a Nemzetközi Automobil Szövetséghez (FIA) fordult azért, hogy tisztázást kérjen a motorra vonatkozó szabályokkal kapcsolatban, így próbálva meg közelebb kerülni a Ferrari erőforrásának titkához, a szabályozó tesület azonban mélyen hallgat.

A Ferrari a tavalyi szezon óta kimagaslik a mezőnyből a motorerő terén, az idénre pedig nemhogy csökkentették volna a lemaradásukat az ellenfelek, hanem a vörösök léptek meg még jobban. Természetesen a riválisok folyamatosan próbálnak rájönni, hogy mi állhat a Scuderia fölénye mögött, még ha erről nem is hajlandóak beszélni a sajtónak. Az Autosport értesülései szerint

több csapat most a Nemzetközi Automobil Szövetséghez (FIA) fordult azért, hogy tisztázást kérjen a Ferrari motorjának általuk vélt részleteiről.

Az eljárás, hogy egy csapat kikéri az FIA véleményét valamilyen technikai kérdésben, teljesen hétköznapi, sokszor azonban arra is használják ezt a lehetőséget az istállók, hogy ezáltal kapjanak tisztább képet a riválisok által használt megoldásokról. Az FIA nem adhatja ki a Ferrari titkait, viszont az ellenfelek ötleteinek szabályosnak vagy szabálytalannak minősítése így is közelebb viheti a többi csapatot ahhoz, hogy mi lapul az SF90-es motorborítása alatt.

Csak találgatják az ellenfelek, hogy mitől ilyen erős a Ferrari motorja Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Az egyik csapat egy magasrangú beosztottja az Autosportnak nyilatkozva nevetségesnek nevezte a fölényt, amelyet a Ferrari legújabb, hármas specifikációjú, becslések szerint egyes pályákon 0,8 másodpercercet a konyhára hozó erőforrása jelent, és amely a nyári szünet óta ötből öt pole pozíciót és három futamgyőzelmhet hozott a Scuderiának.

Az egyik elmélet szerint a Ferrari olajat használ az intercoolerben úgy, hogy abból egy kis mennyiség bekerül az égési folymatba, rövid időre jókora erőtöbbletet biztosítva a motornak.

A riválisok úgy gondolják, hogy a Ferrari az egyedüli csapat, amely ezt a módszert használja. Az intercoolerben levő olaj egyébként nem tiltott, a szabály viszont kimondja, hogy

az üzemanyag kivételével semmilyen folyadék rejtett párologtatását nem lehet szándékosan felhasználni az égési folyamatban.

A brit szaklap szerint legalább egy rivális úgy gondolja, hogy részben innen ered a Ferrari időmérős fölénye, ezért szeretne tisztázást kérni az FIA-tól arra vonatkozóan, hogy megengedett-e ilyesmi. Egy másik csapat a már tavaly is több ízben támadott és górcső alá vett energia-visszanyerő rendszerről érdeklődik a Nemzetközi Automobil Szövetségnél. Eddig egyik felvetésre sem érkezett válasz.

Eddig senki nem óvott a Ferrari ellen Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Az Autosport megkereste az FIA-t a jelenlegi kérdésben, és azt a választ kapta, hogy folyamatosan figyelemmel követik az erőforrások szabályosságát, valamint

óvást eddig egyetlen csapat sem nyújtott be az ügyben.

A csapatok aggódnak amiatt, hogy nem kaptak választ a kérdéseikre, ami többek szerint Charlie Whiting márciusban bekövetkezett tragikus halálának következménye is, a néhai versenyigazgató ideje alatt ugyanis bevett gyakorlat volt a formális és kevésbé formális érdeklődés technikai kérdésekben azért, hogy megtudják a szabályozó testület álláspontját a szabályok szürke zónáival kapcsolatban. Ez lehetővé tette, hogy óvás nélkül rendezzenek bizonyos kérdéseket ahelyett, hogy a hivatalos panasszal csak elmélyítsék a konfliktust a riválisokkal szemben. Az FIA ezzel szemben Whiting halála óta inkább arra törekszik, hogy amennyiben valaki szabálytalanságra gyanakszik, óvást nyújtson be.