Társoldalunk:
Hírlevél

Hamilton megúszta: úgy tűnik, rá más szabályok vonatkoznak

2018.07.24. 19:52

A Ferrari akaratlanul kis híján mérsékelte Sebastian Vettelnél a tabellán elszenvedett kárt Németországban, de Hamilton végül nem kapott büntetést az egyértelmű szabályszegésért. Ehhez elég sok jóindulat és defektes logika kellett a sportfelügyelők részéről.

Emlékszik valaki, a Német Nagydíjat megelőzően mikor fordult elő utoljára a Forma-1-ben olyan, hogy egy versenyző az 1. helyről saját hibájából kifolyólag kiessen, azaz nem mással ütközve, nem műszaki hibából kifolyólag? Nos, elég rég volt, a jelenlegi mezőnyből csak Fernando Alonso és Kimi Räikkönen láthatta a helyszínről, speciel előbbi vágta hozzá az autójának farát az egyik korláthoz a 2005-ös Kanadai Nagydíjon.

Különös egybeesés Sebastian Vettel hétvégi esetével az, hogy akkor is terítékre került a csapatutasítás kérdése a tabellát vezető versenyzőnél: Alonso dúl-fúlt futam közben, hogy a Renault nem volt hajlandó mögé parancsolni Giancarlo Fisichellát, akitől csak a váltóhibája után kapta meg az első pozíciót.

Majdnem gellert kapott Hamilton pályafutása egyik legnagyobb győzelme - Galéria!Forrás: DPPI/Dppi

A Ferrarinál nem zajlott ekkora dráma, Räikkönennek szolidan hozták tudtára, hogy díjaznák, ha elengedné csapattársát, akit úgy előzött meg, hogy nála 11 körrel korábban váltott a lágy gumira és ezalatt 8 másodpercet hozott rajta, így a 6 mp-es hátrányból 2 mp-es előny lett, holott a bokszutcát csaknem egy másodperccel lassabban járta meg. (Lásd a grafikonon a 16. és a 24. kör közti tartományban a piros és a narancssárga csíkot.)

Hamilton, Bottas, Räikkönen és Vettel köridői a Német Nagydíjon

Forrás: Gerse József - GPhírek.hu

Vajon kizökkentette Vettelt a komfortzónájából a Räikkönen mögött töltött (és az így elvesztett) idő? Valtteri Bottas nem esett a nyakukra (a hátránya 5 másodpercről 10-re nőtt a kerékcserék után, majd 7,5 körül stagnált), viszont ahogy látszik, a 40. körtől, miután tiszta levegőhöz jutott, a német fokozni tudta az iramot. Csakhogy szüksége is volt rá, mert Lewis Hamilton az igen késői bokszkiállása teljesítésével csendben bejelentkezett a dobogóra, sőt, a győzelemre, mivel a rakétákat begyújtva 23-ról 12 másodpercre csökkentette a lemaradását Vetteltől a 43. és az 51. kör között.

Tekintve, hogy 16 kör még hátra volt, ilyen ütemű felzárkózással akár az éllovasra is veszélyes lehetett volna, ha nem veszít sok időt a két finn megelőzésével.

Ehhez persze az is kellett volna, hogy az ultralágy gumikból ne fogyjon ki a szufla, illetve utat találjon az egyenesekben immár gyorsabb Ferrari mellett, de a gumielőny mellette szólt a tapadás és a frissesség szempontjából is. A lendülete nyugtalanító lehetett Vettelnek, akinek az első szárnyáról leszakadt egy darab, elvesztette a hátvédjét, amikor Bottas egy lekörözésnél Räikkönen elé került, valamint az eső is eleredt, amit az élen haladó sosem kíván.

Sokáig Vettel szájíze szerint alakult a verseny, vagyis az élről indulva kontrollálhatta a tempót, de onnantól, hogy Räikkönen mögé tért vissza a bokszból, csavarok tarkították a kedvenc forgatókönyvét, és korábbi csapattársa, Mark Webber szerint ilyenkor hajlamos az érthetetlen hibákra. Az 52. körben a stadionban lévő baloshoz, a Sachskurvéhoz fékezve blokkolta a hátsó kerekeit; ettől a pillanattól esélye sem volt a menekülésre, a keskeny kavicságyon átszánkázva a falba fúródott.

Gyakoribbak lennének az ilyen drámák, ha több lenne a pályákon a hasonló, nem aszfalttengerrel védett kanyar.

„Eléggé befelé döntött, élvezetes bevenni, mert így gyorsabban lehet átmenni rajta, mint amit a szöge alapból lehetővé tenne” – mondta Vettel a Sachskurvéról a Német Nagydíj előtt az F1 hivatalos, szimulátoros pályabemutatóján. Most már biztos kicsit másképp gondol rá, hiszen sokáig nyögni fogja, hogy a hibájával odaajándékozta Hamiltonnak az 1. helyet a vb-tabellán. Aki mellesleg a sportfelügyelőknek is köszönetet mondhat, amiért az előnye 17 pont maradt...

A Ferrari akaratlanul majdnem csőbe húzta Hamiltont

Az időmérőn elkövetett hiba és a Q1-es búcsú után számítani lehetett rá, hogy Hamilton minimum az 5. helyig felkapaszkodik, Max Verstappen elkapása sem tűnt lehetetlennek, de a dobogó sokáig csak délibábnak látszott számára, főleg a Ferrari masszív erőfölénye miatt.

Erre senki sem számított, 13 éve volt hasonló esetForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

Gólhelyzetbe azzal hozta magát, hogy a lágy gumin kiváló sebességgel nyújtotta el az etapját a 42. körig. Mint említettük, a kerékcseréje után csupán 23 másodperc választotta el Vetteltől, akin 2 szekundumot hozott azt követően, hogy kipipálta a középmezőnyben megelőzendők listájáról az utolsó nevet, Kevin Magnussenét a 14. körben.

Bármennyire is tartós a sárga csíkos keverék, és hiába ragadt be Vettel Räikkönen mögé, ez szép teljesítmény.

Hamilton a távolságot nagy harapásokkal fogyasztva már 3 másodpercen belül haladt Bottastól és Räikkönentől, amikor beküldték a Safety Car-t, őket valószínűleg így is-úgy is levadászta volna a 14, illetve 28 körrel frissebb gumin. Végül azzal került eléjük, hogy velük ellentétben nem hajtott a bokszba a biztonsági autós periódusban, de mint láthattuk, ez rasztatincses hajszálakon múlt, sőt, a győzelméhez a sportfelügyelők jóindulata is kellett.

Az utolsó két jobbkanyar közül az elsőnél kiáltott rá a Mercedes, hogy menjen ki a bokszba és tartsa a távolságot Bottastól, ami ritkán tapasztalható zavart keltett, miután Räikkönen a pályán maradt – már megint, tehetjük hozzá, hiszen az istálló futószalagon termeli a furcsaságokat és a határozatlanságot a stratégiával. Ez azért kezd aggasztó méreteket ölteni. A felszólításra Hamilton a bokszutca felé vette az irányt, és be is fordult oda, ám amint meglátták, hogy a Ferrari a célegyenes felé megy tovább, a füvön átvágva visszagurult a pályára.

A riválisuk döntése meglepetést okozhatott, mert triviálisnak tűnt, hogy Räikkönen gumijait érdemes lecserélni,

melyek akkor a legidősebbek voltak az egész mezőnyben. Ez végül meg is történt, de csak egy kör múlva – néhány pillanatig azt hitték, VSC-fázis lesz, a finn pedig pont elment a bokszutca bejárata mellett, amikor ráeszméltek, hogy jön a Safety Car. Ezzel akaratlanul majdnem büntetésbe vezették bele Hamiltont, és egy kocogós tempóban futott körük volt mérlegelni a lehetőségeket, mielőtt Bottashoz hasonlóan ők is rászánták magukat a kerékcserére.

  • Carlo Santi, versenymérnök: Kimi, biztonságos kint maradni [a pályán]?
  • Räikkönen: Nem tudom. Nagyon csúszós lesz, de szerintem nincs vesztenivalónk. El fog állni az eső?
  • Santi: Mit gondolsz a slick gumijaidról?
  • Räikkönen: Jó a tapadásuk, de nem tudom, változni fog-e.
  • Santi: Az eső el fog állni.
  • Räikkönen: Meddig marad a pályán a Safety Car? Szerintem minden ettől függ...Mit akartok? Kockáztassunk?
  • Santi: Boksz, Kimi, boksz!

Ez kifejezetten határozott beszélgetésnek tűnt ahhoz képest, ami Peter Bonnington és Hamilton között zajlott egy-két perccel korábban a bokszbejáratnál. Amikor a versenyző bekanyarodás közben meglátta, hogy Räikkönen a pozícióelőnyben bízva a pályán marad, jelentett a rádión, a mérnöke erre rávágta, hogy tegyen így ő is. Hamilton balra rántotta a kormányt, és már a füvön tartózkodott, amikor pillanatokkal később Bonnington meggondolta magát és kapkodva rákiabált, hogy „be, be, be. be...” Ekkor viszont már késő volt.

„Azt gondoltam, kint kell maradnom a pályán, mert elégedett voltam a gumikkal. Szóltak, hogy menjek be a bokszba, és láttam, hogy Valtteri ezt teszi. Én azonban nem voltam biztos benne, hogy a csapat biztos a döntésben, és már a bokszutcában jártam, amikor közölték, hogy maradjak kint – nyilatkozta Hamilton. Ne feledjük, neki még csak 10 kör volt az abroncsokban. – Megkérdőjeleztem a behívást, és mint kiderült, nem az volt a helyes döntés.”

Miért maradt el a szigorúbb büntetés?

A manőverrel Hamilton egyértelműen megsértette az FIA Nemzetközi Sportkódex L-függelék, 4. bekezdésének 4. (d) fejezetét – a sportfelügyelők ezt kijelentették az ítéletben –, amely tiltja a bokszutcát a pályától elválasztó vonal keresztezését bármilyen irányból, a vis maior eseteket leszámítva.

A Safety Car is megfűszerezte a versenytForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

Fél kör sem telt, és rádión máris megkérdezte, bajban van-e, de mérnöke nemmel válaszolt. Lehet, hogy akkor tényleg így gondolták a Mercedesnél, később azonban gombóc nőtt a torkukban, és arra kérték a pilótát, hogy egészen a célvonalig keményen hajtson és növelje az előnyét, egy pillanatra se engedjen ki. Három éve Hamilton Monzában átélt hasonlót, akkor amiatt fenyegette büntetés, hogy az egyik gumijában a rajt előtti ellenőrzéskor az engedélyezettnél alacsonyabb volt a nyomás, úgyhogy most sejthette, mi áll a kérés hátterében.

A célvonalat átszelve gyorsan meg is kérdezte, hogy kapott-e büntetést.

Az utólagos kihallgatáson megúszta egy megrovással; ennek csak akkor lesz jelentősége, ha idén kap még kettőt, mert a harmadiknál rajtbüntetés jár. Az elmúlt években előfordultak hasonló vétségek szép számmal, bár többnyire ellenkező irányban: az volt a jellemző, hogy a pilóták túl későn, a kihelyezett bóját nem jobbról, hanem balról kerülve, vagy a fehér csíkot keresztezve tértek be a bokszutcába.

Incidensek a bokszutca bejáratánál 2015 óta
Nagydíj Esemény Versenyző Büntetés
2015 Spanyol  edzés Nico Rosberg megrovás
2015 Kanadai futam Romain Grosjean nincs*
2015 Kanadai futam Will Stevens nincs*
2015 Osztrák edzés Danyiil Kvjat megrovás
2015 Osztrák edzés Sebastian Vettel megrovás
2015 Osztrák edzés Nico Hülkenberg megrovás
2015 Orosz edzés Valtteri Bottas megrovás
2015 Orosz futam Carlos Sainz 5 másodperc
2015 Mexikói edzés Nico Hülkenberg  megrovás
2016 Európa futam Kimi Räikkönen 5 másodperc
2016 Osztrák edzés Marcus Ericsson megrovás
2017 Spanyol futam Pascal Wehrlein 5 másodperc
2017 Osztrák edzés Lance Stroll megrovás

* Egy másik autó miatt hajtottak a bokszutcába a vonal keresztezésével

A táblázatban egyetlen kivétel van: Räikkönen 2016-os bakui kihágása, de az sem egyezett meg teljesen Hamiltonéval. Ő épp a depóba tartó Daniel Ricciardót üldözte, és a szélárnyék miatt a bokszbejárat meghosszabbítását jelentő fehér vonal bal oldalára keveredett, ami az ottani különleges előírások értelmében bokszkiállásra kötelezte.

Akció közben a finn megfeledkezett erről, s miután látta, mire készül Ricciardo, a felfestésen balról jobbra áthajtva folytatta a versenyt; ez 5 másodpercbe fájt neki.  

A bokszbejárat előtti csík keresztezése önmagában nem vétség, a lenti, Montrealban készült képen például látható, hogy a vonalvezetés miatt ez néhol óhatatlanul része a hétvégének. A gondot Räikkönennél sem a pályára visszatáncolás jelentette, hanem a bokszkiállás hiánya – Bakuban azért van érvényben azóta is a szabály a fehér csík bal oldalán, mert a pilóták ott szélsőségesen nagy tempóval érkeznek a bokszbejárathoz, és az FIA nem akar balesetet egy váratlan, potenciálisan veszélyes irányváltásból.

Vettel befordul a kanadai pálya utolsó kanyarkombinációjába

Forrás: F1 TV

De Hamiltoné az volt-e? „Nem annyira egyértelmű, veszélyes-e, ha egy pilóta mégis visszatér a pályára azután, hogy a bója mellett elfordulva bement a bokszutcába” – jelentette ki az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting. Szerinte a Räikkönen-féle incidens azért is „nagyban különbözött” Hamiltonétól, mert ott „két autó nagyon közel ment egymáshoz óriási sebességnél.”

Vis maior esetnek természetesen egyik sem tekinthető.

A sportfelügyelők három enyhítő tényezővel magyarázták Hamilton enyhe büntetését: 1) „A versenyző és a csapat őszintén elismerte a hibát, amit a zavar okozott, hogy a pályán maradjanak vagy bejöjjenek a depóba. 2) A kihágás Safety Car alatt történt. 3) Egy pillanatig sem jelentett veszélyt [Hamilton] másra, és az irányváltást biztonságosan hajtotta végre.

Az 1) ponttal nekünk az a bökkenő, hogy egy beismerő vallomással és a saját hezitálásunkra hivatkozással feloldozást lehet nyerni? Räikkönen is bocsánatot kért a silverstone-i ütközésért a rajtnál, és a rosszul rögzített kerekeknél sem szokott mentség lenni a kapkodás. A 2)-esnél sem értjük, miért enyhítő körülmény, hogy a szabálytalanság a Safety Car alatt történt. Az igaz, hogy Hamilton senkit sem sodort veszélybe a manőverrel, de ugyanez lett volna-e a verdikt, ha valaki épp érkezik közvetlenül mögötte és a pályán marad, és teljes joggal eszébe sem jut, hogy a bokszutcába bekanyarodó Mercedes úgysem fog felbukkanni tőle jobbra?

Megint úgy tűnt, a felügyelők nem magát a vétséget, hanem annak következményeit vizsgálták. Hiába volt veszélytelen Hamilton manővere, egy hasonlóan ártatlanért a 2015-ös Osztrák Nagydíjon simán megkapta az 5 másodperces büntetést, amiért a bokszutca kijáratánál átlépte a vonalat. Az ítéletek következetlenségéről most nem írnék bővebben, ez elég ismert téma. Ha a Sportkódex szavait figyelembe véve a bokszutcát a pályától elválasztó vonal keresztezése mindkét irányból egyformán tilos, a fenti táblázat alapján Hamiltonnak 5 másodperces szankciót diktált volna a logika (pár évvel korábban egyébként még szigorúbban, bokszutcán áthajtással sújtották az efféle bűnöket), ami Bottas mögé sorolná a végeredményben; megrovást edzéseken osztottak ki.

Az ügy precedens értékűnek tűnik, és hivatkozni lehet rá, ha a jövőben valaki esetleg egy másik Safety Car-fázis során szándékosan megismétli Hamilton mutatványát a bokszutca bejáratánál azzal a céllal, hátha a mögötte lévőket becsalja ezzel a depóba...

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK