Vágólapra másolva!
A Williams bokszkiállásaiért felelős szakember részletesen kifejtette, hogy a korábbinál szélesebb és nehezebb gumik miként nehezítik meg a szerelők dolgát a bokszkiállásoknál. Egy kiállást 34 részfolyamatra osztanak fel, ezek nagyjából harmada megváltozik.

A megváltozott autók miatt az idei szezontól a szerelők munkája is nehezebb lesz a versenyeken, nemcsak a pilótáké: a kerékcserét végző személyzetnek nagyobb, egyben nehezebb kerekeket kell villámgyorsan a helyükre rakniuk, azaz továbbra is helyezések múlhatnak rajtuk.

Az eddiginél szélesebb első gumik tömege 1 kg-mal, 8,5-ről 9,5 kg-ra, a hátsóké pedig 2 kg-mal, majdnem 12 kg-ra nő.

A Motorsport.com ennek apropóján interjút készített a Williams csapatmenedzserével, amelyben Steve Nielsen érdekes kulisszatitkokat árult el – tavaly a futamok több mint felén az ő alakulata hajtotta végre a leggyorsabb bokszkiállást, sőt Bakuban beállították a Red Bull 2013-ból származó, 1,92 másodperces csúcsát is.

Tavaly a Williams volt a leggyorsabb a bokszban Forrás: Williams

Nielsen elmondta, hogy már a tavalyi év közben elkezdték trenírozni a szerelőket nehezebb kerekekkel. A kerékcserét náluk 34 részfolyamatra bontják, "ebből 12-t érint a gumik tömegének és méretének növekedése."

"Emiatt mélyebbre kerültek a kerékanyák, főleg a hátsó abroncsoknál, ezért nehezebben férnek hozzájuk a légkulcsos szerelők. Ennek következtében bizonyos mértékben módosítanunk kellett az eszközökön és a műveleti renden is" - mondta.

A változás elsősorban annál a fázisnál éreztette hatását, amikor a szerelőknek ténylegesen le kell venniük, illetve fel kell rakniuk a kerekeket.

Bár előzetesen aggódtak, az nem okoz időveszteséget, hogy a légkulcsos ember nem látja olyan tisztán a kerékanyát, mint régebben. "Féltünk ettől, mielőtt elkezdtünk gyakorolni a tényleges felszereléssel, de nem lett belőle akkora zavar, mint gondoltuk - nyilatkozta Nielsen. - A szűk keresztmetszetet valójában maga a csere jelenti, az az időtartam, amíg leszedik a régi kereket, illetve felrakják az újat. Úgy látjuk, itt csúszik be időveszteség."

"Méghozzá azért, mert hárman mozognak egymástól néhány centiméterre, és a kerekek jóval szélesebbek lettek a korábbinál. Emiatt nagyobb réseket kell hagyni a szerelőknek egymás között, ami 1-2 tizeddel elnyújtja a műveletet."

A sportmenedzser kifejtette: náluk a szerelők jelentik az elsődleges szempontot a kerékcseréknél, az ő véleményeik alapján fejlesztették ki és valósították meg a művelethez használt eszközöket. Szerinte a bokszkiállásokat tekintve "a tavalyi legjobb eredményeik idén is elérhetők, csak nagyobb a szórás."

"Az előző évben egy nagyon jó bokszkiállás 2 másodpercig, vagy még rövidebb ideig, 1,9 másodpercig tartott.

A legfontosabbnak nem a kiugróan jó, hanem a kiegyensúlyozott teljesítményt tartja, ezért aláírná, ha az összes kerékcseréjüket 2,5 másodperc alatt bonyolítanák le.

A Pirelli ugyanakkor ellenállóbbá is tette az idei gumikat, ezért úgy tűnik, meg fog szaporodni az olyan versenyek száma, amelyeket egyetlen bokszkiállással kipipál a mezőny javarésze.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!