Vágólapra másolva!
A 2019-es szezontól új aerodinamikai szabályok lépnek életbe a Forma-1-ben, amelyektől több előzést várnak a szabályalkotók, de mire oda kerülünk, könnyen lehet, hogy nem így lesz.

Már korábban is többen felemelték a szavukat a 2019-től életbe lépő aerodinamikai szabályváltoztatások ellen. A sokak által elkapkodottnak tartott módosítások célja megkönnyíteni az előzést úgy, hogy az egyszerűsített első szárnynak, fékhűtőknek, oldalsó légterelőknek és hátsó szárnynak köszönhetően az autók közelebbről tudják követni egymást. Az április végén elfogadott regulák egyik legnagyobb hátulütője, hogy a csapatok nem vihetik át idei fejlesztéseiket a következő idényre. A korai átállásnak pedig megvannak a hátulütői.

Az F1-es csapatok zöme a szokottnál jóval korábban megkezdi a jövő évre végzett szimulációkat Forrás: Honda

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke szerint egyelőre korai megmondani, hogy a szabályváltoztatások lényegesen javítanak-e a versenyzés minőségén.

Egy dologban azonban biztos, a mérnökök mindent megtesznek azért, hogy ne legyen könnyebb előzni.

„Az aerodinamikai szakemberek a szabály szövegének minden apró részletét felhasználják a teljesítmény érdekében – mondta az olasz. – Csinálnak egy tanulmányt egy hét alatt, közlik, hogy mi a helyzet, majd csinálnak még egyet két hónap alatt, aminek már teljesen más lesz az eredménye."

– vázolta a helyzetet Steiner. – Most mindenki abban a fázisban tart, hogy a lehető legtöbbet kihozza a háromhetes tanulmány alapján bevezetett szabályokból, amelyek jó célt szolgálnak, könnyebbé akarják tenni az előzést."

A Haas még abban a tudatban ütemezte be kanadai fejlesztési csomagját, hogy nem lesznek szabályváltozások jövőre Forrás: Motorsport Images/Andy Hone

A Haas története legnagyobb fejlesztési csomagját vetette be a Kanadai Nagydíjon, a folytatásban azonban közel sem biztos, hogy lesz kapacitása hasonlóra, mivel el kell kezdjen a 2019-es autójával foglalkozni.

– mondta Steiner. – [A mérnököknek] le kell futtatniuk néhány szimulációt ahhoz, hogy kiderítsék, miként működik az új szárny, ezután pedig a következő két-három hétben döntik el, hogy kicsit jobban az új szabályokra koncentrálnak-e."

Steiner szerint vélhetően a jövő évi autó fejlesztését fogják előtérbe helyezni, ahogyan a limitált szélcsatorna és CFD-használat miatt a többi csapatnak is így kell tennie.

Romain Grosjean, a Haas francia pilótája hozzátette, ha előre tudták volna, hogy változnak a szabályok jövőre, nem készültek volna ekkora fejlesztésekkel a Kanadai Nagydíjra. „Nagy erőfeszítéseket fektettünk az új fejlesztésekbe, gondolván, hogy változatlanok maradnak a szabályok. Szerintem minden csapatnak elég korán el kell kezdenie 2019-re készülnie, mivel nagyon másak lesznek az autók. A mostani csomagunkkal jó helyzetben vagyunk ahhoz, hogy sok futamon pontot szerezzünk."

Ez eddig csak elvétve sikerült az istállónak, a csapatfőnök szerint míg korábban a lehetőségek kihasználásában jeleskedtek, az idén az elszalasztásukkal hívták fel magukra a figyelmet.

A Sauber nem bánja, hogy gyökeresen át kell szabnia autóját 2019-re Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Akad olyan csapat is, amelyiknek jól jön a 2019-es változtatás, a Sauber például mellette tette le a voksát, Frederic Vasseur csapatfőnök pedig elmondta, hamarosan a jövő évi autóra fogják fordítani az istálló erőforrásait.

– nyilatkozta Vasseur. – Őszintén szólva nem hiszem, hogy sokra vihetjük az idei szezonban, ezért több értelme van, ha korán elkezdünk az új szabályokra koncentrálni."

Az új regulák néhány részletének pontosításához további megbeszélésekre van szükség a csapatok és az FIA között, Vasseur szerint ez azonban nem jelent hátráltató tényezőt. „Az ördög ugyan a részletekben lakozik, de a globális kép adott, mindössze kis dolgokat kell megvitatnunk."