Társoldalunk:

Nincs láthatáron a mesterséges előzések beszüntetése

2018.02.16. 17:08

Nem szereti a közönség és a pilóták sem, egy ideig mégis meg kell tűrni az előzések elősegítése érdekében bevezetett DRS-t. Ross Brawn a pályák kiválasztásába viszont belenyúlna.

A 2011-es szezonra vezették be az F1-ben az versenyző által állítható hátsó szárnyakat annak érdekében, hogy az üldöző autók könnyebben előzni tudjanak, így izgalmasabb versenyek alakuljanak ki. Bár a megoldást sokan bírálják, Ross Brawn, az F1 sportigazgatója a Business Life című kiadványnak elárulta, egy ideig még el kell viselni a használatát.

Az eszköz lényege, hogy ha egy pilóta az érzékelési ponton 1 másodperces távolságon belül van az előtte haladóhoz képest, egy megadott zónában a hátsó szárny állásának módosításával csökkentheti autója légellenállását, így az egyenesben, a szélárnyékot is kihasználva nagyobb sebességet érhet el és könnyebben előzhet.

Vettelnek tavaly hiába volt DRS-se, az egész Belga Nagydíjon nem tudta megelőzni HamiltontForrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Ezt az elvet azonban máig sokan bírálják, mert mesterségessé teszi az előzéseket, amelyek a nagy sebességkülönbség miatt sokszor védtelenné teszik az elöl haladó autót és puszta formasággá válik, hogy a támadó egyszerűen kikerülje az ellenfelét. Ráadásul, a statisztikák is rámutatnak, hogy az előzés nehézségének problémáját alapvetően nem oldja meg.

Brawn szerint azonban rövidtávon megtartják, mert nem olyan egyszerű megszabadulni tőle.

„Remélem, hogy amikor felismerjük, hogyan kellene fejleszteni a [jövő] autóit, ezt az összetevőt ki tudjuk majd venni. A közeljövőben viszont nem hiszem, hogy eltűnik. Ez most egy szükséges segédeszköz a mostani autók jellege miatt – mondta Brawn, majd hozzátette, ő az autók evolúciójában gondolkodik, ami a DRS eltávolításával ellentétben nem egyik napról a másikra történik.

„Készítünk egy modellt, amibe számos összetevőt bekapcsolhatunk. Láthatjuk, hogy jobban vagy kevésbé lehet majd versenyezni az autókkal. Ez nem csupán az aerodinamikára korlátozódik, benne vannak a gumik és a motorok jellemzői, valamint egyéb jellemzők, amik segítenek nekünk megérteni, hogy a versenyzés javul-e vagy sem.”

A korábbi csapattulajdonos már egy éve építi az F1 saját kutatócsoportját,

és a csődbe ment Manor-csapat modelljeit, valamint a csapatoktól származó információkat felhasználva dolgoznak az új szabályokon, amelyek legkorábban várhatóan 2021-től jelenik majd meg. Brawn kijelentette, fontos, hogy megmaradjon az F1-es autók tempója, de „ha 5 mérföld/órával alacsonyabbak lennének a csúcssebességek, a versenyek viszont javulnának, azt elfogadnám.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK