Vágólapra másolva!
Nyilvánosságra hozta a Forma-1 az első képeket és videót a 2021-es szabályok szerint épített autó szélcsatornás tesztjéről, így először láthatjuk meg, hogy a valóságban miként festhetnek a versenygépek az átfogó szabályváltozások után.

Rengeteg koncepciórajz látott már napvilágott arról, hogy miként nézhetnek ki a Forma-1-es autók a 2021-es, átfogó szabályváltozások után, az F1 azonban most először osztott meg képet és egy videót valós, a legnagyobb titoktartás mellett zajló szélcsatornás tesztekre használt modellről. A korábbi renderekhez képest ez a valós modell már jóval letisztultabb, kevésbé agresszív képest fest, eddig ez áll a legközelebb ahhoz, amilyenek a 2021-es autók lesznek, noha azért változásokra így is számítani kell.

A 2021-es szabályok szerint épített autó a Sauber szélcsatornájában Forrás: F1

Az FIA erre a célra létrehozott munkacsoportja már jó ideje dolgozik a 2021-es technikai szabályokon, akárcsak bármelyik csapat, a munkát ők is számítógépes modellezéssel (CFD) kezdték. Mint azt most elárulták, az első szélcsatornás tesztet már januárban elvégezték egy 60%-os, 2018-as modellel, ezt követte márciusban, már egy 2021-es szabályok szerint épített modell még a mostani, 13 colos kerekekkel, majd

júliusban, a Német Nagydíj előtt próbálták ki először a 18 colos kerekekkel szerelt 2021-es autót, ez látható az alábbi videóban és a képeken.

A legutóbbi tesztet 50%-os méretarányú autóval végezték, a helyszín az Alfa Romeo hinwili létesítménye volt, amelyben a Sauber egy erre a célra felállított munkacsoportjával dolgoztak, így biztosítva, hogy az F1-es istállónak semmilyen előnye ne származzon a tesztekből, amelyeknek eredményeit az összes csapattal megosztják majd.

A modellen már a végleges oldalszekrények, hátsó szárny és a szívóhatású padlólemez látható, az első szárny azonban még sokat változhat.

Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója elmagyarázta, hogy a szélcsatornás tesztekkel csak a CFD-s számításokat igyekeztek megerősíteni, ami sikerült is.

Így tesztelték a 2021-es autó modelljét a szélcsatornában

A fenti videóban látható, ahogy a modell mögött egy Pitot-csövekkel szerelt szenzort mozgatnak, amivel a tesztautó által keltett légörvényt vizsgálták. Többek között ezért használták a Sauber szélcsatornjáját, mert a svájciaknak nagyon fejlett ez az eszköze. „Az általunk elvégzett tesztek kissé másak, mint amilyen a csapatoké, mi leginkább az autó mögötti turbulens áramlatokat vizsgáltuk – fejtegette Symonds. – A virtuális szimulációkat fizikai szimulációkkal szerettük volna megerősíteni,

A 2021-es autók fejlesztésének 99%-át CFD-s szimulációkkal végzik, ugyanis az FIA munkacsoportjának nincs korlátozva a számítógépes szimulációk használata, így jóval több erőforrással rendelkeznek ezen a téren, mint az F1-es csapatok.

Szenzorokkal mérték, hogy milyen légörvények alakulnak ki az autó mögött Forrás: F1

A cél az, hogy jelentősen könnyebbé tegyék a hátul haladónak az előtte levő követését, mivel jelenleg az autók akár a leszorítóerejük 50%-át is elveszíthetik egy másik autó mögött.

A szélcsatornás tesztek megerősítették, hogy ez az érték a 2021-es autókkal 5-10% közé csökkenhet,

ami Symonds szerint kivételes eredmény, amikor elkezdték a projektet, nem gondolta volna, hogy ekkora változást tudnak elérni.