Társoldalunk:

A Mercedes átmentette a formáját, de kalandos hétvége jöhet

2018.03.23. 14:44

A pénteki napsütésben és a továbbiakban várható, kellemetlenebb időjárásban is optimista lehet a Mercedes az Ausztrál Nagydíjon, de sejthető, hogy mindhárom éllovasnál maradtak még tartalékok.

A téli teszteken tapasztalt, váratlanul zord időjárás miatt az Ausztrál Nagydíj szabadedzései a szokásosnál is értékesebbek voltak a csapatok számára. Barcelonában még a második hét során sem voltak igazán reprezentatívak a körülmények, Melbourne-ben viszont a 30 fokos levegő és 44 fokos aszfalthőmérséklet láttán nem panaszkodhattak a csapatok.

Bottasnál délutánra még nem álltak össze a beállítások, így szombaton várhatóan erősebb lesz - Galéria!Forrás: AFP/Saeed Khan

Még akkor sem, ha az Albert Parkban kialakított pályán csak az F1 kedvéért rendeznek versenyt, így az első rutinfeladat minden évben az aszfaltcsík letakarítása, mielőtt a második szabadedzésen megkezdődnek az idén a szokásosnál is fontosabb versenyszimulációk. Bár az egykörös tempó terén az első és a második szabadedzésen is Lewis Hamilton volt a leggyorsabb,

ebből önmagában nem érdemes messzemenő következtetést levonni, hiszen tavaly is ez volt a helyzet, mégis Sebastian Vettel nyert a futamon.

A mezőnyben már a tesztelések eredményei alapján is a Mercedest tartják a favoritnak és valószínűleg ők is magabiztosak, mert a Sky Sports szerint a legtöbb csapattal ellentétben a teszt óta nem rukkoltak elő új fejlesztésekkel. Nem úgy a Force India, nekik a gumik kiismerésének szokásos folyamata mellett rengeteg új aerodinamikai alkatrésszel is meg kellett barátkozniuk.

A Ferrari tavaly is hasonló helyzetben kezdett, aztán győzelem lett belőle, idén viszont ez még nagyobb meglepetés lenneForrás: DPPI/Florent Gooden

Az Auto Motor und Sport úgy tudja, Niki Lauda, a Mercedes-csapat ügyvezetői jogkör nélküli elnöke már az első szabadedzés után nyugodtan visszament a szállodájába, mert látta, hogy az Ezüstnyíl tempójával nincs semmi gond. A második tréningen már szorosabb volt az eredmény, de

úgy tűnik, a Mercedes hosszabb etapokon is magabiztos lehet.

A száraz pályán várható üzemanyagspórolás miatt (erre a későbbiekben még visszatérünk) a versenyszimulációk adatait is fenntartásokkal kell kezelni, de Hamilton szuperlágy gumikkal elért 1:28.0-s körátlaga igen meggyőző eredmény. A Ferrarinál Kimi Räikkönen 1:28.9-et tudott, ám a Pirelli szerint nincs lényeges tempókülönbség a szuperlágy és a lágy abroncsok között, ezért Sebastian Vettel 1:28.4-es, lágy gumis körátlagát is érdemes itt megemlíteni.

Valtteri Bottasnál a lágy körös átlag 1:28.2 lett, de a finn pilóta látványosan küszködött az autójával a második tréningen, így ő vagy Hamilton valószínűleg tudott volna még gyorsabban menni.

A Red Bull esetében kicsit megnehezíti a tisztánlátást, hogy Max Verstappen még a porosabb pályán futott első szabadedzésen használta a szuperlágy gumikat, ráadásul később alaposan átállították az autója futóművét is, így az 1:29.1-es körátlaga elmaradhat a valós tempójától. Lágy gumikkal egy etap során átlagosan csak 2 tizedet kapott Vetteltől, Hamiltontól viszont már négyet.

Verstappen önerőből egyelőre nem tudna a Mercedes elé kerülniForrás: AFP/William West

Ultralágy gumikkal a Mercedesnél és a Red Bullnál lényegében olyan körátlagokat értek el, mint a szuperlágyakkal, így feltételezhetjük, hogy visszavettek az erőforrásaik teljesítményéből. Ennek a számlájára írható, hogy Vettel tempósabban autózott ezzel a gumival az ellenfeleknél, de Hamilton szuperlágy gumis etapját így is csak megközelíteni tudta. Az eddigi eredmények a tesztelés tapasztalatait erősítik meg, de nem szabad elfelejteni, hogy a pálya sokat változik még vasárnap estig.

Akár már holnap minden megváltozhat

A helyzetet alaposan megkavarhatja, hogy szombattól várhatóan jóval kevésbé lesz barátságos az időjárás a verseny helyszínén. Arról egyelőre ellentmondó információk érkeztek, hogy az időmérőn már száradni fog a pálya vagy éppen akkor érkezik meg az eső, de jó esély van arra, hogy a szombat délutáni helyosztót nedves aszfalton rendezik majd meg, és nem kizárt az esős verseny sem.

Az élmezőny körátlagai ultralágy gumivalForrás: Origo

Bár az eső mindig kockázatokat hordoz magában, sokan valószínűleg nem bánnák, ha megérkezne az égi áldás. Közöttük lehetnek azok, akik akár száraz, akár nedves időmérőn a vártnál hátrébb kerülnek a rajtrácson (például a megbüntetett Ricciardo) és a futamon hárul rájuk a felzárkózás híresen nehéz feladata. Max Verstappen csütörtökön odáig ment, hogy a Sky Sportsnak azt mondta, neki az is elég, ha az időmérőn jól szerepel, mivel a futamon úgysem lehet majd előzni.

Egykori F3-as ellenfele, Esteban Ocon hozzátette, a sikán utáni harmadik, idén bevezetett DRS-zóna kijelölése is jót tesz, mert egyébként „hihetetlenül nehéz” az előzés az Albert Parkban és szerinte „nagyjából 2 másodperces [tempókülönbségre] van szükség” a helycseréhez. Emlékeztetett, hogy tavaly mindössze ő és csapattársa akciózott a pályán, a többi előzés a boxtaktika révén valósult meg.

Ocon arra számít, hogy nehéz lesz előzniForrás: AFP/William West

A 2 másodperces tempókülönbség viszont az eltérő gumikeverékek révén idén nem jön össze, mert a Pirelli becslése szerint Barcelonában a szuperlágy és a két szinttel keményebb lágy között csak körönként körülbelül 1 másodperc eltérés volt, Melbourne-ben az ultralágy és a szuperlágy között a Pirelli úgy véli, körönként 0,6 másodperc a differencia, a lágy és a szuperlágy között viszont elhanyagolható a különbség. Száraz futam esetén a gyártó mindhárom keveréket használhatónak tartja, de lágyból elég keveset rendeltek a csapatok.  

Még egy érv az eső mellett

Az izgalmas futamért drukkolók tehát abban bízhatnak, hogy legalább az időmérőn váratlan események történnek, de az eső elsősorban a futamon segíthetne, mivel jó esély van arra, hogy az üzemanyag-fogyasztás is gondot okoz majd a mezőnynek. Melbourne-ben a Renault adatai szerint a pálya 66%-a során padlógázzal hajtanak a pilóták (a tavalyi átlag 62%), 2015-ben az 5303 méteres aszfaltcsíkon 843 méteres volt a leghosszabb ilyen szakasz, de a szabályváltozások óta gyorsabbak lettek az autók, így nőttek a kanyarsebességek is.

A Renault a határon lehet a fogyasztással, de a többiek isForrás: AFP/William West

A glória és az ahhoz kapcsolódó merevítések miatt tovább híztak az autók, de a megnövekedett tömeg ellenére csak 5 kg-mal emelték meg a 100 km-es táv alatt elfogyasztható üzemanyag mennyiségét (105 kg-ra). A Motorsport.com tudósítói még a tesztelésen úgy hallották, több csapat szerint is több olyan verseny lesz idén, ahol nehezen érnek majd célba a szabályok által előírt üzemanyagmennyiséggel.

Nyilvánvaló, hogy vannak versenyek, amik nehezebbek a többinél

– utalt Räikkönen a spórolásra. – Ez a csapatoktól és mindenféle körülménytől is függ. Az persze nem mindig örömteli, hogy betehetnénk elég nagy tankot az autóba ahhoz, hogy teljes gázzal hajthassunk, de hát a szabályok egy ideje már ilyenek. [A spórolás] is a játék része, de van, ahol ez fájdalmasabb, mint máshol.”

Ez történt a kulcsfigurákkal

A Honda motort használó Toro Rosso versenyzője, Pierre Gasly úgy vélte, a fogyasztás szempontjából „kemény” próbatétel lesz az egész mezőny számára, de azt nem tudta, hogy vajon a japán gyártó helyzete milyen a többiekhez képest. A Red Bull hátországát képviselő Helmut Marko és Franz Tost is kételkedik abban, hogy a 105 kg-os limit elegendő lesz az „erőpályákon”, ahol az átlagosnál nagyobb a fogyasztás.

Pénteken derült volt az ég, de vajon jön a villámcsapás?Forrás: AFP/Paul Crock

Christian Horner viszont úgy véli, a Mercedes motor e téren is előnyben van, szerinte az ellenfeleik azt is megtehetik, hogy bizonyos helyszíneken ne használják ki a limitet. Horner 10 kg megspórolásával körönként átlagosan 0,35 másodperces előnyt feltételez a Mercedesnél, a Renault szerint Melbourne-ben ez 0,39 másodpercet jelent. Ebben a helyzetben

valószínűleg sok csapat megkönnyebbülne, ha az eső miatt nem kellene csúcsra járatni az egyébként is átlagosan hét versenyhétvégére kalibrált erőforrásokat,

de akár már a Melbourne-ben viszonylag gyakori, 59%-os valószínűséggel bekövetkező Safety Car-fázisok is segíthetnek a mezőnynek, hogy biztosan eljussanak a kockás zászlóig. A Renault úgy számol, hogy körönként 1,81 kg üzemanyagot kell felhasználniuk, ez csak alig több az idei szezonra kalkulált 1,78 kg-os értéknél, de 58 versenykörre felszorozva rögtön

 

104,98 kg-nyi üzemanyagot kapunk.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy pénteken a Mercedes tűnt a leggyorsabbnak és a hűvösebb időjárással (főleg az esővel) könnyebben elkerülik a teszten jelentkező hólyagosodást, egyre több érvet látunk amellett, hogy bármilyen idő is lesz, az Ezüstnyilakat nehéz lesz Melbourne-ben legyőzni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK