Társoldalunk:
Hírlevél

Brawn az előzések szolgálatába állítaná az aerodinamikát

2017.03.30. 12:01

Felállít egy munkacsoportot, és megvizsgálják, hogyan lehetne a gyors és látványos autókat megtartani úgy, hogy a kifinomult aerodinamika ne ártson a versenyzésnek.

Valóra váltak azok a jóslatok, amelyek azt vetítették előre, hogy az új előírások szerint épített Forma-1-es autókkal csökkenni fog az előzések száma. Az Ausztrál Nagydíjon mindössze kettő vagy négy volt belőle, attól függően, hogy beleszámoljuk-e, amikor Esteban Ocon és Nico Hülkenberg párban faképnél hagyta a már műszaki hibákkal küszködő Fernando Alonsót. Összehasonlításképp: 2016-ban 24 előzés történt a melbourne-i futamon.

A Racer megtudta, hogy a sportág új sportszakmai főnöke, Ross Brawn fel is állít egy munkacsoportot, hogy tanulmányozzák, mit lehetne tenni az előzések az izgalmak fokozása érdekében. Ő maga azonban nem kurtítaná meg az aerodinamikát.

Az Ausztrál Nagydíjon Hamilton nem tudta támadni Verstappent, amikor a győzelem múlt rajtaForrás: DPPI/Florent Gooden

„Foglalkozunk vele, és úgy gondolom, fel kell ismernünk, hogy pont ettől hihetetlenül gyorsak az autók. Ha ilyen szélsebes és látványos autókat akarunk, nem szabadulhatunk meg az aerodinamikától – mondta Brawn. – Egyes vélemények szerint pont ezt kellene tennünk, és inkább nagy, széles gumikat bevezetni, hogy így nőjön a tapadás, és ettől javulna a versenyzés. Megtehetnénk, de akkor az autók sokkal lassabbak lennének a legtöbb formaautónál."

Úgy vélem, ragaszkodnunk kell az aerodinamikához, de más hozzáállással. Ki kell találnunk, hogyan fordíthatnánk a hasznunkra úgy, hogy az autók között verseny alakulhasson ki. Ilyesmit korábban nem igazán próbáltunk meg."

Brawn szeretné elhárítani azt a több évtizede fennálló problémát, hogy az autók rendkívül érzékenyek a légáramlásra, és ha azt megbolygatja egy előtte haladó másik versenyző, akkor roppant nehéz a nyomában maradni.

Legutóbb 2009-re változtak meg annyira az F1-es autók, mint az idei szezon előtt, akkor pont az előzéseket akarták elősegíteni, Ross Brawn csapata letarolta a mezőnytForrás: AFP/Marwan Naamani

„Előállhatunk olyan szabályokkal és koncepcióval, amelyben az aerodinamika továbbra is gyors és látványos autókat eredményez, ugyanakkor jótékonyabb a hatása, és hozzásegít a szorosabb versenyhez – jelentette ki. – Ez a célom, és fel is állítunk egy munkacsoportot a FOM-on belül, hogy áttanulmányozzák az ötleteket."

Úgy hallottam, néhány olyan sorozatban, ahol igen komoly az aerodinamika, például a sportautóknál, vagy IndyCarban, egész jól lehet csatázni, nem nagyon csorbult a küzdelem. Ezért úgy gondolom, egy összehangolt kezdeményezés egyértelműen helyes irányba mozdítana minket, ez meggyőződésem."

A DRS-hez hasonló mesterséges megoldásokat ugyanakkor nem kedveli, ahogy több ízben már jelezte. Bár úgy látszik, előzni nehezebb lett, a versenyzőknek tetszenek a kanyarokban sokat gyorsuló autók. Hozzá kell tenni, hogy a kevés hosszú egyenessel rendelkező melbourne-i pálya sosem arról volt híres, hogy könnyű rajta előzni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!