Társoldalunk:
Hírlevél

Költségplafont tervez az F1 új tulajdonosa

2016.12.19. 15:21

Az amerikai Liberty Media szerint semmit nem tesz hozzá a sporthoz, hogy a nagy csapatok 400 millió dollárt is elköltenek egy év alatt, ennek az összegnek a nagy részét öncélú technikai fejlesztésekre.

A költségplafon ötletét a Forma-1-ben eredetileg az FIA egykori elnöke, Max Mosley vetette fel még 2009-ben, aki 40 millió brit fontban szerette volna korlátozni a csapatok éves költségvetését. Az elképzelés nem valósult meg, sőt végül hozzájárult Mosley bukásához is, de az elmúlt időszakban többször újra előkerült: legutóbb, 2014 tavaszán a Stratégiai Munkacsoport vázolt fel egy hároméves tervet a kiadások csökkentésére.

A gyakorlatba ezt sem ültették át, de az istállók is elismerik, hogy a versenyzés túl drága.

A fegyverkezési versenyből azonban nem lehet kiszállni.

Feleslegesen drága az F1 az új tulajdonosa szerintForrás: AFP/STF/Marwan Naamani

Az F1 új tulajdonosa, a Liberty Media ugyanakkor felmelegítené Mosley ötletét, a Telegraph szerint ugyanis szintén költségplafont tervez. A lap a céghez közel álló, meg nem nevezett forrását idézi, aki szerint „semmi értelme, hogy egyes csapatok több mint 400 millió dollárt költenek el. Ennek a pénznek a szurkolók egyáltalán nem látják hasznát. A technikai fejlesztésekre pocsékolják el."

„Az egész mögött nincs semmilyen logika, ráadásul a csapatokra fordított összegeket illetően gazdagokra és szegényekre szakította szét a mezőnyt.

Pedig fontos lenne, hogy a kis halaknak is legyen esélyük a győzelemre."

A költségek bárminemű korlátozását ugyanakkor nagyon nehéz elérni az F1-ben, mert rendszerint megbukik az élcsapatok ellenállásán: a Ferrari például megvétózta a hajtásláncok árának 12 millió eurós korlátozását. Az abszolút költségplafont ezen túl azért sem sikerült megvalósítani, mert a legtöbben betarthatatlannak gondolták, és úgy ítélték, könyvelési trükkökkel ki lehetne kerülni. Egyébként komoly hatást gyakorolna a munkaerőpiacra is, hiszen az istállóknak el kellene küldeniük az alkalmazottaik jelentős részét.

A Liberty Mediának ezért még őket is meg kell majd győznie a tervéről. Az amerikai cég formálisan egyelőre nem az F1 tulajdonosa, de a napokban újabb lépést tett a birtokba vétel felé, amikor a különféle trösztellenes szervezetek jóváhagyták a vásárlást.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!