A Mercedes már a szezon utáni teszten előnybe kerülhet 2019-re

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari
Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen steers his car during the first practice session at the Yas Marina circuit on November 23, 2018, in Abu Dhabi, ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix. (Photo by Andrej ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
A jövő évi abroncsok szempontjából lényeges tesztre kerül sor a Forma-1-es Abu-dzabi Nagydíj helyszínén, de nem csak emiatt lesz érdekes a kétnapos gyakorlás.

A 2018-as szezon ugyan az Abu-dzabi Nagydíj leintésekor véget ért, a csapatok még ott maradtak a helyszínen, hogy kedden és szerdán a Pirelli gumitesztjén vegyenek részt. A legtöbb istálló már a 2019-es gumik mellett jövő évi pilótapárosát is próbára teszi, többek között itt tesztelheti először a Ferraritól távozó Kimi Räikkönen a Saubert, Carlos Sainz a McLarent, George Russell a Williamst, Lance Stroll a Force Indiát, Pierre Gasly a Red Bullt, Danyil Kvjat pedig az idei Toro Rossót.

A csapatok a gumikon kívül nem tesztelhetnek 2019-es elemeket, egyúttal szenzorokat sem pakolhatnak az autójukra, utóbbi korlátozást azonban a Mercedes egy ügyes trükkel kicselezte. Előzetesen lehetett arra számítani, hogy esetleg a jövőre harmadik számú pilótának szerződtetett Esteban Ocon már most megismerkedhett a világbajnok istállóval, ehelyett azonban mind a két napon Valtteri Bottas fogja vezetni a W09-est.

A tesztet nem a versenyhétvége menetrendje szerint tartják, nappal körözhetnek rajta a pilóták Forrás: AFP/Andrej Isakovic

És hogy mi is az említett trükk? Az FIA előírásai szerint az autókon nem lehet semmilyen elem, amelyet nem használtak a szezonzáró versenyen.

Ezzel azt akarták megakadályozni, hogy a csapatok már Abu-dzabiban elkezdjenek 2019-es alkatrészekkel – beleértve a szélesebb első és alacsonyabb hátsó szárnyat – kísérletezni.

Ennek folyományaként az istállók a teszteken megszokott extra szenzorokat sem szerelhetik fel. Jogos a felvetés, hogy új alkatrész hiányában akkor szenzor sem kell, azonban a 2019-es gumik viselkedéséről és deformációjától így is pontosabb képet kaphatnának velük.

A Mercedes éppen ezért extra szenzorokat helyezett a padlólemezre a hátsó kerekek elé már az Abu-dzabi időmérőre és futamra, így azokat a teszten is használhatja,

előnybe kerülve ezzel a riválisokkal szemben.

A teszt fő célja a jövő évi gumik kipróbálása, a Pirelli ezen a teszten véglegesíti a 2019-es keverékeket, de nem csak azokat, hanem az idei konstrukciókat is a csapatok rendelkezésére bocsátja, hogy minél jobban össze tudják hasonlítani a következő szezonra tervezettel.

Régi-új arcok mindenhol

A legnagyobb érdeklődés talán Kimi Räikkönen sauberes visszatérését övezi, a 2007-es világbajnok kedden fog tesztelni, annyi bizonyos, hogy legutóbb a 2001-es Japán Nagydíjon vezette a svájciak versenygépét.

Vélhetően az autót Antonio Giovinazzival, jövő évi csapattársával osztja meg

A legnagyobb visszatérő azonban nem Räikkönen, hanem Robert Kubica, aki a finnel ellentétben az idén már több teszten és szabadedzésen terelgette a Williams FW41-et, az ő látványa tehát kevésbé fog újdonságként hatni, a Forma-2-es bajnoki címet az elmúlt hétvégén bebiztosító George Russellé viszont igen. A 20 éves brit versenyző kedden délelőtt, valamint szerdán délután kap lehetőséget, hogy először teszteljen a csapatnál, míg Kubica kedden délután, és szerdán délelőtt fog vezetni.

George Russell sisakja már készen áll az első williamses bevetésre

Charles Leclerc sem lesz furcsa látvány a Ferrariban, hiszen már többször tesztelt a maranellóiaknak, többek között az idei autót is vezette egy privát forgatási napon Monzában, valamint a Pirelli franciaországi gumitesztjén.

Leclerc szerdán, Sebastian Vettel kedden vezeti a Ferrarit.

A Red Bullnál szerdán mutatkozhat be Pierre Gasly, akinek nem kell messzire mennie a Toro Rosso garázsából, kedden Max Verstappen ül a Red Bullban.

A Force Indiánál félig felfedték a szezon legrosszabban őrzött tikát és bejelentették, hogy Lance Stroll is tesztelheti az autójukat

(a szerződtetését továbbra sem erősítették meg), a kanadai kedden délután és szerdán egész nap vezethet, míg Sergio Pérez a kedd délelőttöt kapta meg.

Leclerc másodszor ülhet az idei autóba hivatalos Ferrari-pilótaként Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A Renault-nál kedden Nico Hülkenberg, szerdán pedig a harmadik számú pilóta Artyom Markelov lesz szolgálatban, miután

a Red Bull nem engedélyezte a jövőre a franciákhoz szerződő Daniel Ricciardónak, hogy már most csatlakozzon az új csapatához.

A Toro Rossóban kedden Sean Gelael, szerdán a visszatérő Danyil Kvjat foglal helyet, a Haasnál pedig a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája, Pietro vezet az első napon, szerdán pedig az F1-es bemutatkozását töltő F2-es pilóta, a 21 éves Louis Delétraz lesz a volánnál.

A McLaren az utolsó olyan csapat, amely teljes egészében jövő évi felállásával megy, kedden a hétvégén még az F2-ben versenyző Lando Norris tesztel, őt szerdán a Renault-tól érkező Carlos Sainz váltja.

Az Abu-dzabi teszt beosztása

Kedd Szerda
Mercedes Valtteri Bottas Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel Charles Leclerc
Red Bull Max Verstappen Pierre Gasly
Renault Nico Hülkenberg Artyom Markelov
Haas Pietro Fittipald Louis Delétraz
McLaren Lando Norris Carlos Sainz
Force India Sergio Pérez/Lance Stroll Lance Stroll
Sauber Kimi Räikkönen ?
Toro Rosso Sean Gelael Danyil Kvjat
Williams George Russell/Robert Kubica Robert Kubica/George Russell

Cikkünket frissítjük!