Társoldalunk:
Hírlevél

Mentora szerint Vettel világbajnokhoz méltatlanul viselkedik

2016.10.31. 12:28

A Ferrari a bürokráciát hibáztatja, mert megfellebbezhetetlen büntetést szabtak ki Sebastian Vettelre, a Red Bull viszont üdvözli, hogy most már biztosan Daniel Ricciardo lesz a világbajnokság 3. helyezettje.

Botrányos véget ért a vasárnapi Mexikói Nagydíj, amelyet Max Verstappen fejezett be a 3. helyen, de a dobogóra Sebastian Vettel állhatott fel, később viszont őt is megbüntették, így Daniel Ricciardo örökölte meg a trófeát és a pontokat, így bebiztosította 3. helyét az egyéni világbajnokságban. Vettel már a futamon szidta Verstappent és Charlie Whiting versenyigazgatót, majd agresszíven védekezett Ricciardóval szemben. Egykori mentora, Helmut Marko keményen be is szólt neki.

„A helyzet méltatlan egy négyszeres világbajnokhoz. A szóhasználata semmiképpen sem nevezhető első osztályúnak” – nyilatkozta a Red Bull tanácsadója, aki győztest faragott Vettelből.

Vettel búcsút mondhatott a dobogónakForrás: AFP/2016 Getty Images/Clive Mason

Az FIA állásfoglalása szerint Vettel azért kapott 10 másodperces időbüntetést, mert „abnormális irányváltást” tett, amikor Ricciardo ellen védte magát, és ez „potenciálisan veszélyes” volt.

„Az F1 Commission iránymutatása – mely szerint engedjük a pilótákat versenyezni – mellett aggályok merültek fel a fékezés alatti irányváltás miatt az USA Nagydíj versenyzői eligazításán, az USA Nagydíj versenybírói jelentésében, valamint jelen rendezvényen is” – áll az FIA közleményében.

A telemetria és a videofelvételek bizonyítják, hogy az 5-ös számú autó vezetője (Vettel) irányt változtatott a fékezés során.”

A sportfelügyelők érvelése szerint a sportszabályzat 27.5-ös pontja, valamint a versenyigazgató (Whiting) jelentése szerint három feltételnek kell teljesülnie a szabálysértéshez: potenciálisan veszélyes vezetésnek, abnormális irányváltásnak és a másik pilóta elkerülő manőverének. A bizonyítékok megtekintése után úgy vélték, hogy Vettel (és Ricciardo) esetében ezek megtörténtek.

Mi is történt Mexikóban?

„Ez engem meglepett – kommentálta a döntést Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke az Autosport-nak. „A pályán szereztük meg a dobogót, a bürokrácia viszont elvette tőlünk. Nagyszerű. Amikor az ember 5-10 másodperces büntetéseket kap, nem fellebbezhet. Csak szemlélői lehetünk annak, hogy a sportfelügyelők milyen döntést hoznak.”

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke rámutatott, hogy a Japán Nagydíj óta téma volt a fékezés alatti irányváltás kérdése, azóta hoztak egy világos állásfoglalást, és szerinte Vettel láthatóan megsértette a szabályokat.

A Red Bull párosa nevethetett utoljáraForrás: AFP/2016 Getty Images/Mark Thompson

„Ha ez a hétvége előtt történik, talán elment volna, de most már világosak a szabályok – jelentette ki, bár „szokatlannak” nevezte az eljárást. „Örülök, hogy a sportfelügyelők a helyes döntést hozták meg a Ricciardo/Vettel esetben.” Horner hozzátette, hogy Ricciardo megérdemelten biztosította be 3. helyét az egyéni világbajnokságban. Az ausztrál pilótától ezt az idén már nem lehet elvenni, és ő sem tud előrébb végezni a Mercedes pilótáinak eredményeitől függetlenül.

Miért nem büntették meg Hamiltont?

A leintés után Ricciardo felvetette, hogy Verstappenhez hasonlóan a futamgyőztes Lewis Hamiltont is meg kellett volna büntetni, mert a rajt után ő ugyanúgy átvágta a kanyart, mint csapattársa, de a Motorsport.com megtudta, hogy miért nem ez a döntés született meg.

Charlie Whiting és a sportfelügyelők szerint Verstappennel ellentétben Hamilton nem szerzett „maradandó” előnyt a kanyar levágásával, mivel a telemetria adatai szerint elvette a lábát a gázról, amikor visszatért a pályára, Verstappen viszont csak úgy tudta megtartani a 3. helyét, hogy nem vette be a kanyart.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!