Vágólapra másolva!
A Német Nagydíjon már a Mercedes is kénytelen volt elismerni, hogy a Ferrari előttük jár az erőforrás terén, amellyel körönként 5 tizeddel gyorsabbak náluk az egyenesekben. Toto Wolff csapatfőnök szerint mindegy, hogy hogyan, de teljesítményt kell találniuk.

A riválisoknak az Osztrák Nagydíjon vált nyilvánvalóvá, hogy a Ferrari hatalmasat lépett előre az erőforrásával, igazán aggódni azonban a jelek szerint Németországban kezdtek. Egyelőre egyik csapat, köztük a Mercedes sem tudja, hogy mit találtak a vörösök, de abban biztosak, hogy sürgősen rá kell jönniük, különben a Ferrari végérvényesen megléphet a bajnoki címért folyó küzdelemben.

A Ferrari ellenfelei elképedtek a vörösök motorjának teljesítményén Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

Korábban az akkumulátorra vonatkozó szabályok kijátszásával vádolták a riválisok – legfőképp a Mercedes – a maranellóiakat, mondván a trükkös megoldásukkal megkerülik az FIA 120 kW-s (163 lóerős) korlátozását az egy kör alatt visszatáplálható energiára vonatkozóan. A csapatnak szoftvert és hardvert is cserélnie kellett, hogy a szövetség jobban tudja ellenőrizni a rendszerét, szabálytalanságot azonban nem találtak, a Monacói Nagydíj óta pedig nem is nagyon volt fejlemény a témában.

Ezt követte a montreali fejlesztési csomag, amely a riválisok GPS-mérései alapján még csak kisebb előrelépést eredményezett, az igazán nagy ugrást az Osztrák Nagydíjon hajtotta végre a Scuderia.

Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport szakírója úgy értesült, hogy a Renault és a Mercedes mérései alapján a Ferrarik egyik futamról a másikra 28 kW-t, azaz 38 lóerőt nyertek, legalábbis ha teljesítményre váltják a GPS alapján mért adatokat.

A két rivális istálló attól a ponttól kezdve tapasztal ugrást a Ferrari teljesítményében, hogy a gyorsulást már nem a tapadás határozza meg. A riválisok arra gyanakodnak, hogy az engedélyezett 4 MJ helyett a vörösök 4,4 MJ-t táplálnak vissza az akkumulátorba, az MGU-K az engedélyezett 120 helyett pedig 150 kW-t ad le.

A kanyarok kijáratánál és a középgyors kanyarokban nyerhet nagyot a Ferrari Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az FIA két helyen végez méréseket, az akkumulátor kimeneténél, valamint a főtengelyen. Charlie Whiting versenyigazgató szerint ezen mérések alapján az SF71-H megfelel a szabályoknak, Cyril Abiteboul, a Renault sportprogramjának igazgatója azonban sztenderd szoftvereket szeretne, szerinte így elkerülhetőek lennének a gyanúsítgatások.

Köridőre váltva a Ferrarik Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint 5 tizedet nyernek a hockenheimi egyenesben az Ezüstnyilakhoz képest, ami a többi csapat szerint normális esetben 2 évnyi fejlesztés után érhető el.

„Komoly figyelmeztetést kaptunk ma, hogy amennyiben harcban akarunk maradni a világbajnoki címért, ki kell találnunk, miként fejleszthetünk az erőforrásunkon – nyilatkozta Wolff. – Egyetlen másodpercig sem akarok a Ferrarival foglalkozni, csak magunkkal."

Ha mások el tudják érni ezt a szintet, akkor nekünk is képesnek kell lennünk rá. Minden típusú kanyarban jók vagyunk, de nem tudjuk hozni a [Ferrari] teljesítményét az egyenesekben."

Wolff szerint a kanyarokban jók, az egyenesekben képtelenek tartani a tempót a maranellóiakkal Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

Hogy a Ferrari a nagy ugrást nem a Kanadában bevezetett második motorváltozattal, hanem csak két futammal később érte el, új szoftverrel magyarázzák az ellenfelek. A GPS alapján a Red Bull Ringen az első három egyenesben, Silverstone-ban pedig a Wellington egyenesben és a Luffield kanyartól a Maggots-ig tartó padlógázas szakaszon volt a legszembetűnőbb a Ferrari fölénye.

„Monaco után léptek egyet előre, Kanadától pedig borzasztóan nagyot nőtt a teljesítményük az időmérőre és a futamok elejére. Nekik legyen mondva, ez nagyban befolyásolja az erőviszonyokat" – mondta Wolff.

A legtöbbet a kigyorsítások alatt, valamint a közepesen gyors kanyarokban nyerik, nem az egyenesek végén."

A Ferrari motorjának teljesítménye Martin Brundle-t, a Sky Sports szakkommentátorát is lenyűgözte.

Tudomásom szerint nem is konkrétan az akkumulátorral vagy az energia visszanyerésével kapcsolatos, hanem valami mással."

Wolff nem akar a Ferrarival foglalkozni, saját csapatát sürgeti gyors reagálásra Forrás: AFP/Andrej Isakovic

„A többi csapat nem tudja, hogy mi lehet az, ezért lemásolni sem képesek. Az összes Ferrari-motoros autó nagyon jól megy. Valahol ott nyerhetnek nagyot, ahol a motorerőt átviszik az aszfaltra" – találgatott Brundle.

Schmidt információi alapján az előnyt nem csak az időmérőkön élvezik a vörös autók és a többi Ferrari-motoros csapat, hanem a futamon is hatékonyabb az energia-visszanyerésük.

Hogy hol találtak ennyi időt, azt egyelőre mindenki csak találgatja. Egyes teóriák szerint az aerodinamika terén fejlődtek és sikerült csökkenteniük a légellenállást nyitott DRS-nél, de ez nem magyarázná a többi Ferrari-motoros autó jó teljesítményét.

Räikkönen még mindig a régebbi motorspecifikációval megy, de ugyanúgy gyorsabb az egyenesben Forrás: DPPI/Florent Gooden

Wolff felhívta a figyelmet, hogy Räikkönen még mindig az egyes specifikációjú V6-ost használja, a trükköt tehát aligha a belső égésű motorban kell keresni.

Úgyhogy nem lehet a belső égésű motor, ide pedig új fejlesztéseket hoztak, amit az összes Ferrari-motoros autóba beszereltek, közülük egyet kivéve pedig mindegyik bejutott a Q3-ba" – mondta a Mercedes csapatfőnöke.

Charlie Whiting a Német Nagydíj szombati napján a Mercedes motorhome-jában egyeztetett az erőforrásokról, Wolff azonban tagadta, hogy a Ferrari rejtélyes fölénye votl a téma. „Általános dolog, hogy egyeztetünk az FIA-val, más csapatokkal, vagy motorgyártókkal. Látványosabb, ha ezt egy versenyhétvégén tesszük, de teljesen általános technikai kérdésekről volt szó."