Vágólapra másolva!
A 2021-ben életbe lépő új szabályok jelenlegi állásának ismertetése után a Forma-1 körül felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint túlságosan egyformák lesznek az autók. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója elismerte, hogy csökken a mérnökök mozgástere, az egyenkocsiktól viszont nem tart, mondván most is igen egyformák a versenygépek.

A Brit Nagydíj hétvégéje során az F1 ismertette a 2021-es átfogó szabályváltozások jelenleg ismert technikai részleteit és az irányt, amelybe a szabályalkotók tartanak az új regulák várhatóan októberi elfogadása előtt. Korábbi cikkünkben megírtuk, hogy az aerodinamikát érintő változásokban a fő hangsúly az először az 1970-es évek végén alkalmazott, később betiltott szívóhatás visszahozásán lesz, a részletek azonban jelenleg is kidolgozás alatt vannak. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója elárulta, hogy a csapatok mérnökei nincsenek elragadtatva attól, hogy korlátozzák a mozgásterüket, sokan pedig attól tartanak, hogy a túlzott egységesítéssel minden autó ugyanúgy fog kinézni, ami Brawn szerint egyszerűen nonszensz.

Jelen állás szerint így nézhetnek ki az autók 2021-től Forrás: FIA

A Forma-1-ben 30-40 évvel ezelőtt uralkodó viszonyokhoz képest a mai szabályok is túl szigorúnak tűnhetnek, az F1 új regulákon dolgozó stábja azonban még ennél is szűkebb keretek közé szorítaná a csapatokat a 2021-es módosításokkal, hogy azok biztosan elérjék a céljukat, azaz izgalmasabbá tegyék a versenyzést úgy, hogy az autók könnyebben tudják követni egymást. Amellett, hogy egy sor, szabad szemmel is látható dolgot terveznek egységesíteni a felniktől a kerékanyákon át a felfüggesztés elemeiig,

az aerodinamikai előírások is azt eredményezhetik, hogy az autók jobban fognak hasonlítani egymásra, mivel kisebb lesz a tervezők mozgástere. Brawn ugyanakkor nem tart attól, hogy ez zavaró lesz, mivel az autók szerinte most is eléggé egyformák.

„Érkeztek olyan panaszok, hogy minden autó ugyanúgy fog kinézni. Pat [Symonds, az F1 technikai igazgatója] fogta az idei autókat, leszedte róluk a festést majd kivetítette mindegyiket a falra” – magyarázta Brawn.

Még a mi irodánkon belül is csak hármat sikerült eltalálni."

Az első szárny és a körülötte levő terület különösen fontos az új szabályok megalkotásában Forrás: AFP/Christian Bruna

Ross Brawn elmagyarázta, hogy az ilyen szigorú, „előíró" szabályozásra azért van szükség, mert a csapatoknál dolgozó képzett szakemberek amúgy is mindig megtalálják a módját az előnyszerzésnek, viszont

ha szigorúbbak a szabályok, akkor nem tudnak akkor előnyre szert tenni, ami adott esetben egy vagy több istálló elszakadását jelenti a többiektől, ezzel a mostanihoz hasonló helyzetet előidézve.

„Tudjuk, hogy az F1-ben dolgozó elmék eltérő megoldásokkal fognak előállni, de így is van elég mozgástér a szabályokban. Kétségtelen, hogy

de ha el tudják sajátítani a megközelítést, hogy mindenkire ugyanazok a szabályok vonatkoznak, majd jobb munkát végeznek mindenki másnál, amivel két másodperc helyett két tizeddel lesznek gyorsabbak, akkor ez az, amit el akarunk érni" – mondta Brawn.

Az egyik terület, amelyet nagyob szigorúan fognak szabályozni, az autó eleje,

a jelenlegi Forma-1-ben ugyanis ez az a terület, amire a szakemberek a legnagyobb figyelmet szentelik, és amely a legfontosabb az autó egészének aerodinamikája szempontjából. „Ha az egész tanulmány aerodinamikára vonatkozó részét nézzük, a nagy része az első kerekek körüli légáramlatok irányításával kapcsolatos mozgástér csökkentésére koncentrál – nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós technikai igazgatója. – Ezeknek a légáramlatoknak az irányítása jelenti az egyik legnagyobb kihívást a jelenlegi aerodinamikusoknak."

A vázlatokon látható orrkúp nagyon hajaz arra, ami az 1990-es évek elején volt divat az F1-ben Forrás: AFP/-

Az F1 által kiadott vázlatokon szembetűnő, hogy például az 1990-es évek elején széles körben elterjedt orrkúpot álmodtak meg az új szabályokhoz, amely tarópillér nélkül csatlakozik az első szárnyhoz. Az első szárnyon szintén szeretnének tovább egyszerűsíteni, egyúttal szebbé is tenni az elemet. „További munka vár ránk, hogy fejlesszük az új szabályokat.

– mondta Tombazisz. – Aerodinamikai szempontból jó oka van annak, hogy miért ennyire széles a szárny, de mindannyian tudjuk, hogy nem a legjobb a kinézete így, úgyhogy ezen még dolgozunk."