Vágólapra másolva!
A Magyar Nagydíj előtt balesetbe keveredett a Renault F1-es istállójának kamionja, a Magyar Nagydíjon arról érdeklődtünk a csapatfőnököknél, milyen intézkedéseket tesznek annak érdekében, hogy a felszerelésük mindig pontosan és hibátlanul megérkezzen a versenyekre.

Nem ment zökkenőmentesen az F1-es mezőny utazása a július végén rendezett Német Nagydíj helyszíne, a Hockenheimring és a nyári szünet előtti utolsó forduló, a Hungaroring között. Két héttel ezelőtt, nem sokkal azután, hogy belépett Magyarországra, balesetet szenvedett a Renault F1-es kamionja. A sofőr szerencsére elhagyhatta a kórházat és a csapatot sem vetette vissza a malőr.

Az F1-es mezőny elképesztő felszereléssel utazik Európában. A legnehezebb feladatot a dupla hétvégék okozzák, ilyenkor a vasárnapi leintés után a következő csütörtök reggel már ismét üzemelnie kell mindennek. Az eddigi leghosszabb, közúton megtett táv a Red Bull Ring és Silverstone közötti 1500 kilométer volt, a legdurvább próbatétel pedig a tavalyi tripla hétvége.

Az istállók óriási pakolásba kezdenek egy-egy verseny után, hogy időben elindulhassanak haza, vagy a következő futamra Forrás: GPhirek

A Magyar Nagydíj előtti FIA sajtótájékoztatón szerencsénk volt, a hatalmas arzenállal utazó élcsapatok több képviselője is a meghívottak között szerepelt, ezért megkérdeztük a csapatfőnököket, hogy mekkora kihívást jelent számukra a logisztika megszervezése, és mit tesznek annak érdekében, hogy elkerüljék a Renault-esethez hasonló problémákat.

A téma különösen aktuálisnak bizonyult, mivel a Magyar Nagydíjat egy dupla hétvége második állomásaként rendezték, és a Hungaroringen erősödni kezdtek a pletykák, hogy jövőre 22-re emelkedik a versenyek száma a Spanyol Nagydíj várható megmenekülésével.

„Csapatként nyilvánvalóan felkészültünk a dupla hétvégékre, és általában

– felelte a GPhírek kérdésére Beat Zehnder, az Alfa Romeo veterán csapatmenedzsere.

Az F1-ben az ún. „truckie-k”, vagyis a kamionok járművezetői fogalommá váltak, részben azért, mert amikor még a csapatok utazó személyzete a mainál jóval szerényebb volt, a vezetés mellett további feladatokat is elláttak a hétvégék során. Az egykori Honda-csapat (a mai Mercedes) egyik truckie-ja, Martin Popple 2006-ban elárulta, akkoriban hat járművezető járt a versenyekre, és mindenkinek jutott más munka is.

A versenyekre utazó kamionok egy részét motorhome-má alakítják a paddockban, míg a többi pusztán a felszerelést és az autókat szállítja, és a pálya más részein parkol Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

„Két srác figyel a gumikra, kettő az üzemanyagra, az egyikük a légtömlőkre, én pedig köztük ingázom, és rajta tartom a szemem a dolgokon” – mondta az F1 Matters blognak Popple, aki felügyelte a kamionok pakolását is, és részt vett a tengerentúli szállításokhoz szükséges eszközök kialakításában is. Zehnder viszont leszögezte,

manapság már nem terhelik a járművezetőket azelőtt, hogy útra kelnének a felszereléssel.

„Már nem úgy mennek a dolgok, mint 20 évvel ezelőtt, amikor valaki dolgozott egész nap, aztán este beugrott a kamionba, és átvezetett a következő helyszínre. Minden biztonságosan működik, de ilyen balesetek előfordulnak. Azt hiszem, 400-nál is több kamiont mozgatunk az egyik helyszínről a másikra, és ezt figyelembe véve nem sok baleset történik.”

Ahhoz képest, hogy mennyi kamion közlekedik a helyszínek között, nincs sok baleset Forrás: GPhirek

Claire Williams és Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke örült, hogy a bajba került járművezető átvészelte a balesetet, mindketten kiemelték, hogy nagyon odafigyelnek a szállítmányozásra vonatkozó előírások pontos betartására. Williams a beosztottjait méltatta, Seidl pedig megjegyezte: „Ennyi mozgással szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert nem történik több [baleset].”

Az F1-es mezőny legnagyobb szállítmányozója minden bizonnyal a Red Bull, hiszen két csapat mellett a grandiózus motorhome-jukat, az Energy Stationt is körbeviszik Európában.

„Nagy feladat az összes felszerelést, az autókat, a mérnöki központunkat és esetünkben az Energy Stationt is mozgatni – összegzett Christian Horner csapatfőnök. – Mi 40-nél is több kamionnal megyünk egy eseményre, és dupla hétvégéknél még nagyobb a nyomás, hogy valójában már kedden délutánra átérjünk.”

– utalt arra, hogy 2020-ban várhatóan rekordhosszú, 22 futamos lesz a világbajnokság, bár az európai versenyek száma nem, csak a beosztásuk és a helyszínek változnak.

A Red Bull monstrumát, a minden európai helyszínen felállított Energy Stationt 40-nél is több kamion cipeli egyik futamról a másikra Forrás: Red Bull Content Pool

Horner szintén kitért arra, hogy a Red Bullnál a felszerelést szállító sofőrök ugyan kapnak feladatot a versenyhétvégéken, de a leintés után ők elutaznak a következő verseny helyszínére, a kamionokat viszont kipihent vezetők viszik tovább. Sőt, a munkakörök náluk egyre jobban szétválnak.

„Ahogy a többiek is említették, a szerződéses járművezetőkkel már nem az a helyzet, mint régen a truckie-kkal,

Mindenki szerződéses járművezetőket alkalmaz, akik kifejezetten azért vannak itt, hogy mozgassák a rakományt.”

A Ferrari tanulna az esetből

„Azt gondolom, Beat jól összefoglalta a helyzetet, ami nagyon hasonló az összes csapatnál – nyilatkozta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. – Ahogy ő is elmondta, a járművezetők nem dolgoznak a hétvégék során, különösen nem a dupla hétvégéken. A csapatfőnökök bizonyosan az embereik gondját viselik, és biztosítják, hogy a pályákon és az utakon is biztonságban legyenek és a megfelelő eljárásokkal tegyék a dolgukat.”

A Ferrarinál vizsgálat követne egy Renault-éhoz hasonló balesetet Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/NurPhoto

„Ami [a Renault kamionjával történt] kétségtelenül súlyos, és felelősséggel tartozunk az események kivizsgálása iránt, valamint, ha szükség van a fejlődésre, akkor azt meg kell tennünk – szögezte le Binotto. – Nem ismerem ennek az ügynek a részleteit, de a Ferrarinál mindenképpen megfontolnánk, hogy mit csinálhatnánk jobban a jövőben.”

A sajtótájékoztató után kerestük a Renault F1-es csapatát is, de a Magyar Nagydíj során nem kívántak foglalkozni a témával.

Mi ez a rengeteg poggyász?

A felszerelés nagy részét a csapatok utazó „pavilonjai”, az ún. motorhome-ok teszik ki. A legnagyobb már 2016-ban is a Red Bull és a Toro Rosso közös épülete, az Energy Station volt, ezt az idei évre lecserélték egy könnyebben csomagolható, de még nagyobb faházra. Joe Saward F1-es szakblogger három évvel ezelőtt készített gyűjtést az F1-es flottáról,

a Red Bull a 2016-os adat szerint összesen 50 kamiont mozgat a futamok között, a McLaren 27 kamiont használt, a Mercedes 26-ot, a Ferrari 25-öt

(ebből 9-et a DHL olasz kirendeltsége működtetett), a Williams 19-et, a Renault gyári csapata 16-ot, a mai Racing Point és a mai Alfa Romeo egyenként 12-t, a Haas 10-et, a ma már nem létező Manor 9-et, valamint a Honda további 3-at, ez együtt több mint 200 jármű. Ehhez hozzájárul a TV-s közvetítéshez szükséges 21 kamionnyi felszerelés, valamint a Liberty Media saját motorhome-ja és annak vontatója.

A Pirelli az adott helyszíntől függően 10-15 kamiont küld, 15 DHL vontató viszi a VIP helyiségek elemeit, valamint egy német cég is üzemeltet 12 kamiont,

amelyekkel a pályák szélén elhelyezett reklámtáblákat, plusz az F1-ben használt összes járművet, köztük a Safety Cart, a Medical Cart és egyéb utcai autókat viszik pályáról pályára. Az FIA 8 transzportert használ, és 6 tanker is közlekedik. Emellett 35 kamiont futtatnak a betétfutamok csapatai, további 20-at a tévétársaságok. Ez összesen nagyságrendileg 340 kamion volt 2016-ban.