Társoldalunk:

A riválisok lázasan kutatják a Ferrari rejtélyes gyorsaságának okát

2019.04.08. 13:41

Egyelőre képtelenek rájönni a Ferrari Forma-1-es ellenfelei, hogy a maranellóiak miként tudnak a tavalyitól eltérő módon előnybe kerülni az egyenesekben, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig már az üzemanyaggal is trükközést sejtet.

A Ferrari tempója a Bahreini Nagydíjon igen váratlanul érte a riválisokat, miután a vörösök a téli teszteken és a szezonnyitó melbourne-i versenyen sem mutattak semmit abból, hogy az egyenesekben ennyire kiemelkedőek. Az idény második versenyhétvégéjén az összteljesítményben hozzájuk legközelebb álló Mercedeshez képest is 4 tizedet nyertek az egyenesekben, a kanyarokban pedig csak minimális hátrányt szedtek össze. Nemcsak a címvédő, hanem a teljes mezőny igyekszik rájönni, hogy mi eredményezi a Scuderia fölényét, amelyről egy dolgot biztosan tudnak, nem hasonlítható a tavalyihoz.

A Ferrari külön ligában játszik az egyenesbenForrás: Ferrari

Nem új keletű, hogy a Ferrari az egyenesben gyorsabb a riválisoknál, tavaly már kitűnt ezzel a maranellói alakulat, a mostani helyzet azonban lényegesen eltérő az akkorihoz képest.

A GPS-adatok alapján 2018-ban az egyenesek első harmadában volt kiemelkedő a vörös autók teljesítménye, az előnyüket ott szedték össze,

a Mercedes egy, az Auto Motor und Sport által idézet mérnöke szerint most azonban nem ez a helyzet. „Tavaly a kigyorsítási fázisban múltak felül minket, most azonban az egyenes elejétől a végéig gyorsabbak. A mi gyorsulásunk egy bizonyos pont után lelassul az egyenesben, mert az MGU-K nem segít rá a teljesítményre, a Ferrarié viszont nem, az MGU-K-juk folyamatosan működik. Úgy tűnik, hogy a belső égésű motor és az energia-visszanyerés terén is előnyben vannak.”

Amennyiben a Ferrari előnye a motorerőből, és nem egyéb aerodinamikai trükkből származik (a Mercedesnél egyre biztosabbak abban, hogy nem utóbbi a helyzet), az a számok nyelvére fordítva 40 lóerős pluszt jelent az időmérőn. Ami további zavart kelthet a riválisoknál, az az a tény, hogy a szintén Ferrari-motort használó Haas és Alfa Romeo sem tudja tartani a lépést a vörösökkel, az AMuS mérései szerint előbbi 6 tizedet veszített a bahreini egyenesekben, ami önmagában nem magyarázható azzal, hogy nagyobb leszorítóerőre állította be az autóit. Érdekesség, hogy az egyenes elején mindkét csapat tartja a lépést a Scuderiával, és csak ezután szakadnak le.

Christian Horner szerint fura szagok jönneki ki a Ferrari garázsábólForrás: @CALLO ALBANESE/Rudy Carezzevoli Photographer

A szabályok előírják, hogy az ügyfeleknek is ugyanolyan motort kell biztosítani, mint amilyet az anyacsapat használ, lehetséges magyarázat lehet azonban az eltérő specifikációjú üzemanyag. Christian Horner, az egyenesekben a Ferrarihoz képest 6 tizedet veszítő Red Bull csapatfőnöke viccesen megjegyezte, hogy a garázsból kiáramló benzinszag olyan, mint a grapefruitlé szaga, Adrian Newey, a csapat sztártervezője pedig hozzátette: „azt hittük, hogy az FIA minden kiskaput bezárt a motorszabályokban”. A Nemzetközi Automobil Szövetség ezzel együtt rengeteget szigorított, főként az olajégetést korlátozta, az energia-visszanyerést pedig szintén szigorúbban ellenőrzi.

Ami még aggasztóbbá teszi a helyzetet a Ferrari ellenfeleinek, az az, hogy a vörösök erőfölénye nem csak a speciális motorüzemmódok mellett, azaz főként az időmérő harmadik szakaszában jelentkezik, hanem Bahreinben az összes szabadedzésen jelen volt, ez pedig arra enged következtetni, hogy az alacsonyabb üzemmódokban is előnyben vannak.

Hol volt mindez Bahrein előtt?

Sem a barcelonai teszten, sem az ausztráliai szezonnyitón nem mutatott szinte semmit abból a fölényből a Ferrari, ami a bahreini hétvégéjüket jellemezte. Az első és a második futam között aligha találhattak rá a csodaszerre, sem a leplombált motorhoz, sem az előre hitelesített üzemanyaghoz nem nyúlhattak ugyanis hozzá.

A barcelonai teszten a Mercedes semmit nem tapasztalt a Ferrari egyenesben mutatott mostani fölényébőlForrás: NurPhoto/Joan Valls

A kézenfekvő magyarázat így az, hogy Barcelonában egyszerűen nem fedték fel a lapjaikat, azért, mert nem volt rá szükségük, Ausztráliában pedig a fellépő gondok miatt nem voltak képesek erre. Hogy ezek milyen problémák voltak, arról mélyen hallgatnak Maranellóban.

Az AMuS értesülései szerint a hűtéssel voltak túl konzervatívak Melbourne-ben, a hideg motort pedig nem tudták a maximumon járatni.

Ha valami, akkor a megbízhatóság lehet a vörösök egyik nagy ellenfele az idén, a teszteken a kipufogó, az ERS elemeinek hűtése és a belső égésű motor is okozott nekik fejtörést, Bahreinben pedig a gyújtás hibája fosztotta meg őket a győzelemtől.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK