Még mindig előzésdömping van az F1-ben

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Fernando Alonso, McLaren Honda, Belga Nagydíj, előzés
FRANCORCHAMPS, BELGIUM - AUGUST 28: Lewis Hamilton (L) of Mercedes and Fernando Alonso (R) of McLaren are seen during the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 28, 2016. Dursun Aydemir / Anadolu Agency
Vágólapra másolva!
Az előző két szezont magasan veri az F1 az idén az előzések terén. Az unalmas Olasz Nagydíjon is rengeteg volt a helycsere. Egyelőre kérdéses, hogy megdől-e a 2012-es rekord.

A nyári szünet után is izgalmas maradt az F1-es szezon, ha az előzések számát vesszük alapul. A thrillerbe illő izgalmakkal kezdődő Belga Nagydíj ráadásul nem is emelkedik ki az idei futamok közül, hiszen előtte Hockenheimben, és utána Monzában is több előzést hajtottak végre az F1-es pilóták.

A Cliptheapex.com a ’80-as évek eleje óta nyilvántartja az F1-es futamokon történő előzések számát, 2012 a rekorder, akkor átlagosan 57,15 helycsere történt a nagydíjakon, és még száraz pályán is 51,28 volt a mutató. A Szingapúri Nagydíj után az idei futamátlag 50,53, a száraz pályás érték viszont meglepő módon 56,31. Ez elsősorban a Safety Car mögött elrajtoltatott Brit Nagydíjnak köszönhető.

Hamilton (balra) és Alonso az utolsó két kockából jöttek fel a mezőny elejére Belgiumban Forrás: Anadolu Agency/2016 Anadolu Agency/Dursun Aydemir

A mélypontot még a júliusi Magyar Nagydíj hozta el, azóta futamonként 46-48 előzés vált jellemzővé, Szingapúrban viszont ismét visszaesés történt, és gyaníthatóan csak Sebastian Vettelnek köszönhető, hogy legalább 39 helycsere összejött. Brazíliát kivéve a szezon hátralévő pályáin ismét jó lehetőségek kínálkoznak, így

elképzelhető, hogy az F1 rekord közelbe jut az előzések terén.

A statisztika két teóriát alátámaszt: az egyik, hogy a közönség nem feltétlenül akkor tart izgalmasnak egy versenyt, ha sok helycsere történik, még akkor sem, ha általában ez fogalmazódik meg elvárásként. A másik, hogy az autók modellciklusának végén – ezúttal a Mercedest kivéve – kiegyenlítődnek az erőviszonyok, és a csökkenő különbségek révén izgalmassá válik a verseny.

Az eddigi előzésrekordokat az előző ciklus végét jelző 2012-es és 2013-as szezon tartja, részben a Pirelli kiszámíthatatlanul viselkedő abroncsainak is köszönhetően.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!