Vágólapra másolva!
Azok után, hogy az Orosz Nagydíjon egy hibátlanul működő autóval kellett spórolás miatt feladnia a versenyt, Robert Kubicát a Japán Nagydíjon sem kerülték el a neki hátrányos döntések. A mindig visszafogott és diplomatikus pilótánál úgy tűnik, kezd betelni a pohár.

Eddig sem volt felhőtlen, azonban a jelek szerint a Japán Nagydíjon újabb mélypontját érte el Robert Kubica és a Williams istálló kapcsolata. A csapattól az év végén távozó lengyel veterán az egész szezon alatt igyekezett diplomatikusan nyilatkozni a grove-iaknál uralkodó kaotikus helyzetről, és bár a szuzukai verseny után is fogalmazhatott volna jóval durvábban, szavaiból így is kiderült, hogy igen zaklatott.

Az idei mezőny sereghajtó csapata a téli tesztek óta csak szenved, későn készült el az autójával, amelyet pénzhiány miatt nem is tudott megfelelően fejleszteni. Olyannyira rossz a helyzet, hogy miután George Russell, az istálló másik pilótája műszaki hiba miatt beleállt a falba az Orosz Nagydíjon, a Williams inkább a bokszba rendelte Kubicát, hogy spóroljon az alkatrészekkel a szezon utolsó szakaszára. Ezt későb a pilóta, valamint az istálló lengyel szponzora is nehezményezte.

Kubica nem volt boldog a japán futam után Forrás: Williams Racing

Apró lépéseket azért tesz a gárda a fejlődés érdekében, Szuzukába például egy új első szárnyat vitt el, amelyet már kimondva a 2020-as autó fejlesztésének segítésére szánt. Kubica azt is nyilatkozta a pénteki edzések után, hogy inkább az a terv, hogy a jövő évi autó munkálatait tereljék a megfelelő irányba az új elemmel, mintsem az, hogy az ideit gyorsítsák vele, ő pedig – habár nem lesz a csapatnál jövőre – szívesen segít ebben.

A szárnyból egyébként csak egy példány készült, mindkét autóra nem is tudták azt feltenni, Russell és Kubica felváltva tette próbára.

A szombati program tájfun miatti törlése után legközelebb vasárnap délelőtt, az időmérőn ültek autóba a versenyzők, ekkor pedig már mindkét Williamsen a régi első szárny volt fent. A verseny után azonban kiderült, hogy Kubica – legalábbis saját elmondás szerint – abban maradt a csapattal, hogy mivel neki ég és föld volt vezetni az autóját a korábbiakhoz képest az új elemmel, azzal fogja folytatni a hétvégét.

Ezzel szemben a Williams a pilóta tudta nélkül úgy döntött, hogy visszateszi a régi szárnyat a lengyel autójára.

„Jól éreztem magam az autóban. Amikor egy pilóta azt mondja, hogy először végre rendesen tudja vezetni az autót és fel tudja fedezni a határait, bármelyik csapat szeretné használni a szárnyat. Pénteken történt valami, ami növelte az önbizalmam és segített jobban megérezni az autót" – nyilatkozta Kubica már a futam után.

Az új fejlesztésű első szárnnyal a pénteki edzésnapon Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Kubica elmondta, hogy csapattársa nem tapasztalt javulást az új szárnnyal, sőt, talán még rosszabbnak is érezte vele a kocsit, ő azonban szerette volna azzal folytatni a hétvégét, amibe a csapat bele is ment.

– utalt arra, hogy szerinte nem technikai oka volt annak, hogy nem használhatta a szárnyat, hanem a Williams Angliában tartózkodó vezetői nem engedték neki, ráadásul mindezt akkor tudta meg, amikor beült az autóba. – Az időmérő előtt úgy születtek döntések, hogy nekem nem is szóltak róla. Szerintem nem ez a helyes út."

Mindezek alapján a lengyel a hátralevő négy versenyhétvégén sem remélhet csodát, szerinte a csapata most átlépett egy határt.

– nyilatkozta az Eleven Sportsnak. – Még húsz alkalom van az idén, amikor pályára lépek, remélhetőleg néhány dolog megoldódik, ugyanakkor mint mondtam, az időmérő előtti reggel sok dologgal kapcsolatban árulkodó volt számomra."

Kubica kászálódik ki az időmérőn összetört Williamsből Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Kubica az időmérő első szakaszában aztán össze is törte az autót, így a csapat szempontjából még jól is jött, hogy nem az új szárny volt a versenygépen, noha kérdéses, hogy mekkora szerepe volt a balesetben az autón elvégzett változtatásoknak. A lengyel az utolsó sikánból kigyorsítva leszaladt a fűre, ami kivezette egyenesen a falnak.

Noha elismeri, hogy ő hibázott, a csapat felelősségét is felvetette, hiszen amellett, hogy ekkor már nem a pénteken kipróbált új szárny volt a kocsin, más eltérések is akadtak.

„Hibáztam az időmérőn, másképp kellett volna csinálnom. Nehezek voltak a körülmények, mindennek tetejébe pénteken másfajta szervóval mentem, a kormányzás érzete ezért teljesen más volt. Meg voltam győződve róla, hogy gond nélkül be tudom venni azt a kanyart, azonban hirtelen lefutottam a pályáról."

A futamot végül kétkörös hátrányban, utolsó célbaérőként záró pilóta csapatát azért megdicsérte, amiért időben összerakták a ripityára tört Williamst. „A srácok nagyszerű munkát végeztek az idén már nem először. Igazán elképesztő, amit csinálnak azzal, amink van. Nehéz időszakokban mindannyian igyekszünk a legjobbunkat nyújtani, hihetetlen, hogy egy ilyen nehéz szezonban még mindig képesek arra, hogy ne adják fel, ahogyan mind erre törekszünk. Sajnos ezzel együtt vegyesek az érzéseim ezzel a hétvégével kapcsolatban."