Vágólapra másolva!
A Haas csapat tulajdonosa egyetért honfitársaival, a Liberty Media képviselőivel, hogy az istállók keressenek jobban, de az egyenlőséget nem tartja szükségesnek.

Állandó téma a Forma-1-ben, hogy a kereskedelmi jogok tulajdonosa milyen elv szerint osztja el a jogdíjakat a csapatok között. 2013 óta kétoldalú szerződések vannak érvényben az F1-et működtető cégbirodalom és a csapatok között, ezek különböző jogokat és anyagi juttatásokat biztosítanak a résztvevőknek. A Ferrari jár a legjobban, de a többi gyári csapat sem panaszkodhat.

A független istállók, elsősorban a Force India és a Sauber azonban gyakran elégedetlenkednek, mert ők szinte teljesen kiszorultak a kedvezményezettek köréből, de Gene Haas is elismerte, hogy üdvözölné, ha több pénzhez jutnának. Azt azonban nem tartja aggályosnak, ha a történelmi csapatok jobban keresnek csak azért, mert régebben csatlakoztak a mezőnyhöz.

A Ferrarit és a Forma-1-et sokan egymással azonosítják, a gyár meg is kéri ennek az árát Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Mi újoncok vagyunk ebben az üzletben, ezért semmilyen bevételt sem kapunk a Forma-1-től, úgyhogy mindent nagyra értékelnénk, amihez hozzájuthatunk, de szerintem a vagyon elosztásánál nagyon óvatosnak kell lenni, mert a csúcson vannak csapatok, amik már 50 éve szerepelnek itt, és kiérdemeltek bizonyos előjogokat a költségek rendezése terén” – mondta Haas Monacóban.

„Nem lehet önkényesen újraelosztást végezni, egyszerűen azért, mert nem szocializmusra lenne szükség, hanem jutalmakra a futamgyőzelmek után. Ezen kívül mindenről lehet tárgyalni, de szerintem e téren még a NASCAR-ban is a küszködés jellemző. A csapattulajdonosok pénzügyi csatornák végén vannak, és a nézőszámok csökkenésével visszaesik a szponzoráció is.”

Haas szerint „gyakorlatilag nem léteznek” már névadó szponzorok, amik évente 25 millió dolláros nagyságrendű összeggel beszállnának a csapatok működtetésébe, saját tapasztalata alapján a NASCAR-ban is inkább az 5-10 millió dolláros összegek a gyakoriak, ezért kénytelenek rotációs rendszerben cserélgetni a logókat a tengerentúli autókon.

A csapattulajdonos a saját szempontjából „idegőrlőnek” nevezte, hogy az F1 új tulajdonosa növelni akarja a sport bevételeit, miközben lefaragnának a kiadásokból is, ahol éppen a csapatokat is számon tartják, de elismerte, hogy mivel a résztvevők nem rendelkeznek részesedéssel a sportot működtető társaságokban, ezért a tárgyalási pozíciójuk sem erős a jogtulajdonossal szemben.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!