Társoldalunk:
Hírlevél

Kárpótlást vár a Williams az elszabaduló csatornafedél miatt

2019.04.26. 17:24

Az FIA és a pálya képviselői komolyan vették, de igyekeztek elbagatellizálni a bakui aszfaltcsíkon a Williamsnek komoly károkat okozó csatornafedél ügyét, de a csapat közölte, kárpótlást várnak.

Charles Leclerc autója meglazított, George Russellé pedig feltépett egy csatornafedelet a bakui pályán a pénteki első szabadedzés során, ezért bő 20 perc elteltével leállították a másfél órás tréninget, és több, mint 300 másik fedelet is ellenőriztek az FIA és a pálya munkatársai.

Russell autója természetesen azonnal mozgásképtelenné vált, később kiderült, hogy a padlólemez mellett a vázat is ki kell cserélni egy repedés miatt. A Williams szerint javítható az alkatrész, de a pályán erre nincs lehetőség, így Russell kénytelen volt kihagyni a második szabadedzést is. Az FIA megbízott F1-es versenyigazgatója, Michael Masi nem verte nagydobra az ügyet.  

„Az előzetes vizsgálat során azt láttuk, hogy egy rögzítés felmondta a szolgálatot az egyik csatornafedél alatt – nyilatkozta Masi a Sky-nak. – Arra nincsen magyarázat, hogy miért. Elővigyázatosságból minden egyes fedelet megvizsgáltunk, a pályán több, mint 300 van. A biztonság a legfontosabb, ezért leállítottuk az első szabadedzést, elhalasztottuk az F2-es időmérőt, és

megmondtuk a pálya képviselőinek, hogy dolgozzanak csak, amíg kell, de csinálják meg rendesen. Egyelőre magabiztosak vagyunk, de még egy programot lefuttatunk majd.” 

Masi hozzátette, a javítás után „minden rendben lévőnek tűnik”, és emlékeztetett, hogy korábban is előfordultak ilyen esetek. Az ausztrál szakember egy „pár évvel ezelőtti” esetet emelt ki Monacóból (valószínűleg a 2010-est), de a 2005-ös Kínai Nagydíjon, a 2016-os Európa Nagydíjon (szintén Bakuban), és a 2017-es Malajziai Nagydíjon is történt ilyen jellegű baleset, akkor a Haas kártérítést kapott a pálya biztosítójától.

„Egyikünk sem szeretné, hogy ilyenek előforduljanak, de ez nem különbözik az autók hibájától. Valami elromlik, és nem tudjuk, hogy miért. Van ilyen” – szögezte le Masi, és a pálya Twitter-csatornája is arról számolt be, hogy „minden biztonsági és szabályozási ellenőrzést előzetesen” elvégeztek, de „egy nem észlelhető probléma gondot okozott.”

A Williams pont a Haas malajziai esetére hivatkozva leszögezte, ők is kárigényt jelentenek majd be.

„Természetesen. Hatalmas kárt okozott, önhibánkon kívül. Nagyon sok munka lesz és nagyon sok pénzbe is fog kerülni, úgyhogy abszolút meg fogjuk vizsgálni – nyilatkozta Claire Williams a Sky-nak, azt viszont elsőre nem tudta megmondani, mekkora költségre számít. – Még meg kell néznünk, hogy pontosan mekkora károk keletkeztek, és mennyibe fog kerülni újra gyártani az alkatrészeket.”

Nem Russell balszerencséje volt az egyetlen bizarr baleset a nap során: a sérült Williamst szállító autómentő daruja nekiütközött egy reklámtáblát tartó hídnak, majd olaj kezdett szivárogni belőle, pont a platón lévő Williamsre, és a bokszutcában az aszfaltra. Később elővigyázatosságból a darut leszerelték, de

így Lance Stroll később összetört Racing Pointját csak a bokszutca végén tudták leemelni a platóról, mert az autómentőn már nem volt mivel.  

Nem ment zökkenőmentesen az F2-es időmérő edzés sem, ott Sean Gelael sodort el két pályamunkást, akik le akarták tolni az autóját a pályáról, de az indonéz versenyző a csapat segítségével közben újraindította az autót. Azt nem tudni, hogy a műszaki mentésben résztvevők miért léptek a hátsó kerekek elé, viszont az eset már piros zászló alatt történt, ezért Gelaelt kizárták az időmérőről, de rajtengedélyt úgy is adtak neki, hogy nem teljesített mért kört.

Räikkönen: Ez amatőr volt

Noha a rá szigorúan nem tartozó ügyektől hajlamos távol tartani magát, még Kimi Räikkönen is megszólalt a csatornafedeles ügy kapcsán. Az időveszteségre utalva kijelentette, a helyzet „messze nem ideális” a mezőny számára, és hozzátette, „ma amatőrnek néztünk ki.” A finn pilóta az FIA-t tette felelőssé, mert szerinte a szövetség hatásköre, hogy a pálya a lehető legjobb legyen,

 

de minden évben meglazul valahol egy csatornafedél vagy valami elszáll.” 

„Azt mondják, hogy lehegesztik a fedeleket, de nyilvánvaló, hogy ez ma egyáltalán nem volt lehegesztve. Az ő dolguk, hogy mindet ellenőrizzék, elég sokan dolgoznak itt, és már korábban is előfordult itt ilyen. Szerencsére senki sem sérült meg, de persze mindenkinek tönkrement a napja, és azoké is, akik eljöttek, hogy megnézzék az edzést. Ez így messze nem tökéletes.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK