Társoldalunk:

Így lesz végre esőben is újra állórajt az F1-ben

2017.03.14. 11:31

Az elhatározás már korábban megszületett, de a csapatok a Motorsport Világtanács legutóbbi üléséig egyezkedtek a feltételekről. Kicsit bonyolult, viszont nagyon látványos lesz.

Tavaly kisebb botrányt kavart, hogy az F1 versenyigazgatója, Charlie Whiting a Safety Car mögött indította el a Brit Nagydíjat, és a mezőny egészen addig kénytelen volt követni a biztonsági autót, amíg a nap végül kisütött, és a pilóták rögtön intermediate gumikra váltottak. Az idén ez nem fordulhat újra elő, mert Safety Car fázisok után is állórajttal kezdődik majd a tényleges verseny.

Ennek részleteit a Motorsport Világtanács nemrég fogadta el, mert a csapatok az utolsó pillanatig egyezkedtek a feltételekről, illetve a rajtprocedúra részleteiről. Úgy tűnik, bonyolult eljárást hoztak össze, de ennek köszönhetően a közönség esőben is látványosabb műsort láthat majd. A szabály szerint nemcsak eső, hanem a pálya rossz állapota (például az aszfaltra folyt olaj) miatt is kezdődhet felvezetéssel a futam, de nyilván a rossz idő lesz a leggyakoribb tényező, amely előidézi a biztonsági autós kezdést.

Mostantól esőben is állórajt lesz, általábanForrás: DPPI/Frederic Le Floc H

A mezőny először a Safety Car mögött araszolva indul útnak, ekkor gyakorlatilag felvezető körök sorozatát kezdik meg, bár csak az 1. körük nem számít majd bele a versenytávba. A bokszutcából rajtoló pilóták csatlakozhatnak hozzájuk a sor végén, de az állórajt idejére kénytelenek lesznek visszatérni a bokszba, és onnan a többiek után eredni.

A többiek viszont nem tehetik meg ugyanezt, tehát amikor a Safety Car elhagyja a pályát, hogy az állórajttal megkezdődhessen a tényleges verseny, nem cserélhetnek rögtön kereket. Ha mégis a bokszba hajtanak, később 10 másodperces stop-go büntetést kapnak, így várhatóan még rohamosan javuló körülmények esetén sem trükköznek majd ezzel.

A Safety Car visszavezetheti a mezőnyt a bokszba, ha nem javulnak a körülményekForrás: AFP/Paulo Whitaker

Érdekes azonban, hogy a bokszutcából rajtoló pilóták nem kötelesek részt venni a felvezető körökön. Ezzel papíron üzemanyagot spórolhatnak, de a csapatok szerint ezzel nem kerülnek előnybe, mert a nehezebb autó miatt le is lassulnak, és ezt szándékosan nagyobb fogyasztással sem tudják ellensúlyozni.

Előzni természetesen továbbra is tilos a Safety Car mögött, csupán a pozíció visszavétele engedélyezett, ha például a formációs kör megkezdésekor az egyik autó lemaradt, de amennyiben ez nem történik meg addig, amíg a Safety Car távozik a pályáról, az ominózus autó is kénytelen a bokszból rajtolni.

Amennyiben a körülmények nem javulnak a Safety Car mögött megtett körök során sem, a versenyigazgató visszarendelheti a bokszba az autókat. Ekkor a futam hivatalosan még nem kezdődött el, ezért az időhatárba a szünet nem számít bele, de másodszor már nem próbálkoznak az állórajt megszervezésével a verseny tényleges elindításakor.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!