Így mentette meg a Ferrari-szponzoráció az AMD-t a csődtől

Forma-1, Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj 2007
Brazilian Formula One driver Felipe Massa (front) powers his Ferrari with teammate Finish Kimi Raikkonen at the Senna turn at the start of the Brazil's F-1 GP, 21 october, 2007 at Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil. AFP PHOTO/ANTONIO SCORZA / AFP PHOTO / ANTONIO SCORZA
Vágólapra másolva!
A reklámozás mellett az üzleti kapcsolatok építésére is kiváló lehetőségek nyílnak az F1-ben, és ez vállalatokat is megmenthet a csődtől. Az AMD egykori ügyvezetője elevenített fel egy történetet.

Legtöbbször reklámfelületként tekintenek a vállalatok az F1-es csapatokra amikor felmerül, hogy szponzorálnának a sportágban, de előfordul, hogy a cégeknek teljesen más szempontból hoz hasznot a sportágban való jelenlét. A világ második legnagyobb mikroprocesszor-gyártója, az AMD a csődöt kerülte el annak köszönhetően, hogy jókor szponzorálta az F1-ben a Ferrarit.

Az amerikai gyártó az idén ünnepli fennállása 50. évfordulóját, ennek apropóján szemlézte a 2002-2008 között ügyvezetőként dolgozó Hector Ruiz visszaemlékezéseit a PCGamesn.com. Az üzletember a 2013-ban megjelent „AMD’s Fight to Free an Industry from the Ruthless Grip of Intel” című könyvében elárulta, hogy egy jókor elköltött vacsora segített megmenteni a vállalatot a csődtől.

Az AMD jókor volt jó helyen Forrás: AFP/Antonio Scorza

Az AMD logója 2001 óta látható a Ferrarikon, az együttműködés 2007-ben jött igazán jól a vállalatnak, amikor az Intel Core termékcsaládjának felzárkózása és az ATI felvásárlása miatt romlott a cég anyagi helyzete, amit tetőzött, hogy a gyártókapacitásuk is további veszteségeket generált. Ekkor felmerült, hogy az Abu-Dzabiban működő Mubadala Development befektethet az AMD-be.

A Mubadala 2007-ben 5%-os részesedést vásárolt a Ferrariban is, így a két vállalat még egy szálon elkezdett kötődni egymáshoz.

„Miért nem adjuk el nekik a gyárainkat? – emlékezett vissza a könyvében Ruiz a kérdésre, amit az AMD európai és közel-keleti igazgatójának, Giuliano Meroninak tett fel. – Miért görgetjük magunk előtt ezt az adósságot? Miért vagyunk még mindig ennyire vertikálisan integráltak, ha ez nem tesz jót nekünk? Mondd azt, hogy csináljunk egy gyártói vegyesvállalatot. Az AMD megszabadul egy üzleti modelltől, amit nem engedhet meg magának, Abu-Dzabi pedig értékes technológiai eszközöket kap, amivel senki sem rendelkezik a régióban. Működni fog.”

Piero Ferrari volt a kapocs Forrás: AFP/2015 Getty Images/Andrew Burton

Meroni viszont nem igazán tudott beférkőzni a döntéshozók naptárjába, a lökést az adta meg, hogy a maranellói Ristorante Cavallinóban elköltött egy vacsorát és találkozott Piero Ferrarival.

Piero az alapító, Enzo Ferrari második gyermeke, az autógyár 10%-os tulajdonosa és alelnöke, így természetesen jól ismerte a tulajdonostársat képviselő abu-dzabi koronaherceget is. Az ominózus vacsora után összekötötte a feleket, majd hosszas tárgyalások után 2008 októberében bejelentették a megállapodást, ami kimentette a bajból az AMD-t.

„Amikor Giuliano felidézte nekem ezt a történetet, mindig azt ismételgette, hogy csoda történt. Én erről nem tudtam, de a kapcsolat Piero Ferrarival nagy áldás volt, és megerősített engem valamiben, amit mindig is gyanítottam: A kapcsolatok az üzletben is annyira fontosak, mint az életben” – írta könyvében Ruiz.