Társoldalunk:

Minden eddiginél több futamot rendeznének a Forma-1-ben

2018.09.21. 18:13

Hiába rekordhosszúságú már így is a Forma-1-es versenynaptár, a száguldó cirkusz tulajdonosa még több futamot, szám szerint 24-et szeretne.

Sokaknak, főleg a csapattagoknak már az idei 21 futamos versenynaptár is tűrőképességük határát jelenti, Ross Brawn, az F1 sportigazgatója azonban még tovább menne, és növelné a nagydíjak számát egy szezonon belül. Itt azonban nem állna meg, a versenyhétvégéken belül is változtatna, többek között az időmérő lebonyolításában, valamint a pontszerző helyezések számában.

Az F1 vezetői készek tesztelni a csapatok személyzetének tűréshatárátForrás: AFP/Roslan Rahman

Nem is olyan régen még a 18-19-es futamos Forma-1-es szezon is kirívóan hosszúnak számított, mára azonban mindenki hozzászokott. Az idei 21 futam azonban többeknél kiverte a biztosítékot, különösen úgy, hogy az F1 történetében először három egymást követő hétvégén is rendeztek versenyt, ami valódi logisztikai rémálommal ért fel a csapatoknak.

Az istállóknak a jövőben azonban lehet, hogy még jobban fel kell kötniük a nadrágjukat, az F1 ugyanis 24 futamos naptára tervez.

„Szeretnénk növelni a versenyek számát, a cél, amit kitűztünk, a 24 futam – mondta Ross Brawn, az F1 sportigazgatója. – Csökkentenünk kell a versenyhétvégék csapatokra gyakorolt hatását, hogy további helyszíneket illeszthessünk a naptárba. Szerintünk a Forma-1 képes megbirkózni több futammal, noha az üzenet világos, mind a 24-nek minőségi eseménynek kell lennie. Pusztán azért nem szeretnénk több futamot, hogy növeljük a nagydíjak számát, azért akarjuk őket, mert hozzáadnak a Forma-1 értékéhez.”

Lehet, hogy hamarosan még könnyebb lesz pontot szerezni a Forma-1-benForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Brawnék ezen felül a versenyhétvégéken belül is változtatnának. A korábbi, háromnapos események kétnaposra redukálását ugyan elvetették, de így is vannak még ötletek a tarsolyukban. „A csapatokkal megbeszéléseket folytatunk arról, hogy miként tehetnénk hatékonyabbá és szórakoztatóbbá egy adott versenyhétvégét. Megvizsgáljuk az időmérő lebonyolítását, valamint a pontrendszert is. Komoly megbeszélések zajlanak az FIA és a csapatok részvételével arról, hogy miként javíthatnánk ezen a két dolgon.”

Olyan visszajelzéseket kaptunk a szurkolóktól, amelyek alapján ők úgy érzik, hogy a tizedik helynél hátrébb senki nem versenyez semmiért, a csapatok pedig inkább az autójuk erőforráselemeinek, valamint váltójának megóvását választhatják. A csapatok másképp látják, személy szerint pedig én is velük értek egyet, a szurkolók ezt azonban nem érzékelik. Most azt vizsgáljuk, hogy az, ha az első 15 helyezett kapna pontot, csökkentené-e a szurkolók aggodalmát.”

Jelenleg az időmérőnek csak a gumitaktika szempontjából van kihatása a futamra, de ez is változhatForrás: AFP/Jewel Samad

Az időmérő lebonyolítása miatt nem panaszkodnak a szurkolók, így ahhoz, ha nem muszáj, nem nyúlnának hozzá, elkerülve például a 2016-os lebőgést, amikor az utolsó pillanatban bevezetett menet közbeni kieséses rendszerrel csúnyán befürdött a Forma-1,pár futam után pedig visszatértek a már bevált menetrendhez. „Az időmérő nagyon jó jelenleg, a szurkolók is szeretik, különösen élvezik, ahogy a feszültség egyre fokozódik a végéig. De képesek vagyunk ezt fokozni? Mondjuk úgy, hogy van az időmérő az időmérő miatt, meg van az időmérő a verseny miatt. Ezalatt azt értem, hogy ha különálló eseménynek vesszük az időmérőt, akkor egyértelműen arról kell szóljon, hogy a legjobbak megküzdenek egymással és eldöntik, hogy ki a gyorsabb. Azonban ha az időmérőt már a verseny részének tekintjük, akkor azt szeretnénk, hogy egy kicsit megkavarja a dolgokat, és a gyors autók ne feltétlenül legelöl legyenek. Ebben az esetben az időmérő javít a verseny minőségén. Meg akarjuk vizsgálni az időmérőben rejlő veszélyeket, például azt, hogy ha csökkentjük az egy autó által megtehető körök számát, akkor a csapatok nem tudnak mindent optimalizálni. Nagyon óvatosan fogunk eljárni, mert a jelenlegi lebonyolítás népszerű és sikeres.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK