Vágólapra másolva!
Sokáig csak álmodozhattunk arról, vajon milyen lehet Michael Schumacher vagy Lewis Hamilton bőrébe bújva padlógázzal kilőni a monacói alagútból, vagy a határon táncolva átdobni az autót az uszodai sikán kerékvetőin. Most kaptunk egy kis ízelítőt.

Mióta a Liberty Media az F1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa, számos újítást fedezhettek fel a nézők a versenyek közvetítéseiben. A különböző grafikai változtatások mellett a kamerák pozícionálásával azonban kevesebbet kísérleteztek, a leginkább a pálya melletti kamerákat igyekeztek úgy elhelyezni, hogy azok minél jobban visszaadják az autók sebességét. A fedélzeti kamerák esetében inkább a hanggal hívta fel magára a figyelmet a Liberty, miután elkezdte próbálgatni a motorzajt élethűbben átadó mikrofonokat.

Ezt látta Pierre Gasly a Monacói Nagydíjon Forrás: Formula 1

Az egyetlen apróbb változás mindössze az volt, hogy a hagyományos, a pilóta feje fölötti légbeömlő nyílásra szerelt fedélzeti kamerák helyett a közvetítésekben többet kezdték el használni a pilóta szemmagasságához közelebb levő kamerák képeit. Ezt aztán a glória bevezetése egy csapásra eltüntette, utoljára az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein láttuk. Azaz, hogy nem láttuk, a fejvédő ugyanis teljesen kitakarta a pályát a néző elől.

Az F1 régóta próbálkozik az úgynevezett sisakkamera, vagy sisakrostély-kamera bevezetésével. Már a '94-es Belga Nagydíj hétvégéjén láthatták a nézők, ahogyan Mark Blundell terelgeti a Tyrellt Spában.

Ezután időről-időre „beülhettünk valaki mellé", a sisakkamera azonban nem terjedt el. Nem úgy a tengerentúlon, ahol az azóta megszűnt CART sorozatban Paul Tracy sisakjáról sugároztak először élőben képeket 2002-ben, az Indy Car pedig tavaly rendszeresítette a Visor Camet, a rajongók így elképesztő felbontásban élvezhetik a 300 km/h fölötti száguldást.

@grahamrahal's #VISORCAM says it all... And that was when it was ‘good’ out there. #INDYCAR // #HIGPA

Verizon IndyCar Series (@indycar) által megosztott bejegyzés,

Ilyen és ehhez hasonló felvételeket élvezhetnek az Indy Car nézői. Az idei alabamai versenyen Graham Rahal kamerája mutatta meg, hogy mennyit láttak, vagy inkább nem láttak a versenyzők az esőben.

A Forma-1-ben utoljára 2013-ban, Paul di Resta és Valtteri Bottas révén kaphattunk betekintést abba, hogy milyen is egy verseny a pilóta szemszögéből. Azóta is számos sisakkamerás felvétel kering az interneten, de ezek mind teszteken készültek.

Az idén Nico Hülkenberg és Bottas például már azt is megmutatta, hogy mennyit takar ki a glória a pilóták látóteréből.

Most eljött a pillanat, hogy hivatalos nagydíjhétvégén is bemutassák mindezt, ráadásul a versenynaptár egyik ékkövének számító monacói pályán. Az idei Monacói Nagydíj egyik szabadedzésére Pierre Gasly kapott egy sisakkamerát, hogy mérsékelt tempóval ugyan, de körbevezesse a nézőket a hercegségben.

Jól látható, hogy a kamera egyelőre nem olyan tökéletes, mint az Indy Carban használt, a rázkódástól, és vélhetően a glóriától többször életlenné válik a kép, de még így is ez az eddigi legjobb próbálkozás az F1 részéről. Érdekes megfigyelni, hogy a kanyarokban mennyire bezavar a pilóta látóterébe a saját keze, valamint, hogy a tükörbe nézve milyen keveset lehet látni a hátsó keréktől és a hátsó szárnytól. Az élményt Gasly csapatrádiója is fokozza.