A Red Bull is kopogtat az élmezőny ajtaján - esélylatolgatás

Forma-1, Daniel Ricciardo, Red Bull, Bahreini Nagydíj
BAHRAIN, BAHRAIN - APRIL 14: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB13 TAG Heuer on track during practice for the Bahrain Formula One Grand Prix at Bahrain International Circuit on April 14, 2017 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Lars Baron/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20170414-00985 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A Mercedes jelen állás szerint hajszálnyi előnyben van a Ferrarival szemben Bahreinben, de a Red Bull is beszállhat az élmezőny bulijába Ricciardóval, mivel jelentősen csökkentette a hátrányát a hosszú etapokon. Hamilton az alapján jobb volt a rangsorban, mint egy mért körön, és Massa is villantott.

Ki gondolta volna, hogy a Red Bull talán máris beosonhat a látszólag a Ferrarinak és a Mercedesnek fenntartott győzelmi esélyesek klubjába? A Bahreini Nagydíj pénteki, villanyfényes főpróbáján Daniel Ricciardo valahogy szerzett egy meghívót a buliba, hiszen délután 66 ezredre megközelítette az élen végző Sebastian Vettelt, és ami még fontosabb, a hosszú etapokon is jól tartotta az iramot a Ferrarival és a Mercedesszel.

Hogy a meghívó igaz-e vagy hamis, természetesen csak később fog kiderülni, mindenesetre nézői szempontból lehet bizakodni, hogy vasárnap akár három csapat is meccselhet az élbolyban. Az elmúlt évek fojtogató Mercedes-uralma után ez igazi kényeztetés lenne.

A szikrák látványosak a Red Bulltól. Vajon a teljesítményük is az lesz Bahreinben? Forrás: 2017 Getty Images/Clive Mason

Christian Hornerék úgy vezették fel a hétvégét, hogy a lemaradásuk körönként nagyjából 1 másodperc a Ferraritól és a Mercedestől, ám

ez péntek este semmilyen perspektívából sem látszott akkorának.

Miután Ricciardo a szuperlágy gumin nekivágott a kitartó körözésnek, azt tapasztalhatta, hogy legelső köre (1:35.738) jobban sikerült, mint Kimi Räikkönené vagy Lewis Hamiltoné, és Valtteri Bottasnál is csupán 5 ezreddel volt lassabb.

Köridők a szuperlágy gumis hosszú etapon. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

Az etap későbbi részében sem szakadt le tőlük, sőt: az első 7 „rendes" kör átlagát tekintve övé volt a második legjobb eredmény, fél századmásodperccel lepipálva Hamiltont. Ha a teljes etapjukat nézzük, Ricciardóé 1:36.886 (8 kör), Hamiltoné 1:36 880 (9 értékelhető kör) lett, vagyis olybá tűnik, a Red Bull kopogtat az élmezőny ajtaján.

Körátlagok a szuperlágy gumin, az első 7 rendes kör alapján

1. Räikkönen 1:36.706
2. Ricciardo 1:36.759
3. Hamilton 1:36.801
4. Bottas 1:36.916
5. Massa 1:36.994
6. Verstappen 1:37.157
7. Kvjat 1:37.442
8. Grosjean 1:37.714
9. Palmer 1:37.832
10. Ocon 1:37.847
11. Pérez 1:38.119
12. Alonso 1:38.326

"Ez még nem az időmérő, ha az lett volna, elfogadnám. Mondjuk, igazából mérges lennék, mert akkor elég közel lennénk a pole-hoz, de azért jó napunk volt!" - mondta Ricciardo, aki hozzátette, azt várja, hogy a Ferrari és a Mercedes szombaton és vasárnap jobban belehúz.

A Red Bull közelebb léphetett az élmezőnyhöz Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Merthogy az ördög a részletekben rejlik: Hamilton 1. köre 37.0 volt, ez húzta le nagyon az átlagát. A következő 7-ben csak egyszer fordult elő, hogy Ricciardo gyorsabbnak bizonyult nála – az viszont, hogy többnyire legfeljebb 3,5 tizedeket kapott a brittől, így is bíztató lehet a Red Bull számára. Különösen annak fényében, hogy az RB13 fő gyengesége pont a hátsó tapadás hiánya, ami papíron rossz ómen a hatékony kigyorsításokat követelő szahíri pályán.

Räikkönen erős tempót diktált

Bár még van valamekkora hátrányuk – nyilván nem is lehetett azt várni, hogy egy hét alatt lefaragnak 1 teljes másodpercet –, úgy tűnik, a hétvégi körülmények egyelőre kedveznek nekik, és olyan távolságra lopakodtak a két nagyágyú mögé, hogy azok taktikai vagy vezetői hibáiból profitálva, esetleg egy szokatlan stratégiai húzással veszélyesek lehetnek rájuk (lásd már a Kínai Nagydíjat is).

Igen, a Ferrarira is, mivel hiába húzta be Vettel mindkét edzésen az 1. helyet, a reprezentatívabb esti tréningen csak minimális volt az előnye. Az ő nyitóetapját nem lehet összevetni a többiekével, hiszen amint kihajtott a pályára a szuperlágy gumikkal, bedöglött a Ferrarija, a gyorsszerviz után pedig a lágy keveréken ment.

A csapat így csak Räikkönenre támaszkodhatott a szuperlágy Pirellik vizsgálatával.

A grafikonon látható, hogy a finn leginkább a már említett nyitókörnek köszönhetően ért el jobb átlagot Hamiltonnál,

utána valamelyest, kb. 1-2 tizeddel lemaradt tőle, de a Ferrarit azért Bahreinben sem kell félteni.

Legalábbis a tempót illetően, a megbízhatóság miatt már annál inkább: pénteken előbb Räikkönen, majd Vettel autója állt meg. Mattia Binotto technikai igazgató előbbiről azt mondta, "a turbó vezérlésével kapcsolatos zűr" okozta, míg Vettelnél csupán "csekély elektromos probléma" merült fel. A német emellett nem volt maradéktalanul elégedett, a második edzésen a rádión keresztül az alulkormányzottságra, illetve a fékekre panaszkodott, s utóbbiakkal Räikkönennek is meggyűlt a baja.

Räikkönen az esti második szabadedzésen Forrás: DPPI/Florent Gooden

Bár Hamilton szerint a maranellóiak tempója "néhány tizeddel erősebb volt" a Mercedesénél, és "rá kell jönniük, hogyan zárkózhatnak fel hozzájuk", az idők tanúsága alapján a szuperlágy keveréken valamelyest a Mercedes a jobb, és a Ferrarival pariban van a Red Bull. Pontosabban Ricciardo Räikkönennel, ugyanis Verstappen lassabb volt a csapattársánál - ráadásul egy kellemetlen incidens is akadályozta -, és elismerte, hogy "még szenvedett a balansszal, az autó hátulja nem tapadt úgy, mint akarta."

A két Red Bullt egyébként eltérő beállításokkal küldték pályára pénteken.

Egyelőre tehát mindhárom élcsapatnál van min javítani, de lehet, hogy végül mindhárom hasonló szintre jut el. A Mercedesnél Bottas is összekapta magát, és elsősorban azzal jeleskedett, hogy vetélytársainál hosszabbra, 16 körösre nyújtotta etapját a szuperlágy gumin, az utolsó 7 fordulóban is egyenletes, 37.1-37.9 közötti időket jegyezve, alig 2 másodpercet lassulva az etap elejéhez képest. Ez azt sugallja, hogy megint nem lesz különösebb gond az abroncsokkal.

Bottas az első edzésen Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Akik a lágyakon köröztek sokáig, például Vettel vagy Nico Hülkenberg, azok sem lassultak le nagyon: Vettel 1. köre 35.9, az utolsó, 13. 37.0, Hülkenbergnél az 1. 37.5, a 10. 38.5 volt, vagyis nagyjából 1 másodperces visszaesésről beszélhetünk 10 kör alatt. A sárga oldalfalú Pirellik nem sokkal lassabbak a pirosaknál az esti hűvösben, így nem kizárt, hogy megint divatos lesz az egykiállásos taktika szuperlágy/lágy gumi leosztásban.

Massa villantott

A középmezőny lemaradása ezúttal nem tűnik vészesnek: már az időmérő szimulációknál is feltűnő volt, hogy Nico Hülkenberg és Felipe Massa hátránya 8 tized alatt maradt Vettelhez viszonyítva, és a 14. Fernando Alonsóé sem volt nagyobb 1,6 másodpercnél. Simán benne van a pakliban, hogy később kinyílik az olló, de ettől függetlenül itt is szoros csatákra lehet kilátás.

Köridők a szuperlágy gumis hosszú etapon. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

Massa nem véletlenül volt elégedett a hosszú etapjával, hiszen a szuperlágy gumin tartotta az egyelőre kissé küszködő Verstappen tempóját, sőt, időnként fürgébben is ment nála, az első 7 rendes körre vetítve pedig jobb volt az átlaga.

A Williamsnek adott az esély, hogy visszaüljön középfölde trónjára. Őket pillanatnyilag a Toro Rosso (a grafikonon Danyiil Kvjat köridőivel), a Haas (Romain Grosjean), a Renault (Jolyon Palmer), a Force India (Esteban Ocon) és a McLaren (Fernando Alonso) követi az átlagokat tekintve, bár ahogy fogytak a gumik, utóbbi két istálló pilótái felzárkóztak. Az is érdekes kérdés, hogy Hülkenberg mire lett volna képes, ha a Renault nem a lágy, hanem a szuperlágy keveréken vezényli ki a hosszú etapjára.