Társoldalunk:
Hírlevél

Azt akarjuk, hogy Hamilton F1-es autóval menjen az Oscarra

2017.12.20. 12:57

Még mindig nagy tervekkel és növekvő ellenállással zárja az első szezonját az F1 tulajdonosaként a Liberty Media. Jövőre több változás is történik.

Az F1 folyamatban lévő átalakításáról közölt riportot a Financial Times, különösen a sportág médiapiaci és marketingterveiről. A szerző kitér arra, hogy nagy verseny zajlott az érdeklődők között, hogy megszerezzék a végül 8 milliárd dollárért értékesített üzletet, ez lehetővé tette a korábbi többségi tulajdonos CVC Capital Partners-nek, hogy meghatározzák az eladás körülményeit.

A riport szerint a Liberty Media mindössze egy napot kapott, hogy átnézze az F1-et működtető cégbirodalom bizalmas anyagait, ezért nem meglepő, hogy Bernie Ecclestone később azt mondta, szerinte a Liberty nem is tudta, hogy mit vásárolt. „Már csak azért sem, mert senki sem árulta el nekik” – idézte az F1 korábbi ügyvezetőjét a lap.

Hamilton lehet a kapocs az F1 és a szórakoztatóipar közöttForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Hubert Boesl

Kitértek arra is, hogy Ecclestone-t gyorsan eltávolították a hivatalából és a helyét egy triumvirátus vette át, amiben az ESPN korábbi alelnöke, Sean Bratches lett a kereskedelmi igazgató. Az új vezetők eleinte csak figyeltek és tanultak, de Bratches elárulta, már az első pillanatban érezte, hogy milyen nagy feladat vár rá.

Amikor leszálltam Londonban, rögtön erős kontrasztot láttam, mert a Formula-1-ben hiányzott az üzleti hozzáállás. Lehetőséget teremtett, hogy kihasználjuk azokat a dolgokat, amik az előző rezsim miatt szanaszét hevertek.”  

Noha a Liberty Media eddig Brazília és Silverstone kivételével minden problémás szerződést megújított a pályákkal, a közvetítések terén már tapogatózni kezdtek. Az RTL-lel is megállapodtak, az olasz állami televízióval viszont nem és az F1 szempontjából kiemelten fontos USA-ban is átkerülnek a közvetítési jogok az ESPN-hez. Ennél azonban többről van szó.

A "Felpörgetve" című filmben már megcsinálták azt, amiről Bratches beszélt, ez a jelenetsor azóta is nevetség tárgya

„Egy olyan vállalat mellé álltunk, ami a piac egyik legerősebb közvetítési platformját birtokolja, az övék a legjobb tematikus vidámparkok és az első számú filmstúdió – mondta Bratches a Disney tulajdonában álló cégről. – Azt akarom látni, hogy Lewis Hamilton a Formula-1-es autójával megy el az Oscar gálára, majd kiszáll és végigsétál a vörös szőnyegen.” Leszögezte: „Nem viccelek.”

Az új megállapodás lehetővé teszi a jogtulajdonosnak, hogy önálló digitális platformokat fejlesszen,  

az FT riportja szerint a Liberty Media 2018-ban két új digitális szolgáltatást indít. Az egyik ingyenes lesz, de élő tartalmat nem lehet majd látni rajta, csak a versenyek után kerülnek fel rá felvételek. A másikért valószínűleg előfizetési díjat szednek majd, de élőben lehet majd követni rajta a futamokat, viszont eleinte csak öt országban, köztük az USA-ban fog működni.

Már a versenyek elején le vannak osztva a lapokForrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Ennél nagyobb falatnak ígérkezik azonban az F1-es erőviszonyok átrendezése. A Liberty egyre nagyobb hullámokat kavar, mert 2021-től új technikai szabályokat vezetnének be, átrendeznék a jogdíjak elosztását a csapatok között és felmerült a költségplafon bevezetése is. Az F1-ben érdekelt gyártók már lázadnak, de a jogtulajdonos szerint sportszerűbb küzdelemre van szükség.

Ha megnézzük, 2015 óta csak három csapat nyert versenyt”  

– mutatott rá Bratches, majd az angol Premier League-ből hozott példát: „A három leggyengébb csapat az esetek 30%-ában megverte a legjobb hat csapatot az év során. Ha valaki a Swansea City rajongója, már a szezon elején sejtheti, hogy nem fogják megnyerni a Premier League-et, de minden meccsre úgy mehetnek ki, hogy van esélyük győzni. A Formula-1-ben nem ez a helyzet.” 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK