Vágólapra másolva!
Kínában hűvös lesz, a pálya a kigyorsítások helyett a hatékony aerodinamikát díjazza, de a motorerőnek is fontos szerep jut: a Mercedes dörzsölheti a tenyerét, mert ezek nekik kedveznek, folytatódhat a sanghaji sikersorozatuk. A Pirelli viszont szakít a hagyományokkal.

Idén először követ szünet nélkül egy F1-es versenyhétvégét a következő, a forró Bahreinből már el is utazott a mezőny a hűvös Kínába, az ultramodern sanghaji pályára. Ez a Mercedes felségterülete volt az elmúlt években: 2012 óta nem termett babér másnak az időmérőn és a futamon is csak egyszer nem az övék lett az első hely.

Hamilton nyerte az előző versenyt Kínában Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Ebben segítségükre volt, hogy itt található az idény leghosszabb, közel 1,2 kilométer hosszú egyenese, ahol a lóerők szó szerint aranyat érnek. Egy körön a padlógázos szakaszok aránya mégis átlagos, 60% alatti, az 5451 méter hosszú pálya

többségében elnyújtott gyors kanyarokból épül fel

– a két hajtűn és az egybefonódó 2/3-as, valamint a 11-es számún kívül mindegyik ilyen, megkövetelve a hatékony aerodinamikát.

Információk a sanghaji pályáról Forrás: FIA

A számozásban az 1-től 3-ig tartó rész a legnagyobb kihívás, ami vezetéstechnikailag egyetlen egységnek számít. „Őrületes kanyarok – véli Daniel Ricciardo. – Nagyon keményen bánnak az első gumikkal, de ha itt jók vagyunk, jó formában várhatjuk a versenyt." Az aszfalt folyamatosan szűkül, és a pilóták többféle megközelítésből választhatnak, milyen íven és gázadagolással menjenek át a kombináción.

A Kínai Nagydíj legfontosabb statisztikái
HelyszínekSanghaj (2004-)
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat)Lewis Hamilton (5) / Mercedes (5)
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat)Lewis Hamilton (6) / Mercedes (6)
Az előző öt futam győztese2017: Lewis Hamilton, 2016: Nico Rosberg, 2015: Lewis Hamilton, 2014: Lewis Hamilton, 2013: Fernando Alonso
Futamgyőztesek a mezőnybőlHamilton (5), Alonso (2), Räikkönen, Vettel (1-1)

Összesen nyolc olyan helyszín van a jelenlegi naptárban, ahol a 2014-ben bevezetett új motorszabályok óta mindig a Mercedes nyert, ebből haton a pole-t is kisajátították. Mind közül Kínában nyúlik legrégebbre a sikersorozatuk, ahol 2012-ben az istálló legelső győzelmét szerezték.

Bahreinben kilőtt az előzések száma, és a sanghaji pályán sem kell véget nem érő vonatozásra számítani. A legjobb hely az előzésre természetesen a hosszú egyenes és az azt lezáró hajtűkanyar.

A Mercedes feléled a hűvösben?

Úgy tűnik, a körülmények függvényében hasonlóan alakulhatnak az erőviszonyok a tavalyihoz: melegben és a lassú kanyarokkal teletűzdelt pályákon a Ferrari, hűvösebb időben és a lendületesebb aszfaltcsíkokon a Mercedes indulhat előnyből. Előbbi körülmények legközelebb Monacóban várhatók, addig lesz egy kis ideje a mérnököknek kitalálni valamilyen megoldást a brackley-i bázison.

Ezek belé lehetnek kódolva. Érdekes" – mondta a Mercedes csapatfőnöke, elismerve, hogy a W09-nek sem erősségei a bahreinihez hasonló pályák, ahol a kemény kigyorsításokon hamar túlhevülhetnek a hátsó gumik.

A hétvégére előzetesen nem a Ferrari tűnik favoritnak Forrás: AFP/Greg Baker

A kínai azonban, mint láttuk, nem ilyen. A szezon első két versenyét utoljára tizennégy éve sikerült megnyernie a Ferrarinak, fel van adva a lecke, hogy tovább nyújtsák a győzelmi szériát, a triplázás is egy évtizede jött össze nekik legutóbb három egymást követő futamon. „Nehéz eltalálni a megfelelő beállításokat, de ha megint úgy sikerül [Kínában, mint Bahreinben], optimista leszek, hogy ismét jól szerepelhetünk" – mondta Sebastian Vettel.

Back-to-back race weekends, what could be better? . #F1 #Formula1 #ChineseGP #Shanghai #InstaSport

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

A 2017-es Kínai Nagydíj összefoglalója

A Mercedes mellett szóló tényezők miatt nem biztos, elég lesz az, hogy az első versenyhez képest a német már sokkal jobbnak érzi az autóját a féktávokon. Ez persze nem árt, a McLaren ugyanis rávilágított az előzetesében, hogy a kínai pálya mocsárra épült, és a féktávok emiatt nagyon egyenetlenek (a terheléstől az átlagosnál jobban gyűrődik az aszfalt).

A rendhagyó gumikínálat megkavarja a stratégiákat?

A Pirelli olyat tett, amit korábban soha; úgy jelölte ki a három gumikeveréket a versenyre, hogy azok nem szomszédosak a terméklistán. Kínában az ultralágy, a lágy és a közepes típust bocsátják a mezőny rendelkezésére, vagyis a két puhább (az ultralágy és a lágy) keverék közötti fokozatot kihagyták.

Megkavarhatja a paklit a Pirelli az egyedi gumijelöléssel Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

A szokatlan választással nehezebb stratégiai döntések elé akarják állítani a csapatokat:

helyezzék előtérbe a jobb tapadású, de gyorsabban kopó ultralágyakat, ha ennek az ára legalább két kerékcsere? Vagy jobban megéri a lassabb tempót biztosító lágy és közepes keverék egyetlen boxkiállással? Amit mindenképp figyelembe kell venni, hogy hűvös időben a puhább gumik könnyebben felmelegíthetők.

Az edzéseken szabadon lehet variálni a készlettel és lehet, hogy a különbségek eltűnnek a futamra, de az ultralágy gumiból a Ferrari pilótái 8-8, a mercedesesek 6-6 garnitúrát kapnak. Vajon agresszívebb lesz a Scuderia? Bahreinben a Mercedes kényszerült szokatlan húzásra, hogy tőrbe csalják Vettelt (majdnem sikerült), az előzetes papírforma szerint most a maranellóiaknak kell kilépni a komfortzónából.

A viszonylag hűvös idő szinte garantált, a pénteki edzésnapon eshet is Forrás: AFP/Johannes Eisele

A Red Bull párosának rendelése átmenetet képez a másik két élcsapat között, Ricciardo és Max Verstappen 7-7 szett ultralágyból gazdálkodhat a hétvégén. Erős a gyanúnk, hogy pénteki versenyszimulációkon a csapatok eltérő programot futtatnak majd a versenyzőikkel, hogy mindhárom gumiról elég sok információt gyűjtsenek – feltéve, ha száraz lesz az idő, a jelenlegi (cikkünk megjelenésekori) előrejelzés ugyanis péntekre záporokat jósol, miközben szombatra és vasárnapra borult, de csapadékmentes körülményekre van kilátás, 15-18 fokkal.

A kerékcserék már csak azért is érdekesek lesznek, mert hol nagyon feltűnően, hol kevésbé, két verseny alatt elég sok mindent befolyásoltak.

A Haasról átvándorol a kitüntetett figyelem a Bahreinben erősen dadogó Ferrarira, de megemlíthetjük, hogy legutóbb a Mercedesnél is csikorgott a gépezet, hiszen Valtteri Bottas kb. 1,5 másodpercet bukott a boxban; e nélkül bizonyára egy körrel hamarabb utoléri Vettelt és annyival tovább támadhatta volna.

Verstappennek összejön végre egy tiszta hétvége?

A Red Bull üdvöskéjének igencsak döcögősen indult a szezon, a két időmérőből és futamból egyiket sem hozta le hibátlanul. Ausztráliában kicsúszott a Q3-ban, rosszul rajtolt, megpördült, Bahreinben – jóllehet, valamilyen műszaki zűr miatt – balesetet szenvedett a kvalifikáció elején, vasárnap kiejtette magát egy ütközéssel Lewis Hamiltonnal. Egy újoncot már pellengérre állítottak volna ilyesmiért.

A Red Bull úgy döntött, száműzik a fejükből a kellemetlen gondolatokat, tiszta lappal indulnak újra csatába. „Őszintén hiszem, hogy az előző versenyeken megvolt az autónk a Ferrari legyőzéséhez, csak a pontszámunk nem tükrözi ezt" – jelentette ki Christian Horner csapatfőnök.

Több elhullajtott pont nem nagyon fér bele, ha a vb-címre pályáznak.

Verstappen a héten már nyilatkozott, hogy Hamilton rá vonatkozó trágár megjegyzését az adrenalinnak tulajdonítja, de az újságírók és riporterek még Sanghajban is biztos elvonják egy darabig a figyelmét az incidens utózöngéivel kapcsolatban.

A McLaren feljavul az időmérőre?

Fernando Alonsóék egész boldogok, amiért Ausztráliában és Bahreinben mindkét autóval pontot szereztek, így jelenleg a Red Bull előtt a 3. helyet foglalják el a konstruktőri tabellán (Alonso pedig 4. az egyéni listán). Csakhogy más közös metszet is van az első két nagydíjukban: az időmérő utolsó harmadába, a Q3-ba egyik alkalommal sem jutottak be, igazán komoly sanszuk nem is volt rá.

Alonso a 2017-es Kínai Nagydíjon Forrás: AFP/Greg Baker

Az így elszenvedett károkat az egyébként jó versenytempóval sem tudták, tudják tökéletesen helyreállítani vasárnap. „Túlságosan lassúk voltunk az időmérőn, ezen muszáj javítanunk.

– figyelmeztetett Alonso.

A McLaren egyelőre az új motorral sem tud kitűnni a középmezőnyből, annak élére eddig a Haas és a Toro Rosso állt; igaz, utóbbi a hétvégén várhatóan hátrébb fog csúszni a gyors kanyarok tömkelege miatt.

A Kínai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 4:00-5:30
  • 2. edzés: péntek 8:00-9:30
  • 3. edzés: szombat 5:00-6:00
  • időmérő: szombat 8:00-
  • verseny: vasárnap 8:10-