Három világbajnok is a Magyar Nagydíjon szerezte meg pályafutása első F1-es győzelmét. Cikkünkben visszatekintünk az emlékezetes futamokra, amelyek révén a későbbi sikergyárosok beírták magukat a világbajnokság történetébe.
Az első győzelem mindig emlékezetes, a pilóták mellett a Forma-1-et jól ismerő szurkolók számára is, különösen manapság, amikor nincs nagy jövés-menés a dobogó legfelső fokán. Utoljára bő 2 évvel ezelőtt, a 2017-es szezon negyedik fordulója során fordult elő, hogy olyan versenyző nyert, aki korábban még nem, Valtteri Bottas személyében.
Az F1-es Magyar Nagydíjak történetében eddig négyszer fordult elő, hogy olyan pilótát ünnepelhetett a közönség, aki korábban még sohasem nyert a világbajnokságban. A pálya nehézségét, és a nyári futam megterhelő jellegét ismerve talán nem meglepő, hogy közülük hárman világbajnokok is lettek, és a 2008-as futamot megnyerő Heikki Kovalainen is büszke lehet a pályafutására.
Az idei Magyar Nagydíjat felvezető sorozatunk harmadik részében, a verseny történetének elfeledett hősei és a nálunk történt bajnokavatások után bemutatjuk azokat az éveket és versenyeket, amelyek során Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button és Kovalainen először felállhatott a dobogó tetejére.
1993: Damon Hill
Ha valaki pályafutása 13. F1-es nagydíján megszerzi első győzelmét, mindenképpen különleges figurává válik a sportágban. Még akkor is, ha ezt az 1993-as Williams-Renault-val teszi, amivel Alain Prost később megnyerte pályafutása negyedik, és egyben utolsó világbajnoki címét. A francia legenda ugyan megszerezte a pole pozíciót a Magyar Nagydíjra is, de a verseny nem róla, hanem ifjú csapattársáról, Damon Hillről szólt.

Hill az előző évben, 1992-ben pályafutása második F1-es nagydíján indult a Hungaroringen, a verseny után viszont csődbe ment csapata, a Brabham, ezért az F1-es karrierje ténylegesen csak a következő évben, 1993-ban indult meg. A szezon során Barcelonában, Silverstone-ban és a Hockenheimringen már a győzelem közelségébe került, de a nagy sikerhez Magyarországra kellett utaznia.
A brit pilóta mai szemmel már érett sportember volt, hiszen majdnem 33 évesen nyert először, és bár F1-es tapasztalata nem volt sok, a 2. helyről rajtolva magabiztos, rajt-cél győzelmet ért el. Ehhez az is kellett, hogy Prost lefulladjon a felvezető kör kezdetén a pole pozícióban, és Ayrton Senna is kiessen műszaki hiba miatt, így ez lett az első Magyar Nagydíj, amit a brazil legenda nem az első 2 hely egyikén fejezett be.
Ez azonban semmit sem változtat Hill érdemein, aki az F1 történetének első olyan versenyzője lett, aki szintén nagydíjgyőztes édesapa nyomdokaiba lépett.
Nem is véletlen, hogy sikerét a Hill családnak ajánlotta, emlékezve édesapjára, rokonaira és a jövőbeli generációkra is. Elmondta, a verseny során a koncentráció fenntartása volt a legnehezebb a számára, és az, hogy a lekörözések során összeszedett gumitörmelékkel is gyorsan tudjon haladni.

Hill két évvel később, 1995-ben is megnyerte a Magyar Nagydíjat, és 1997-ben is csak egy hajszál választotta el ettől, de az Arrows-Yamahával futott versenye így is pályafutása egyik csúcsa lett. 1998-ban már a Jordannel szintén jól szerepelt, a 4. lett, majd 1999-ben visszavonulása előtt a Hungaroringen érte el utolsó előtti pontszerzését a 6. hellyel.
2003: Fernando Alonso
Ha valaki, akkor Fernando Alonso megadta a módját pályafutása első F1-es győzelmének, ezzel tovább színesítve az egyébként is változatos 2003-as szezont. Hillhez hasonlóan Alonso is a „kispadról” jött vissza, hiszen a minardis bemutatkozása után egy szezont a Renault tesztpilótájaként töltött, és már a második futamán rajtelsőséget szerzett Malajziában, de a futamgyőzelemre még várnia kellett.

Egészen augusztus végéig, amikor szintén megszerezte a pole pozíciót a Hungaroringen, majd egy kört kivéve végig vezette a versenyt a felújított és meghosszabbított pályán. Ezzel a spanyol pilóta először nyert az F1-ben, ráadásul akkor ő volt minden idők legfiatalabb győztese (átvéve a stafétabotot Bruce McLarentől, mielőtt átadta azt Sebastian Vettelnek 2008-ban), sőt,
a gumiháborúban akkor kevésbé jól álló Ferrari-Bridgestone tengely gyengélkedését igazolva lekörözte a korszak etalonját, Michael Schumachert is.
„Csodálatos hétvége volt, az első győzelem a Forma-1-ben nagyon különleges volt. Az egész hétvége jól alakult, megszereztem a pole pozíciót is – emlékezett vissza Alonso a GPhírek kérdésére. – Akkoriban a tankolás is szerepet játszott az időmérőn, ezért nem voltunk teljesen biztosak a verseny előtt abban, hogy megfelelő üzemanyag-mennyiséget választottunk.”
Az első etap során kiépítettem némi előnyt, aztán azt meg is tartottam.
„Nagyon emlékezetes hétvége volt, 7-8 körrel a vége előtt leköröztem Michaelt és a csapattársamat [Jarno Trullit] is. Azt már korábban is tudtam, hogy a Renault csodálatos autó volt abban az évben, de a csapattársam éppen Michaellel küzdött” – mondta Alonso lapunknak 2018-ban, pályafutása valószínűleg utolsó Magyar Nagydíján.

Bár a spanyol pilóta később két világbajnoki címet is nyert 2005-ben és 2006-ban, a Magyar Nagydíjon többé nem tudott az 1. helyen célba érni, bár a későbbiek során is versenyképes volt a Hungaroringen, 2007-ben és 2009-ben az időmérőn is a leggyorsabb volt, bár az előbbi pole pozícióját elvették tőle Lewis Hamilton emlékezetes feltartása miatt.
2006: Jenson Button
Noha Nigel Mansell az 1989-es Magyar Nagydíjat a 12. helyről rajtolva nyerte meg, az a verseny inkább a kivételt erősítő szabály lett, semmint bizonyíték arra, hogy a Hungaroringen a középmezőnyből rajtolva is lehet nyerni. A 2006-os futam viszont bizonyos szempontból szintén kiugró volt, hiszen a Magyar Nagydíjak történetének első esős versenye lett, ami körülbelül olyan szokatlan volt, mintha manapság Bahreinben vagy Abu-Dzabiban érkezne meg az égi áldás.

A hétvége során egymást érték a váratlan események és büntetések: a világbajnoki címért harcoló Michael Schumacher és Fernando Alonso is csak a 11-15. helyről kezdhette a futamot, és Jenson Button is csak egy fokkal járt jobban: hiába lett 4. az időmérőn, a korábban lángoló motorját ki kellett cserélni, ezért hátrasorolták a rajtrácson, és csak a 14. helyről kezdhette a futamot.
Button a nedves pályán a Michelin esőgumik fölényét is kihasználva szépen megelőzte Schumachert és több vetélytársát is, de a végső sikeréhez az is kellett, hogy Kimi Räikkönen átugrasson Vitantonio Liuzzi autóján, Alonso pedig egy rosszul rögzített kerékanya miatt a védősávnak ütközzön. Ez azonban semmit sem von le Button érdemeiből.

A brit pilóta tehetsége addigra már nyilvánvaló volt, hiszen 2004-ben az összetett 3. helyén zárt a két Ferrari-pilóta mögött, de sohasem kapott olyan jó autót, ami a győzelmekhez hozzásegítette volna. Ezen az sem változtatott, hogy megszerezte a Honda gyári istállójának első győzelmét 1967 óta, hiszen a következő két év során a csapat teljesítménye tovább romlott, majd a Honda kiszállt az F1-ből.
Button viszont az esős Magyar Nagydíjak mesterének is tekinthető, hiszen már világbajnokként a 2011-es, szintén nedves pályán megrendezett futamon is győzni tudott a McLaren-Mercedesszel.
2008: Heikki Kovalainen
A korábbi példák esetében a Magyar Nagydíjat megnyerő pilóták később világbajnokok lettek, és – bár Buttonnak kellett jó adag szerencse is – alapvetően önerőből érték el a sikert. A 2008-as első győztes, Kovalainen később még újabb nagydíjgyőzelmet sem szerzett, és a magyarországi sikere esetében is inkább jó helyen volt jó helyen.

Kovalainen a Renault támogatásának köszönhetően került be az F1-be, 2007-ben lényegében Alonso helyén mutatkozott be a világbajnokságban, majd helyet cserélt a spanyol pilótával, és Lewis Hamilton csapattársa lett a McLarennél. Ez meg is pecsételte a pályafutását, hiszen míg Hamilton világbajnok lett, ő csupán a 7. helyezett lett, összesen három dobogós hellyel.
Az egyiket viszont pont a Hungaroringen szerezte, miután a verseny két esélyese, Hamilton és Felipe Massa is kiesett előle.
Kovalainen a 2. helyről rajtolt, de gyorsan faképnél hagyta őt a szenzációsan induló Massa, aki a verseny feléig csatázott a később defekt miatt visszaeső Hamiltonnal. A Ferrari versenyzőjét ekkor Kovalainen üldözőbe vette a másik McLarennel, de az utolsó 5 körre még mindig maradt 7,2 másodperces különbség. Massa magabiztosan haladt a győzelem felé, de 3 körrel a leintés előtt elfüstölt a motorja, a finn pilóta viszont ünnepelhetett.

„Akadtak versenyek az idén, amikor olyan helyzetbe kerültem, hogy a győzelemért küzdhettem, de valami rosszul alakult a számomra – mondta a győztes. – Féltávnál itt elkezdtek működni a dolgok, és kezdtem keményen üldözni Felipét, ez be is vált. Sajnálom Felipét, mert remek versenyt futott, de az én autóm is jó volt, és tudtam, hogy hajthatok a győzelemre.”
Remek pillanat ez a számomra, amit már régóta megcéloztam, és remélem, hogy ez csak az első lesz sok további siker előtt.”
A győzelem pillanatában 26 esztendős pilóta még egy szezont eltölthetett a McLarennél, majd a 2010-ben létrehozott Team Lotus pilótája lett (a csapat később Caterham néven is szerepelt), 2013-ban pedig beugróként visszatért a Lotus Racing színeiben, de utána nem maradt hely neki az F1-ben. Pályafutását Japánban, a Super GT-ben folytatta, ahol 2016-ban bajnoki címet nyert.