Elképesztően gyors lehet a Miami Nagydíj helyszíne

Champ Car World Series, CART, Bruno Junqueira, Newman Haas Racing, Lola-Ford, Miami 2003
Brazilian Bruno Junqueira driving the #1 Newman Haas Racing Ford Lola takes the lead at the start of the Grand Prix Americas, round 16 of the C.A.R.T (Championship Auto Racing Teams) ChampCar World Series 28 September, 2003 in Miami, Florida. (Darrell Ingham/Getty Images/AFP) FOR NEWSPAPERS AND TV USE ONLY
Vágólapra másolva!
A Forma-1 európai gyökereit meghagyná a Liberty Media, amely az amerikai és kínai terjeszkedés mellett a versenynaptárat is megreformálná.

Jövőre egyről kettőre nőhet az Egyesült Államokban rendezett futamok száma, hiszen Miami önkormányzata május 10-én szavaz arról, hogy támogatják-e egy verseny megrendezését a floridai nagyvárosban. A Liberty Media nem titkolt célja, hogy új helyszínekre vigye el a száguldó cirkuszt, sokan pedig attól tartanak, hogy ennek a tradicionális európai helyszínek láthatják kárát.

Korábban Formula E és (képünkön) Champ Car futamot is rendeztek Miami utcáin Forrás: Getty Images/2003 Getty Images/Darrell Ingham

Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója igyekezett megnyugtatni mindenkit, szerinte szó sincs arról, hogy az F1 hátat fordítan az öreg kontinensnek.

„Az első naptól fogva tisztáztuk, hogy terjeszkedni szeretnénk az Egyesült Államokban és Ázsiában – nyilatkozta az Autosportnak. – Büszkék vagyunk a texasi futamunkra, de korábban is beszéltünk más lehetséges versenyhelyszínekről, a leggyakrabban talán New York, Miami és Las Vegas került szóba. Ez [a miami verseny] tehát megegyezik azzal, amit mondtunk."

– szögezte le az elnök. Carey ugyanakkor nagy lehetőséget lát az új helyszínekben, azokkal növelné az F1 népszerűségét. „Úgy hisszük, hogy még nagyobbá tehetjük a Forma-1-et a világ két legnagyobb médiagazdaságában, Kínában és az USA-ban. Előbbi országban nemrég jelentettünk be néhány kezdeményezést erre vonatkozóan és az Egyesült Államokban is erre készülünk."

A miami futam lehetséges pályarajza

„Elkötelezettek vagyunk más városok irányába is, ugyanakkor úgy gondoljuk, Miami csodálatos versenyhelyszín lenne. Jelenleg azon vagyunk, hogy megállapítsuk, össze tudunk-e hozni valamit a várossal közösen, ami mindkét félnek megfelelő."

A Miami Nagydíjról ugyan csak május 10-én szavaznak, Lewis Hamilton mintha már tudna valamit, Instagram történetébe ugyanis sejtelmes szöveget posztolt.

„Nagyon örülök a 2019-es Miami Nagydíjnak. Imádom Miamit, alig várom, hogy láthassam a pályarajzot és eltölthessek ott némi időt. USA, nemsokára jövünk! – írta Hamilton, a pályarajz láttán azonban alábbhagyott a lelkesedése. – Oké, megnéztem a miami pálya tervét. Nos, nem az igazi. Hadd tervezzem meg én!"

Nagy fába vágta a fejszéjét a Liberty

A Liberty Media a Forma-1 kereskedelmi jogainak tulajdonosaként arra törekszik, hogy átalakítsa a száguldó cirkusz versenynaptárát. A terv az, hogy területi alapon rendeznék sorba a futamokat, ezzel rávennék a nézőket, hogy rövid időn belül több versenyre is ellátogassanak, csökkennének a logisztikai költségek és a különböző promóciós eményeknek is jót tenne, ha egyszerre több futam köré szerveződhetnének. Ez azonban nem megy könnyen.

A 2012-es valenciai verseny mindössze másfél hónappal követte a barcelonai Spanyol Nagydíjat Forrás: Getty Images/Mark Thompson

A remélt előnyök mellett azonban az árnyoldalakra is fel kell készülni. Dieter Rencken, a Racefans rutinos tudósítója egy elemzésben rámutatott, elég csak a 2001-es hockenheimi és nürburgringi, vagy a 2012-es valenciai és barcelonai versenyre gondolni.

Előbbi esetben mindössze öt, utóbbiban hat hét választotta el a két futamot, ami a nézőszámok csökkenésével járt, hiszen kevesen engedhetnek meg maguknak ilyen rövid időn belül két borsos árú ülőjegyet.

Ha pedig emiatt olcsóbb belépőt választanak, az ugyancsak csökkenti a bevételeket, ennélfogva egyik megoldás sem tartott két évnél tovább.

Hiába sikeres az elmúlt években a Mercedes és a német pilóták, a Hockenheimringen kevés a néző Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Wolfram Kastl

A szervezők foggal-körömmel ragaszkodnak a korábban kiharcolt helyükért a naptárban, ahogy például Bahrein és a közeli Abu-Dzabi is teszi az áprilisi, illetve novemberi futamával. A kiharcolt időpontokat és a versenytársakat távol tartó feltételeiket gyakran szerződésben is rögzítik. Melbourne ily módon formálhat igényt a szezonnyítóra, míg Abu-Dzabi az idényzáró kizárólagos birtokosa.

Számolni kell tovább a különböző időzónákról és az időjárással is,

hiszen márciusban őrültség lenne európai futamot rendezni, míg a Közel-Keleten augusztusban elviselhetetlen a hőség, Japánban pedig a tájfun szezonnal kell számolni.

Japánban a viharok és a földrengés is gondokat okozhat Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

Egyes helyszínek igyekeznek nemzeti és vallási ünnepek idejére kialkudni a futamukat, kihasználva, hogy az emberek akkor nem dolgoznak. Az olyan, nagy horderejű sportesemények is befolyásolják a naptárat, mint a labdarúgó világbajnokság vagy a Le Mans-i 24 órás verseny, hiszen mindenkinek kedvezőbb, ha a fontos sportesemények nem egyszerre zajlanak.

A Liberty Mediának ráadásul hamarosan újabb kihívással is szembe kell néznie.

Mivel az F1 a Liberty hatalomátvétele óta tőzsdei cég, köteles nyilvánosságra hozni a pénzügyi jelentéseit, ezekből viszont kiderül, hogy Abu-Dzabi, Bahrein, Szocsi vagy Baku az átlagos, 30 millió dollár körüli jogdíjnál jóval magasabb összeget fizet a futamrendezésért, így nem lenne meglepő, ha jobb feltételeket követelnének maguknak, ami tovább csökkentheti az F1-et irányító szervezet nyereségét.