Társoldalunk:

Következetesebb ítéleteket ígér az FIA

2016.12.02. 10:34

Elismerik, hogy van mit javítani a munkájukon, ezért a jövőben gyakrabban vitatnák meg közösen a korábbi döntéseiket. A kanyarlevágások büntetésére is vannak ötleteik.

Az FIA sportfelügyelőit gyakran kritizálják amiatt, hogy a döntéseik következetlenek, és időnként olyan incidensekért büntetik meg a pilótákat, amelyeket más versenyzők szankció nélkül megúsztak.

Ennek egyik legfőbb oka, hogy a Forma-1-es futamokon nem mindig ugyanazok döntenek az incidensekről, minden nagydíjra külön testületet állítanak össze a keretből.

Az FIA kedden Bécsben ülésezett, és a sportfelügyelők megegyeztek abban, hogy a jövőben javítanak a munkájukon, a döntéseik ugyanis szerintük sem mindig következetesek. Az igazságosabb bíráskodás érdekében ezentúl szorosabban együttműködnének, és gyakrabban megvitatnák, ki miért hozott meg egy adott döntést. A sportfelügyelők elnöke, Garry Connelly elmondta, a szabályokat is szeretnék tisztázni az FIA-val, hiszen néha a nem egyértelmű szóhasználat vezet a következetlen döntésekhez.

A sportfelügyelők Hamilton mexikói kanyarlevágása kapcsán is a kritikák kereszttüzébe kerültekForrás: AFP/2016 Getty Images/Mark Thompson

"Sokat beszéltünk arról, hogyan hozhatnánk következetesebb döntéseket.

Úgy gondoljuk, több megbeszélésre van szükségünk, és gyakrabban kellene átvizsgálnunk a korábbi döntéseinket

- nyilatkozta Connelly. - Így megérthetnénk, hogy az egyes bizottságok hogyan kezelik a különböző incidenseket, ami főleg azoknál az eseteknél fontos, ahol a sportfelügyelők döntése szubjektív, például amikor veszélyes vezetésért büntetünk valakit."

Connelly például jó ötletnek tartaná, ha az F1-es sportfelügyelők is alkalmaznák azt a módszert, amelyet a Német Autósport Szövetségben is használnak. "Egy videokonferencia keretében összeülnek a sportfelügyelők, újra megnézik a korábbi incidenseket, és megvitatják a döntéseket - magyarázta az elnök. - Jó lenne, ha ezt három-négy futamonként mi is megtennénk."

A pályákon is változtatnának

Idén többek között a Mexikói Nagydíjon történt kanyarlevágások és az ezekre vonatkozó sportfelügyelői döntések váltottak ki nagy vitát: Lewis Hamilton a futam elején megúszta, hogy áthajtott a füvön az első kanyarnál, Max Verstappent viszont később megbüntették ezért.

Connelly szerint a jövőben természetes akadályokkal kellene elérni, hogy a pályát elhagyó versenyzők ne juthassanak előnyhöz.

"Körülbelül 11 vagy 12 olyan kanyar van az egész bajnokságban, ahol nyilvánvaló módon előnyhöz lehet jutni a kanyar levágásával - mondta. - Ezekben a kanyarokban is bevezethetnénk néhány máshol is alkalmazott megoldást. Monzában például automatikusan bűnhődik az, aki elhagyja a pályát az első kanyarnál, mert a pályára való visszatéréssel több időt veszít. A sportfelügyelők dolgát is megkönnyítené, ha a pilóták már a pályán megkapnák a büntetésüket."

Connelly szerint ebben az esetben is az a legfőbb probléma, hogy a szabály szövege nem egyértelmű. "A szabály kimondja, hogy a versenyző visszatérhet a pályára, amennyiben ezt biztonságosan meg tudja tenni, és nem jut tartós előnyhöz.

Szubjektív, hogy mi számít tartós előnynek

- magyarázta. - Mit tekinthetünk tartósnak? Ha a következő 500 méteren, a következő kanyarig, a következő körökben, vagy az egész versenyen profitál belőle? Ez a szubjektív tényező eltűnne, ha a pályákat úgy módosítanánk, hogy az aszfaltot elhagyó versenyző azonnal hátrányba kerüljön."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!