Társoldalunk:

Az autók átalakításával segítené az előzéseket a Liberty

2018.03.31. 18:19

A Liberty Media konkrét lépéseket tesz a Forma-1-es autók aerodinamikai átalakítása érdekében, hogy elősegítse az előzések számának növekedését – ígéri Ross Brawn.

Miután tavaly kinevezték a Liberty Media F1-es igazgatójává, Ross Brawn egy elismert F1-es szakemberekből álló csapatot toborzott maga köré. Brawn azzal bízta meg őket, hogy segítsenek úgy megfogalmazni a 2021-től életbe lépő szabályokat, hogy

az autók a leszorítóerő csökkentése mellett is stabilak maradjanak, az aerodinamika visszafogása révén pedig könnyebb legyen velük előzni.

„Az egyik [fejlesztési irány], amelyen már 6-9 hónapja dolgozunk, azt célozza, hogy megértsük, hogyan érhetnénk el, hogy a[z F1-es] autók hatékonyabban versenyezzenek egymással – nyilatkozta Brawn az amerikai SiriusXM rádiónak.

Bottas (Mercedes) azt mondta Melbourne-ben, hogy a 2018-as autók egyensúlya már 3 másodperc követési távolságnál felborulForrás: AFP/Picture-Alliance/Hoch Zwei

Fontos, hogy továbbra is magasan tartsuk az aerodinamika szintjét, ám ezt úgy kell megoldanunk, hogy az autók »barátságban« maradjanak egymással."
Brawn arra céloz, hogy a modern F1-ben lényegében azért kevés az előzés, mert az elöl haladó autó erős turbulenciát kelt, ezzel instabillá teszi a mögötte haladó autót.

Ricciardo (Red Bull) is tudna mesélni az előzés nehézségeiről. Melbourne-ben 27 körön át üldözte Räikkönent, többször ki is nézett mellé, de képtelen volt megelőzni a FerraritForrás: DPPI/Dppi

„Egyfajta erőtér alakul ki ennek következtében, egy buborék az autók körül.

Az üldöző azért nem tudja támadni [az előtte haladó autót], mert ha 1,5-2 másodpercen belülre kerül, elveszíti az erejét, így képtelen előzni."

A Mercedes pilótája, Valtteri Bottas arra panaszkodott az Ausztrál Nagydíjon, hogy idén rosszabb a helyzet, mint korábban volt, mert már 3 mp-es hátrányban is érezni lehet a másik autó keltette turbulencia a hatásait.

Ross Brawn (balra) és csapata már dolgozik az előzések megkönnyítésén. A Liberty F1-es igazgató azt mondja, akár már jövőre korlátozhatják az autók aerodinamikai kiképzésétForrás: DPPI/Florent Gooden

„Ezért indítottuk el ezt a programot, és az első eredményekkel máris elégedett vagyok" – tette hozzá Brawn. „A légörvénykeltés vonatkozásában az első szárny az egyik legérzékenyebb rész, de nem ez az egyetlen [neuralgikus] pont. Az első kerekek mögötti kiegészítő szárnyak, az egész hóbelevanc ugyanolyan érzékeny terület. Az alvázvégződés és az autó hátsó részének aerodinamikai [kialakítása] szintén érzékeny területek."

Brawn átfogó megoldást ígér

A Liberty F1-es igazgatója ígéri:

nemcsak az első szárnyat, hanem a versenyautók komplett aerodinamikai kiképzését felülvizsgálják, és ha szükséges, aerodinamikai korlátozásokat is bevezetnek 2019-re és 2020-ra,

amíg elkészülnek az átalakítás átfogó terveivel.

Jellemző, hogy a Ferrari és a Mercedes csatáját a VSC alatti boxkiállás, és nem egy előzés döntötte el AusztráliábanForrás: DPPI/Florent Gooden

„Teljes megoldást keresünk, nem szeretnénk egy-egy területet kiemelni anélkül, hogy megértenénk, az milyen hatással lenne [az autók] egészére. – mondja Brawn. – Pontosan tudjuk, mekkora teljesítményvesztést okoz, ha egy autó utolér egy másikat, és

vannak ötleteink, hogy mit lehetne tenni az elöl haladó autó turbulenciája ellen, illetve a követő autó érzékenységének a csökkentéséért.

Alaposan, rendszerezetten közelítjük meg ezt a problémát, ami a 2021-től érvénybe lépő megoldásokhoz vezet majd. Addig pedig mindent megteszünk, amit fairnek és korrektnek érzünk, hogy mérsékeljük a problémát."