Társoldalunk:

Túl szigorúak a szabályok, a csapatok mozgásteret keresnek

2019.02.24. 19:17

Nem csak az első szárny optimalizálása vár a csapatokra a 2019-es szezon során, a szigorú szabályok miatt az autók más részletei is a mérnökök látóterébe kerülnek.

Izgalmas fejlesztési verseny bontakozik ki az idei szezon során a Forma-1-ben, mivel a szabálymódosítások miatt a csapatok kénytelenek voltak teljesen átgondolni az autók aerodinamikáját. A legnagyobb befolyásoló tényező az első szárny, ami az autó körüli légáramlatokat alapvetően meghatározza, ezért fontos, hogy a csapatok korán ráleljenek a helyes kialakításra.

Az első tesztelésen két fejlesztési irány körvonalazódott, más úton jár a Ferrari, Alfa Romeo és a Toro Rosso, valamint a Mercedes és a Red Bull. Egyelőre megoszlanak a vélemények, hogy melyik lehet a kifizetődő, de abban sokan egyetértenek, hogy bajba kerülhetnek azok, akik a kevésbé hatékony megoldásra voksoltak.

Az első szárny helyett az első futómű mögött történnek majd érdekességek?Forrás: AFP/Lluis Gene

A Racing Point technikai igazgatója, Andrew Green azonban úgy véli, az első szárnyra vonatkozó szabályok túlságosan megkötik a mérnökök kezét, ezért „nagyon nehéz mást tervezni annál, amit most a pályán láthatunk.” Green hozzátette, a csapatok ki fognak tartani az első szárny-koncepciójuk mellett, és a továbbiakban inkább más fejlesztési lehetőségeket keresnek majd.

A fejlesztési verseny áttevődik az autó közepére, a bargeboardok területére és a padlólemez elejére. Ez az igazi játéktér, itt hatalmas szabadság van, bármit meg lehet itt valósítani.”

Green szerint eddig semmi olyat nem látott az autókon, amiket elvi szinten ők nem vizsgáltak meg, és olyan megoldással sem találkozott, ami megfontolásra késztette őket. Arra azonban figyelmeztetett, hogy az autók még kiforratlanok: „Sok csapat visszatartja még magát, lehet, hogy mindegyik. Azt tudom, hogy mi igen, sok igazán remek cucc jön majd még” – utalt a fejlesztésekre.

Nem véletlenül hasonlít a Racing Point a tavalyi Force IndiáraForrás: NurPhoto/Joan Cros/NurPhoto/Joan Cros

A brit szakember álláspontját az is alátámasztja, hogy elismerte, „tulajdonképpen a tavalyi karosszériát” és a tavalyi sebességváltót használják, mert amikor lényeges döntéseket kellett meghozniuk a fejlesztési irányvonalukról (július végén, augusztus során), a csapatot akkor működtető cég éppen csődvédelem alatt állt, ők pedig

arra készültek, hogy szükség esetén forrásbevonás nélkül is ki tudjanak állni 2019-es autóval, és bizonyos döntéseket másként hoztak volna meg, ha biztosan tudták volna, hogy a csapat talál befektetőt. 

„Folyamatos lesz a fejlesztés a szezon során. A szabályváltozás miatt hétről hétre hatalmas lesz a teljesítményjavulás. Ha olyan helyzetben leszünk, hogy folyamatosan hozzunk fejlesztéseket az autóra, megtesszük, mert mást nem engedhetünk meg magunknak. A Melbourne-ben futó autónk is előrelépés lesz a mostanihoz képest, és ez utána is folytatódik” – szögezte le. 

„Talán nem minden versenyen, de nagyon rövid intervallumokon belül fogunk észszerű változásokat elvégezni az autón, amíg a teljesítmény nem kezd közelíteni a tökéleteshez. Ezt már megtehetjük. Kezdhetünk ugyanúgy fejleszteni, ahogy az ellenfeleink mindig is tették. Ez nekünk újdonság.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK