Vágólapra másolva!
Összeállítás készült az idei mezőny F1-es autóinak tengelytávjáról és padlószögéről. Az adatok rávilágítanak néhány részletre a csapatok tervezési filozófiája kapcsán.

Trükkös módszerekkel fürkészik egymás autóit az F1-es csapatok annak érdekében, hogy megérthessék azok működését. Manapság már általában a méretek sem nyilvánosak, főleg az árulkodó tengelytáv és a padlószög féltve őrzött titkuk, de a pálya mellett állomásozó fotósok és saját számítások segítségével kinyomozható, hogy ki, milyen paraméterekkel építette meg az autóját.

A német Auto Motor und Sport egy meg nem nevezett csapattól adatokhoz jutott az idei F1-es autók tengelytávjáról, padlószögéről, valamint a hátsó tengelyek magasságáról. A forrásuk azt állítja, hogy a tengelytávot 0,5%-os pontossággal meg tudták becsülni azonos szögből készült fotók, valamint az ismert adatok, például az autók fix szélessége, a kerekek átmérője és a saját autóik jellemzői alapján.

A Red Bull tengelytávja rövid, a padlószöge meredek Forrás: 2019 Getty Images/Quinn Rooney

Az első ránézésre is látható, hogy egyik istálló sem épített 3,6 méternél rövidebb tengelytávú autót, ez, és a kétméteres szélesség teszi a mai autókat annyira látványosan nagyméretűvé. Döntés még nincs, de a szaklap úgy tudja, 2021-től 3,4 méterben maximalizálnák a tengelytávot, így kedvezőbb arányú autók jöhetnének létre.

A tengelytáv terén a két szélsőséget a Mercedes és a Red Bull képviseli.

Ez az előző évek trendjével megegyező, az Ezüstnyíl hagyományosan hosszú tengelytávot kap, az idén a becslés szerint 3698 mm-est, míg a Red Bull korábban a Renault-motor hátránya miatt elsősorban a lassabb kanyarokkal ellátott pályákra optimalizálta az autóját, és ezt a filozófiát egyelőre a Hondával is megtartották.

A Mercedes kitart a hosszú tengelytáv mellett Forrás: AFP/Peter Parks

Ahogy arra a szaklap is rámutat, érdekes, hogy a fiókcsapatok, például a Haas (Ferrari) és a Toro Rosso (Red Bull) autói a három feltüntetett adat egyike terén sem egyeznek meg, holott bevallottan osztoznak az alkatrészeik egy részén, a Haas például a komplett felfüggesztést Maranellóból kapja. Ennek oka elsősorban a váz kialakításában keresendő, amelyre egyebek mellett a pilóták magassága is hatással van.

A Toro Rosso esetében a fejlesztési lehetőségek közti eltérések magyarázzák a méretbeli különbségeket.

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elárulta, csak nyár végén döntötték el véglegesen, hogy ahol lehet, összehangolják az anyaistálló és a fiókcsapat fejlesztéseit, a szerényebb forrásokból gazdálkodó Toro Rosso viszont addigra már kidolgozta az autója vonatkozó alkatrészeit, köztük a vázat, amit a többi elemnél jóval tovább tart legyártani.

A Ferrari egyik mutató terén sem extrém Forrás: AFP/Peter Parks

A Red Bull a padlószög terén is az extrémebb oldalon áll, de az 1,93 fokos értékkel már nem az ő megoldásuk a leginkább szélsőséges, a Toro Rosso, a Racing Point és a Renault padlószöge is meredekebb ennél, feltehetőleg a diffúzor hatékonyságának növelése és ezáltal a leszorítóerő fokozása érdekében. Érdekes megfigyelés a szaklap részéről, hogy

ilyen meredek padlószögeket már csak a padlólemez enyhe hajlásával lehet elérni.

Az adatok még az első teszthétről származnak, azóta a Mercedes már a második barcelonai tesztelésre megnövelte a padlószögét és a hátsó tengely magasságát. A változás a forrás szerint alig 20 mm, de a 84 mm-es eredeti értékhez képest ez jelentős emelés, bár még így is a legalacsonyabb a mezőnyben.

Csapat Tengelytáv (mm) Padlószög (fok) Hátsó tengely magassága (mm)
Red Bull 3619 1,93 131
Haas 3621 1,59 111
Williams 3644 1,68 114
McLaren 3648 1,67 110
Ferrari 3653 1,64 113
Racing Point 3664 2,04 136
Renault 3672 2,15 141
Toro Rosso 3693 2 139
Sauber 3697 1,52 110
Mercedes 3698 1,16 84