A titkos motorbeállításokhoz mindegyik F1-es csapatnak joga van

Forma-1, Olasz Nagydíj, rajt
Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives ahead of Williams' Canadian driver Lance Stroll and Force India's French driver Esteban Ocon at the start of the Italian Formula One Grand Prix at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2017. / AFP PHOTO / Miguel MEDINA
Vágólapra másolva!
Véget vethetnek annak, hogy a motorgyártók kivételezzenek saját gyári csapatukkal a V6-osok beállítási lehetőségei terén: az FIA előírja, hogy minden ügyfelük erőforrásában azonosnak kell lennie a vezérlőszotvernek.

Az F1 tíz csapatát négy gyártó látja el motorral. Közülük csak a Hondának nincs több partnere, a Ferrari, a Mercedes és a Renault ellenben három istállót szolgál ki, közöttük saját gyári istállóját.

A Sportszabályzatban kerek-perec lefektették, hogy az egyes gyártóknak mindegyik ügyfelüket pontosan ugyanolyan motort kell ellátniuk – ettől engedéllyel el lehet térni, a Ferrari például az elmúlt két szezonban régebbi V6-ost adott egy-egy csapatának –, de hallani lehetett olyan történeteket,

amelyek alapján úgy tűnik, a motorbeállítások terén nincsenek egyenlő feltételek, a gyártók kivételes előnyöket biztosítanak saját istállójuknak.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is úgy érezte, hogy a háttérben trükközés lehet, ezért egy csapatoknak küldött technikai direktívában kijelentették: azt akarják, hogy egy gyártó mindegyik ügyfelének motorjában egyforma legyen a vezérlőszoftver, és azt egyformán lehessen működtetni – kivéve, ha valamelyik istálló jelzi, hogy – vélhetően alacsonyabb vételárért cserébe– nem kíván élni ezzel a lehetőséggel.

Közbelép az FIA, hogy a motorgyártók csapatainak egyformák legyenek a lehetőségei a beállításokkal Forrás: AFP/Miguel Medina

Azt nem tudni, milyen szankcióval sújthatják az előírást megszegő motorrgyártókat.

Az FIA szintén azonos üzem- és kenőanyagot vár elő az egyes gyártók csapatainál, de ennek a feltételnek sem muszáj eleget tenni, amennyiben valamelyik istálló kéri.

Példának okáért lehet, hogy a Renault ügyfelei jövőre mind különböző beszállítóval kötnek szerződést:

a McLaren idén a gyári Renault-hoz hasonlóan a BP-től rendel, de jövőre már a Petrobrastól fog, a Red Bull pedig az ExxonMobiltól szerzi be ebben a szezonban ezeket a folyadékokat.