Társoldalunk:

A szigeti veszedelem a Ferrarira vagy a Mercedesre csap le?

2019.06.06. 09:53

A montreali helyszín bizonyos jellemzői a Ferrarinak, mások a Mercedesnek kedveznek, utóbbi viszont valószínűleg egy új motorral fog támadni. A pályának sok a méregfoga, öt éve pont itt szakadt meg az Ezüstnyilak győzelmi sorozata.

A monacói tengerpart után a következő versenyhelyszínen, Kanadában sem távolodik el a Forma-1 a víztől, Montrealban egy, a Szent Lőrinc-folyóra épített mesterséges szigeten, a helyi legendáról, Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán csap össze a mezőny. Idén látványos újdonság lesz a nemrég átadott bokszutcai épületsor.

A sziget, melyet az 1967-os világkiállítás kedvéért hoztak létre, 1978 óta része a versenynaptárnak egy-két megszakítással. „A vonalvezetés egyszerűbbnek látszik, mint amilyen valójában. Nehéz egy tiszta kört összerakni, sok apró hibával rengeteget lehet bukni köridőben” – jelentette ki Sergio Pérez. A többször korrigált vonalvezetésen az adottságokból fakadóan nyilván nincsenek lélegzetelállító szintkülönbségek, a kanyarsebességek sem észvesztők, jobbára középhosszú egyenesekre és őket összekötő sikánokra és lágyan hajló visszafordítókra kell készülni.

A lassú kanyarok dominálnakForrás: AFP/2018 Getty Images/Dan Istitene

Ez megadhatja az alaphangot a Ferrarinak némi pozitív élményre: a hasonló jellegű bahreini pályán az ő tempójuk volt a legjobb, Bakuban azonos szintet képviseltek a Mercedesszel. Nyerniük egyik alkalommal sem sikerült, hátha majd most.

A Ferrari elsősorban akkor csillapíthatja a sikeréhségét, ha nem kerülnek megint zsákutcába a gumikkal, és megmarad az előnyük a motorral a lóerőigényes vonalvezetésen. Előbbi rajtuk múlik, utóbbi nem feltétlenül – ellenfelük ugyanis megpróbálja bevetni első idei motorfrissítését, amennyiben a próbapad eredményeit árgus szemmel figyelő mérnökök áldásukat adják rá. A Ferrari már átesett az első cserén, a belső égés frontján így nagyjából a nyár végéig konzerválódhat a harci helyzet.

A Mercedes megpróbálja utolérni a Ferrarit motorerőbenForrás: NurPhoto/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Sajtóhírek szerint a Mercedes új V6-osában megváltoztatták a hengerfejek anyagát, és a kipufogóhoz 3D-nyomtatási technikát is használtak, így csökkentve annak tömegét.

Megfékezhető a Mercedes?

„Az előző hat versenyen nagyon erősek voltunk a kanyarokban, de időt vesztettünk az egyenesekben – mondta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. Ez kihívássá teszi nekünk Kanadát, a pálya az ellenfelünknek fog kedvezni, hiszen sok a hosszú egyenes és kevés a kanyar, ahol behozhatjuk a lemaradást.

A Kanadai Nagydíj történelemkönyve számos emlékezetes fejezetet tartalmaz kaotikus, váratlan fordulatoktól hemzsegő futamokról, ezért bárhogy nézzen is ki a kép szombat este, bármennyire simán alakuljon addig a hétvége, vasárnap egyik pillanatról a másikra borulhat minden.

A rajtnál is gyakoriak a balesetekForrás: AFP/2018 Getty Images/Charles Coates

2014-ben speciel pont itt szakadt meg a Mercedes győzelmi szériája az új turbókorszakban, miután a csapat elszámolta magát a fékekkel. Ennek az alkatrésznek kitüntetett szerep jut Montrealban, mert az egyenesek végén mindenhol kemény terhelést kap, nincs olyan, hogy egy lendületes ívhez érkezve csak enyhén vagy rövid időre taposnak a pedálra a pilóták. A megfelelő féktárcsák, betétek, hűtők kiválasztása kulcsfontosságú.

A lóerőigényről már esett szó, emiatt a leszorítóerő-légellenállás skálán is hangsúlyosabban érvényesül utóbbi szempont a szárnybeállításban. 

Lewis Hamiltonnak általában fekszik ez a pálya, már hatszor nyert, tavaly azonban végig bottal üthette Valtteri Bottas nyomát, csak 5. lett. A Ferrari ellenben 2018-ban megtörte a 2004 óta tartó itteni nyeretlenségi sorozatát, vagyis a tavalyi eredmények mellettük szólnak.

Könnyű a falak prédájává válni

A Ferrarik kisebb karamboljait leszámítva a mezőny nagyobb baleset nélkül átvészelte Monacót. Vajon így lesz Kanadában is? Az idei tapasztalatokból kiindulva az élmezőnyben Sebastian Vettelnek és Charles Leclercnek lehet a legtöbb félnivalója.

A montreali pálya alaprajzaForrás: FIA

A Circuit Gilles Villeneuve nagyon tud harapni, ami több tényezőből ered. Az aszfaltot ritkán használják, ezért nagyon koszos, plusz a falak is nagyon közel vannak a pályához, a 3/4, a 8/9 és a 13/14 (utolsó) sikán kijáratánál nincs menekvés annak, aki elvesztette az uralmat. Utóbbinál – melyet pont 20 éves elnevezéssel Bajnokok Falaként emlegetnek – gyakoriak a levágások, ahogy az első fordulónál is, ahol a füves bukótér védőhálót jelent.

A sok kicsúszásban közrejátszhatnak az említett alacsony leszorítóerős beállítások is, amihez alkalmazkodnia kell a versenyzőknek. A sok baleset miatt érdemes belekalkulálni a stratégiákba a Safety Car átlagosnál nagyobb valószínűségű felbukkanását.

Kuszálódnak a szálak a gumikkal

A Pirelli ugyanúgy a három legpuhább gumikeveréket bocsátja rendelkezésre, mint Monacóban. Érdekes, hogy az élbolyban ezúttal a Ferrari tárazott be jobban a közepes gumiból, 5-5 szettet rendelt versenyzőinek, miközben Bottasnak például csak 3 lesz belőle. A lágy típusból a Mercedes rendelte a legtöbbet, de abból most nem volt jellemző a néhány korábbi helyszínre jellemző túlzott felhalmozás.

A Ferrari megint nekifut a gumigondok megoldásánakForrás: NurPhoto/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

A gumikezelés lehet az, ami megbuktathatja a Ferrarit, ismét: a lassú kanyarok és az egyenesek váltakozása nem segíti az abroncsok optimális felmelegítését, nem kapnak elég terhelést, ez a maranellóiak ellen szól. Régóta fogadkoznak és reménykednek, hogy megoldják a problémát, de kérdés, az előző futam óta rátaláltak-e a gyógyszerre.

A Pirelli sportigazgatója, Mario Isola szerint az időmérőn a gyors körre készülésnél is előfordulhatnak eltérő koncepciók. „Az egyenesekben szerintem különböző elképzeléseket láthatunk a DRS használatával, hogy ki használja és ki nem a terhelés mozgatása érdekében” – nyilatkozta.

A hétvége mindhárom napjára kellemes, 20+ fokos levegőhőmérsékletet, napos időt jósol a meteorológia, ez valamelyest javít a melegítési helyzeten. A kvalifikáción nem kizárt, hogy ismét fontos szerep jut a szélárnyékozásnak, Bakuban már láthattuk, mennyire odafigyelnek a csapatok erre, amikor számít. Az idei évtől megnövekedett a hátsó szárnyak mérete és vele együtt a légellenállása, ezért van kiemelt jelentősége a szélárnyéknak.

A montreali bokszutca egyébként kifejezetten rövid időveszteséget jelent, a kétkiállásos taktikák így nem lennének annyira meglepők.

Folytatódik a McLaren jó formája?Forrás: NurPhoto/Joan Valls/Urbanandsport / NurPhoto/Joan Valls

Az élmezőny mögött egyelőre a McLaren vitézkedik legszebben, de ezen a pályán hánykolódtak az elmúlt években a Honda motorjával. Utoljára 2014-ben szereztek itt pontot, még a Mercedes erőforrásával. Most már a Renault hajtja őket, ennek dacára jó esélyei vannak, hogy a konstruktőri tabellán mögöttük álló Racing Point faragjon a 13 pontos hátrányán velük szemben.

„Azt hiszem, ütőképesek lehetünk, figyelembe véve az autónk erősségeit” – nyilatkozta Otmar Szafnauer, a rózsaszínű istálló vezére. Ők ellenben 2013 óta folyamatosan a pontszerzők között végeztek Montrealban.

A Kanadai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 2. edzés: péntek 20:00-21:30
  • 3. edzés: szombat 17:00-18:00
  • időmérő: szombat 20:00-
  • verseny: vasárnap 20:10-
A versenyzők gumikészlete a Kanadai NagydíjraForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK