Vágólapra másolva!
Könnyen előfordulhat, hogy a Ferrari minél jobban igyekszik úrrá lenni az idei autója gyengeségein, az annál kevésbé fekszik az egyre jobban küszködő Sebastian Vettelnek, miközben csapattársának, Charles Leclerc-nek nincs gondja vele.

Sebastian Vettel gyakorlatilag a szezon kezdete óta hangoztatja, hogy nem érzi kényelmesen magát az idei Ferrariban, az SF90 tulajdonképpen a téli tesztek óta nem úgy viselkedik alatta, ahogyan az neki megfelelő lenne. Mindez azt nézve, hogy a Német Nagydíj féltávjánál elérkezünk az idei szezon feléhez, cseppet sem lehet megnyugtató a négyszeres világbajnoknak, aki a legutóbbi három versenyen nemhogy javított volna a korábbiakhoz képest, hanem még nagyobb hátrányba került az időmérőkön csapattársához, Charles Leclerc-hez képest. Az Auto Motor und Sport neves szakírója szerint mindez az idei autó karakterisztikájára, valamint a vörösök által választott új fejlesztési irányra vezethető vissza, amely nemhogy könnyítené, hanem tovább nehezíti Vettel dolgát.

Vettel nem érzi az idei autót továbbra sem Forrás: credit@Scuderia Ferrari Press Office/Rudy Carezzevoli@Callo Albanese

A Ferrari világbajnoka féltávnál kereken 100 ponttal van lemaradva az élen álló Lewis Hamilton mögött a pontversenyben, ami azonban ennél sokatmondóbb a teljesítményéről, hogy a vörösökhöz erre a szezonra csatlakozó Leclerc-t is csak 3 ponttal előzi meg, mindenek előtt tehát csapaton belül kellene valahogy egyértelművé tennie a vezető szerepét, ami most kicsúszni látszik a kezei közül.

Leclerc az utóbbi három időmérőn 8, 3, illetve 6 tizeddel volt gyorsabb nála, ami aggasztó lehet a németre nézve abból a szemponbtól, hogy az első hét versenyen ennél jóval kiegyensúlyozottabb volt kettejük időmérős párharca.

De mi lehet ennek az oka? Michael Schmidt, az AMuS szakírója szerint nem más, mint a Ferrari szezon közben megváltozott fejlesztési iránya, amellyel a vörösök próbálnak minél nagyobb leszorítóerőt generáló csomagot összehozni. Az SF90 az alapvető, a kedvező légellenállás érdekében az elvártnál kevesebb leszorítóerőt előállító koncepciója miatt nem elég gyors a kanyarokban, valamint a gumikkal sem bánik megfelelően, ezen változtatni pedig az autó koncepciójának átszabása nélkül, szezon közben igen nehéz úgy, hogy közben az egyensúly se boruljon fel a kocsi eleje és hátulja között.

Leclerc olyannyira Vettel nyakára nőtt, hogy az utóbbi három futamból háromszor végzett előtte Forrás: @CALLO ALBANESE/Rudy Carezzevoli Photographer

A vörösök versenyek óta kísérleteznek például sikertelenül egy új padlólemezzel, és saját bevallásuk szerint sem tudtak még úrrá lenni a gondjaikon.

Próbálkozni viszont próbálkoznak, fejlesztésekkel és a beállításokkal való kísérletezéssel különösen az első tengely leszorítóerejét igyekeznek növelni, mindez azonban Vettelnek nemhogy segítene, hanem még ront is a helyzetén.

Az első tengely tapadását különösen próbára tevő Silverstone-ban például lágyítottak az első felfüggesztésen, hogy csökkentsék a gumikopást, ennek következtében az autó hátulja azonban instabillá vált. Itt jön a képbe Vettel vezetési stílusa,

a négyszeres világbajnok ugyanis jóval érzékenyebb az autó hátuljára, mint csapattársa, ha nem érzi, hogy megbízhat a betapadó hátsó tengelyben, egyből bizonytalanná válik.

Silverstone-ban ezért is maradhatott le jobban Leclerc-től péntekről szombatra, amikor a csapat próbálta ellensúlyozni a szabadedzésen jelentkező extrém mértékű kopást.

Hiába tapad jobban az autó eleje, ha azzal együtt Vettel veszít a magabiztosságából Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Bryn Lennon

„Nem érzem az autó hátulját, a kanyar bejáratán túlkormányzottságot tapasztalok, a kijáraton pedig alulkormányzottságot" – közölte a szombaton Vettel. Mindezt alátámasztotta, hogy a silverstone-i aszfaltcsík második szektorának gyors kanyarjaiban, a Maggots-Becketts kombinációban olykor 20 km/h-val is lassabban tudott átmenni Leclerc-nél,

akinek vezetési stílusa teljesen eltér Vettelétől, ő meg tud birkózni az ideges hátsó résszel, míg a német nem.

Persze egyáltalán nem szokatlan, hogy csapaton belül két versenyzőnek teljesen eltérő a stílusa, csak nem szerencsés, mert könnyen előfordulhat, hogy az egyik pilótának fekszik az adott autó, míg a másiknak nem.

Schmidt szerint az is alátámasztani látszik Vettel problémáinak gyökerét, hogy

a versenyen, különösen azok első felében azonos tempóra képes Leclerc-rel.

„Hirtelen visszatért a magabiztosságom az autóval és a gumikkal is. Még meg kell találnom a válaszokat erre" – mondta Vettel. Az ok valószínűleg abban keresendő, hogy a megtankolt, ezáltal jóval nehezebb autó kevésbé ideges, valamint a hátsó tengelyen is nagyobb a tapadása a súlynak köszönhetően, majd ahogy ürül a tank, úgy válik egyre hasonlóbbá a pilóta érzete az időmérőn tapasztaltakhoz. A kérdés, az, hogy Vettelnek sikerül-e valahogy alkalmazkodnia a helyzethez, valamint a Ferrari képes lesz-e segíteni neki a fejlesztésekkel.