Társoldalunk:
Hírlevél

Hiába győzött a Mercedes, a Ferrarié a legtöbb lóvé

2017.05.08. 17:13

Várhatóan 940 millió dollárt oszt szét a FOM a csapatok között, a bevételek legnagyobb része a Ferrarinak, a Mercedesnek és a Red Bullnak juthat.

A rangos brit szaklap, az Autosport információi szerint a Formula One Management (FOM) 2017-ben 1,83 milliárd dollárnyi várható forgalommal és 1,38 milliárd dollárnyi bevétellel kalkulál, amely főleg a pályák jogdíjaiból, a közvetítési jogok és a hirdetési felületek értékesítéséből, valamint a vendéglátásból származik.

Ennek az összegnek a jelenleg érvényes megállapodás szerint a 68%-át, az előzetes becslés alapján 940 millió dollárt oszthatnak szét a csapatok között az idén, mégpedig az alábbi megoszlásban:

Csapat Millió $ 2016-hoz
Ferrari 180 -   9 %
Mercedes 171 =
Red Bull 161 + 12 %
McLaren 97 + 18 %
Williams 79 -   9 %
Force India 72 +  7 %
Toro Rosso 59 +  3 %
Renault 52 - 19 %
Sauber 49 - 10 %
Haas 19 -

A szétosztott összeg 3,5 százalékkal elmaradhat a tavalyitól,

aminek két fő összetevője lehet: a nagydíjak száma 21-ről 20-ra csökkent, emellett a sportág új tulajdonosa, a Liberty növelni kívánja a marketing célú kiadásokat.

Mint látható, a legtöbb pénzt valószínűleg idén is a Ferrari teheti zsebre, amiben nem kis szerepe van egyedi, vitatott bónuszának: önmagában 68 milliót kaszál azzal, hogy nagy múltú csapatként benevez a világbajnokságba. A McLarenhez, a Mercedeshez, a Red Bullhoz és a Williamshez hasonlóan további pénzt kapnak a még Bernie Ecclestone-nal kötött kétoldalú megállapodás alapján is, ennek összege 30-39 millió dollár között változik a négy csapatnál.

A Ferrari még mindig privilegizál helyzetben vanForrás: 2017 Getty Images/Mark Thompson

A Red Bullnak ezen felül 35 millió jár azért, mert anno elsőként írták alá a kétoldalú megállapodást Bernie Ecclestone-nal, a Mercedes pedig a szerződése értelmében ugyanennyit kap két vb-címe után. A Williams költségvetésébe 10 millió dollárt hoz a történelmi szerepe.

A táblázat újfent rámutat az F1-ben lévő egyenlőtlenségekre: a közös bevételekből a Haas csak tizedannyit kap, mint a Ferrari.

A feltüntetett 19 millió dollárra is csak akkor számíthatnak, ha megőrzik 7. helyüket a konstruktőrök között, 324,5 millió dollárt ugyanis ezen rangsor alapján osztanak szét.

A Sauber és a Renault azért lehet jogosult nagyobb bevételre, mint a Haas, mert az előző három szezonból legalább kettőben részt vett, amit a tavaly debütáló istálló értelemszerűen nem mondhat el magáról. E részvételi feltételek alapján 324,5 millió dollárt fizethetnek ki a feltételnek megfelelő csapatok között, egyenlő arányban, azaz a kilenc gárda 36 millió dollárra mindenképp számíthat.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!