Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives during the first Formula One practice session in Melbourne on March 15, 2019, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Asanka Brendon RATNAYAKE / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Ha lehet, még zavarosabb lett a kép az élcsapatok versenyképessége terén, ráadásul Hamilton és Vettel is ellentmondásos nyilatkozatokat tesz. Borulni látszik az eddigi helyzet, de az igazi kérdés az, hogy miért.
A téli tesztek alapján általában tartózkodtunk az erőviszonyok jósolgatásától, inkább arra próbáltunk rámutatni, hogy ha tényleg úgy nézne ki a helyzet, ahogy azt a rendelkezésre álló információk alapján sejteni lehetett, akkor azt mi okozhatja. Ettől függetlenül a nemzetközi közvéleményben az a kép alakult ki, hogy Barcelonában a Ferrari állt az élen, de a Mercedesen is látszott, hogy nem adtak ki magukból mindent.
Ez ilyenkor normális, ahogy az is, hogy az első szabadedzésen az erőviszonyok terén lényegében megismétlődött az utolsó tesztnapon látott helyzet, de a péntek délelőtti tréninget hagyományosan nem szoktuk komolyan számításba venni, hiszen a csapatok ilyenkor még csak ismerkednek a pályával, az új fejlesztéseikkel, és az aszfalt állapota is jelentősen javul.
Galéria: Élesben is pályára lépett az F1-es mezőny Melbourne-ben - Galéria
2/59
Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives around the circuit during the first Formula One practice session in Melbourne on March 15, 2019, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Peter PARKS / AFP)
Ez Melbourne-re különösen igaz, hiszen egy minden évben ad hoc felépített helyszínről van szó, egy közpark aszfaltján versenyez a mezőny, így a szokásosnál is drámaibb a pálya állapotának javulása. Ezt Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője is megerősítette, és egyértelműen látszik a köridőkből is:
Lewis Hamilton 1 másodpercet gyorsult az első és a második szabadedzés vége között,
és ez ráadásul nem is kirívó, mert a Ferrarin és a Red Bullon kívül csak a Toro Rosso javult 1 másodpercnél kevesebbet (ők is bő 8 tizedet), míg a Mercedes két közvetlen ellenfele, az olasz istálló mindössze 0,164 másodpercet lépett előre, a Red Bull pedig 0,392 másodpercet. Ennél normális esetben a pálya állapotának javulása és a beállítások (feltételezett) finomítása jóval nagyobb gyorsulást indokolna.
Ebből már önmagában látható is, hogy miből adódik a Mercedes bő 8 tizedmásodperces előnye a Red Bullhoz, és még nagyobb pénteki fölénye a Ferrarihoz képest. A kérdés inkább az, hogy a Mercedes altatott a teszteken, vagy a Ferrari altat most, miközben Hamilton csütörtökön tagadta, hogy félrevezették volna a közvéleményt, Vettel pedig pénteken egyenesen azt állította, hogy a Mercedes „baromságokat” beszél.
Erős a gyanú azonban, hogy egyik feltételezés sem állja meg a helyét, inkább az körvonalazódik, hogy a Ferrari pénteken elvesztette a fonalat Melbourne-ben.
Azt minden bizonnyal rögzíthetjük, hogy Vettel és különösen Charles Leclerc tempója nem reprezentatív az SF90 valós versenyképességére nézve. Irreális azt feltételezni, hogy a négyszeres világbajnok a gyári Ferrarival mindössze 1 tizeddel gyorsabb az Alfa Romeót hajtó Kimi Räikkönennél, akit általában ennél nagyobb előnnyel vert akkor is, amikor csapattársak voltak.
Vettel, amennyire fel volt villanyozva a tesztelésen, annyira zavartnak tűnt a melbourne-i nyilatkozatai alapján. Úgy véli, az autó nem működik olyan jól, mint Európában tette, miközben a Mercedesnél azt állítják, a W10 nem okozott kellemetlen meglepetéseket. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a csillagosok a Ferrari rádióüzenetei alapján arra következtettek, hogy az olaszok vakvágányra jutottak.
Leclerc belső kamerás felvételét nézve nem hallani aggasztó rádióforgalmat, de az látszik, hogy a kemény gumival megkezdett etapját megszakította, aztán a következő körben elrontotta.
A lemaradás ráadásul nem csupán az egykörös tempónál érhető tetten. A verseny szempontjából releváns szimulációk során lágy (piros) gumikon Hamilton 1:28.310-es átlagot ért el az etapja első hat körét alapul véve (de ennél mindenki többet ment az élmezőnyben), Leclerc 1:28.838-at, Pierre Gasly 1:29.340-et, tehát itt is megmaradt fél másodperc előny a Mercedesnek, ráadásul a gumikopás terén is jobban álltak a Ferrarinál.
A közepes (sárga) keverékű gumikkal ennél bonyolultabb a helyzet, mert a kevés megtett kör miatt nem lehet annyira támaszkodni az eredményekre, de Hamilton itt is 1:27.302-vel a leggyorsabb volt, Vettellel a Ferrari 1:27.724-et tudott, Gaslyvel a Red Bull 1:28.796-ot. A csapatok láthatóan arra készülnek, hogy lágy gumikkal, megtankolva rajtolnak, majd egy kerékcsere lesz, és akkor közepesre váltanak.
A Ferrari, úgy tűnik, jelentős tartalékkal rendelkezik, kérdés, hogy ezt szándékosan fogták-e vissza, vagy nehezükre esik felszabadítani azt. Eddig inkább az utóbbi tűnik valószínűbbnek.
Nagy fordulatokat viszont láttunk már a maranellóiaktól, tavaly sportot űztek abból, hogy a harmadik szabadedzésre szedték össze magukat a szimulátoruk segítségével, ott viszont az idén már nem Danyiil Kvjat és Antonio Giovinazzi ül, hanem ezen a hétvégén bizonyára Pascal Wehrlein, mivel Brendon Hartley éppen Sebringben versenyez a WEC mezőnyében.
Galéria: Élesben is pályára lépett az F1-es mezőny Melbourne-ben - Galéria
7/59
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 15: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15 in the Pitlane during practice for the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 15, 2019 in Melbourne, Australia. (Photo by Clive Mason/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1YQNRNQ5N1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vettel az Auto Motor und Sportnak azt mondta, olyan most a Ferrarit vezetni, mint rossz cipőben táncolni. A szaklap szerint az olasz paripa az 1-es, 9-es és 13-as kanyarban veszít sok időt, ezek lassabb, derékszögű fordulók. Hasonló panaszokról számolt be Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója is.
Nehézségeink vannak a beállításokkal. Amikor sikerült két kanyarban gyorsabbá tenni a kocsit, két másik kanyarban gyengülünk.
Noha a Mercedes bevallottan sima napja és a közvetlen ellenfelek feltételezett nehézségei miatt valószínűleg az elvárhatónál nagyobb a kontraszt az eredmények között, ezen a pályán úgy tűnik, az Ezüstnyíl valóban gyors. A második szabadedzésen az átírt aerodinamikai szabályok ellenére Hamilton jobb időt autózott a tavaly ilyenkor mért körnél, ezért szombaton körrekord várható Melbourne-ben.
Galéria: Nézze meg a 2019-es mezőny sisakfestéseit! - Galéria
2/20
The helmet of Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas is displayed in Melbourne on March 14, 2019, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Peter PARKS / AFP)
Az idei szezon előtt számos szabályváltozás történt, ami segítheti az előzéseket, ettől függetlenül Andrew Green, a Racing Point technikai igazgatója Monacóhoz hasonlította az ausztráliai esélyeket a helycserékre, ezért a csapatoknak elsősorban az időmérőre, ezáltal a rajtpozícióra, és később a pályán elfoglalt helyzetre kell majd összpontosítaniuk.
Ez Hamiltonnak kedvezhet, aki tavaly is szenzációs kört húzott elő a kalapból, ami után (Bottas balesete miatt is) a közvélemény azt gondolta, hogy a Mercedes lehengerlő fölényben van.
A Ferrari stratégiái és Vettel egy szerencsésen és jól időzített kerékcserével tavaly is meg tudták fordítani a helyzetet a javukra, ez természetesen az idén sem zárható ki, de ha önerőből mesterhármast akarnak elérni Melbourne-ben, akkor ennél szombaton biztosan többet kell mutatniuk, de lehet, hogy vasárnap is.
A középmezőny hozza a várt izgalmakat
Ahogy szezonbeharangozó cikkünkben is említettük, az élmezőny mellett a sűrűjében is érdemes lesz kedvencet keresni, mert a Mercedes-Ferrari-Red Bull triumvirátuson túl is van élet. A pénteki eredmények megerősítik azt a várakozást, hogy az Alfa Romeo, a McLaren és a Renault kemény csatát vívhat majd a 4. legjobb csapat szerepéért,
pénteken a Haas és a Toro Rosso lógott ki a mezőnyből, előbbinél mindenképpen várható javulás, míg az olaszokat Alexander Albon botlásai hátráltatták.
Szintén körvonalazódik, hogy egyelőre hiába hozott látványos aerodinamikai újításokat a Racing Point, a tavalyi Force India továbbfejlesztett változata egyelőre csak a mezőny hátsó traktusába elég, de a szezon első, 200 eurós büntetését begyűjtő Lance Strollnak nem kell aggódnia korábbi csapatától, a Williamstől.
Claire Williams korábban egyértelműen tagadta, hogy pénzhiánnyal küzdenének, Robert Kubica pénteken nem kertelt, és elárulta, kerülnie kell a rázóköveket, mert a Williamsnek nincs elég pótalkatrésze.
A grove-i istálló feltehetőleg az elcsúszott tesztprogramjuk miatt pénteken alig ment lágy gumikon, ezért a grafikonjainkon nem is szerepelnek, de egyébként is minden összehasonlításban jól látható, hogy bár a 107%-os szabálytól nem kell tartaniuk (még a felvetés is kínos velük kapcsolatban), de egyelőre nincs reális esélyük arra, hogy önerőből egyáltalán az ellenfelek közelébe férkőzzenek.