Társoldalunk:

Már célba érni is nehéz lesz az idén az F1-ben

2017.02.09. 12:30

Az ExxonMobil négy év alatt három különböző F1-es erőforráshoz szállíthatott üzem- és kenőanyagokat. Lényeges különbségeket látnak, és elárulták, mi lesz az idén az igazi kihívás.

Szokatlan helyzet áll elő az idén a Forma-1-ben, mivel egyre ritkább, hogy alapvetően egyforma erőforrásokat különböző üzem- és kenőanyagokkal működtetnek a csapatok. Legutóbb a Mercedes és a McLaren Mercedes esetén fordult elő ilyen, amikor a gyári istálló a Petronas termékeit választotta, a McLaren pedig az ExxonMobilnál maradt.

Később rendeződött a helyzet, mert a wokingi istálló Hondára váltott, az idén viszont az olajcég átpártolt a Red Bullhoz, ami továbbra is a Renault erőforrásait használja, de az enstone-iak a Totalt inkább a Castrolra cserélték. Hogy bonyolódjon a képlet, a britek az idén már a McLarent is kiszolgálják az ExxonMobil helyett.

Ricciardo bemutató körökkel köszöntötte az ExxonMobilt a Red Bull szponzorai közöttForrás: 2017 Getty Images/Tim Warner

Bruce Crawley, az ExxonMobil motorsport menedzsere a Motorsport.com-nak elárulta, hogy az általuk már megismert Mercedes, Honda és Renault erőforrás „alaposan különbözik” egymástól, de meglepte volna őket, ha a különböző mérnökcsapatok nem állnak elő eltérő megoldásokkal. Ez viszont kihívást jelent számukra, mert eltérő összetételű anyagokat kell kifejleszteniük. Úgy vélte,

hátrányok  és előnyök egyaránt származnak abból, hogy a Renault inkább a Castrol termékeit használja.

Crawley rámutatott arra is, hogy bár az erőforrások paraméterei nem változtak az idei szezonra, az autók jellege igen, ezért a motorok nagyobb terhelésnek lesznek kitéve. Várhatóan növekednek a padlógázas szakaszok hosszai, ami nem tesz jót az erőforrások élettartamának, ezért a szokásosnál is nagyobb figyelmet fordítanak a teljesítmény és az állóképesség összhangjára.

Tavalyig a McLarennel dolgoztakForrás: Andy Hone/LAT Photographic

„A kanyarokban nagyobb lesz a terhelés, ezért a kerékcsapágyak és a hajtáslánc illesztési pontjainak kenésére jobban oda kell figyelni – mondta. – Nyilvánvalóan próbálunk nagyobb teljesítményt kinyerni, az üzemanyag terén az égésre összpontosítunk, a kenőanyagoknál pedig a súrlódásból fakadó veszteségek csökkentésére. Ugyanakkor a szemünket a termikus tulajdonságokra, a súlyokra, és mennyiségekre is rá kell irányítanunk az elhelyezés és a miatt. 

„Minél nagyobb lesz a teljesítmény, annál jobban növekszik a termikus terhelés is, ezt figyelembe kell venni. Érdekes az év mostani szakasza, mert olyan dolgokkal foglalkozunk, amelyek az elmúlt néhány évben nem merültek fel” – tette hozzá a szakember, akinek munkáltatója 35 éve jelen van az F1-ben.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!