Társoldalunk:
Hírlevél

Kiderült, min ment el a Mercedes melbourne-i győzelme

2018.03.29. 07:00

Három napba telt, mire a Mercedes mérnökei rájöttek, min bukták el Lewis Hamilton győzelmét az Ausztrál GP-n. A kalkulációs hibát nem a versenyszoftver, hanem egy kapcsolódó eszköz okozta.

Lewis Hamilton uralta az Ausztrál Nagydíj edzéseit, a sebessége alapján nem lett volna kérdés, hogy az angol megszerzi a futamgyőzelmet is. Ehelyett Sebastian Vettel és a Ferrari használt ki egy váratlanul adódott helyzetet, a virtuális safety cart. Vettel a 25. körben kihajtott a boxutcába, és

amíg a VSC visszafogta a többiek tempóját, kereket cserélt, majd Hamilton elé tért vissza a pályára.

A futam második felében a Ferrari-pilóta kivédekezte a világbajnok támadásait és megnyerte a versenyt.

Az Ezüstnyilak csapatfőnöke, Toto Wolff már a leintés után utalt rá, hogy a versenyszoftver hibájára gyanakszanak, amiatt számolták el az elsőség megtartásához szükséges minimális időt. A Mercedes a versenyek után szokásos hibaelemzés során kiderítette, hogy a rossz kalkulációt

nem a versenyszoftver, hanem egy ahhoz csatlakozó, passzív (offline) segédeszköz okozta.

Hamilton már a 19. körben átesett a kerékcserén, Vettel még a pályán maradt. Ezen is múlt a győzelem sorsaForrás: Daimler AG/Mercedes F1

„Nem a versenystratégiát kiszámító szoftverben volt a hiba" – adott magyarázatot a vezető versenymérnök, Andrew Shovlin a csapat stratégiai videójában.

Egy offline segédeszköz okozta [a téves kalkulációt], aminek segítségével a köridő-delták számítását végezzük. Ebben találtunk egy 'bugot', aminek a következtében rossz adatokat kaptunk."

„Mi nagyjából 15 másodperccel számoltunk [legfeljebb ennyivel szabadott lemaradnia Hamiltonnak Vettel mögött ahhoz, hogy a német ne előzhesse meg a kerékcseréje után], ám valójában kicsit kevesebb, mint 13 másodpercünk volt, tehát ez alapján kalkuláltuk a deltaidőt. Ezért gondoltuk azt, hogy biztonságban vagyunk.

Azt hittük, még marad is egy kis előnyünk, aztán mindenki látta az eredményt.

Ezt elvesztettük, másodikak lettünk, és mivel [Melbourne-ben] nagyon nehéz előzni, ott is maradtunk" – tette hozzá Shovlin.

Shovlin a Mercedes főmérnökeként olykor a csapatnak járó trófeát is átveheti (Belga GP, 2017)Forrás: AFP/Loic Venance

Komolyan veszi a hibákat a Mercedes 

A Mercedes főmérnöke állítja: ugyanolyan komolyan veszik a számítástechnikai hibákat, mint egy megbízhatósági problémát, és már intézkedtek, hogy hasonló ne forduljon elő.

„Az a cél, hogy megértsük mi, miért működött rosszul, ezért gyűjtjük az adatokat. Jellemzően nem csak egy oka van [az ilyen problémáknak]. Vannak dolgok, amiket [az analízis hatására] jobban fogunk csinálni, de a jövőre is gondoltunk.

Jobban fogunk figyelni, hogy nagyobb előnyünk legyen, mert ha Vettel egy káprázatos bevezető kört, vagy egy gyors kerékcserét csinál, azt le akarjuk reagálni.

Először megnézzük, mi volt a hiba, kitaláljuk rá a megoldást, végül gondoskodunk róla, hogy ne ismétlődhessen meg" – szögezte le Shovlin.

Hamilton öröme nem volt felhőtlen, de ő semmit se csinálhatott volna jobban Melbourne-benForrás: AFP/Saeed Khan

Az Ausztrál Nagydíj elsőségének kérdése a két Safety Car-vonal között dőlt el.

Melbourne-ben az első vonalat néhány száz méterrel a boxutca bejárata előtt, a másodikat a boxkijárat után festették fel az aszfaltra. A két Safety Car-vonal közötti szakaszra nem vonatkozik a sebesség-korlátozás (csak a boxutcára), de nehezíti a deltaidő kiszámítását, hogy nem a két vonal közötti távolság pályánként változó, és a versenyzők vehemenciája is személyiségfüggő. A Mercedes pechjére Vettel igen agresszívan támadott ezen a rövid szakaszon, ennek köszönhette a győzelmet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK